Nybörjarfrågor inför sommarvandring.

avslutad210712

Gäst
Abisko-Nikkaluokta är relativt torrt men det verkar som att de flesta glömmer vadet som är 3 km före Alesjaure-stugan. Inget svårt vad men det kan bli blött om fötterna med låga skor. Sen fins det ett vad strax innan Tjäktjastugan men där hade någon lagt ut en björkstam en gång när vi passerade där.
 

avslutad210712

Gäst
Skavsår undviks för det mesta genom dubbla strumpor och tejpning där man riskerar att få skavsår och mestadels då på hälen. Själv tejpar jag även under trampdynan och runt stortån för det mesta. Utom förra sommaren när jag gick Padjelanta-leden och hade nya underdelar på kängorna och glömde att köpa Leukoplast innan så stortårna lindade jag bara på utsidan. Så gissa vem som fick härliga blåsor på "långtån" på båda fötterna...... Enda gången jag fått skavsår/blåsor någonsin i fjällen.
 
mina erfarenheter av stugtur...

Mitt tips är att lämna sovsäck och liggunderlag hemma om ni ska bo i stugor. Vitsen med att bo i stuga är ju till stor del att slippa bära. Beroende på hur man gillar att luncha kan man bära kök, termos eller bara en flaska varm dryck insvept i rastjackan och sittlappen, brukar hålla bra fram till lunch även på vintern.

Ta med reselakan och en liten sittlapp istället
(jag skär ut dem ur ett liggunderlag, eftersom de som säljs färdiga är ofta för tunna för min smak).

Skodon, jättesvårt. Det är så individuellt med vad man trivs med.
Min sambo går i tidigare nämnda Everetkängor för under tusenlappen och de har funkat bra både i alperna, svenska fjällen, himalaya och djungeln.

Dubbla strumpor gillar jag inte, men det är väl personligt. Tycker det blir tjockt och klumpigt och man kan få skavsår ändå. Jag tejpar hälen innan jag åker iväg och tar bort tejpen när jag kommer hem. En enkel bra strumpa och inga skavsår. JAg plockar av kängorna varje gång jag stannar för att få vifta med fötterna och torka ur strumpor och kängor.
 
Här finns diverse trådar kring det där med blöta fötter, kängor etc. Eftersom det är betydligt jobbigare att gå med tunga saker på fötterna än på ryggen tycker jag att man som pesten bör undvika tyngre skodon än vad som är absolut nödvändigt. Enligt min uppfattning finns det ingen anledning att välja kängor för Abisko-Nikkaluokta. Lite underlag för den här diskussionen (som verkar vara evig och av någon anledning rör upp våldsamma känslor) finns i nedanstående länkar:

http://www.fjaderlatt.se/2008/05/blta-ftter-i-fjllen-hur-stort-problem.html
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=358055#post358055
http://www.fjaderlatt.se/2009/01/he...//www.fjaderlatt.se/labels/gor-det-sjalv.html

Jörgen
 
Det tackar man ödmjukast för. Ska genast gräva mig in i de där länkarna och se vad som finns att hitta :)
Klarar man tarfaladalen och tillbaka med en marginal så man inte behöver stressa på en dag utan att övernatta med tält där? Man vill ju gärna stanna där och njuta ett tag om man ändå går dit menar jag :)
 
Så det du menar är alltså att schyssta ventilerande pjux ett par tunna strumpor + någon form av vattentät socka att byta till de där kalla blöta dagarna är det som gäller? Yllesockor att ev. värma fötterna på raster också? Drar du de vattentäta sockorna över de vanliga då? Drar du på ett par torra vanliga strumpor under de vattentäta då? Verkar som ett väldigt lockande system faktiskt.. Jag har tänkt i banorna att det måste finnas något sätt att komma undan kängorna, speciellt för en så vältrampad led som vi ska gå :)

Om man ska beställa från sverige, är det sealskinz som gäller eller finns det alternativ? var beställa från? De skeptiker som finns verkar ju förespråka gummistövlar, helt otänkbart för mig. Finns inget otympligare eller tråkigare att gå i.. Således finns inte många argument kvar för ett par kängor?

/fredrik
 
Hallå! Jag och min flickvän hade tänkt vandra mellan abisko - nikkaloukta under andra halvan av juli i år. Efter att jag har kollat runt lite här på forumet så har jag några frågor som jag gärna vill ha hjälp med! Ska kanske nämna att vi siktar på att ha med oss ett tält också.

1. Det här med kängor. Vi har båda lågskor av den vattentäta vandringssorten, räcker dessa? Av vilka anledningar borde jag ha kängor istället? Det är lite en prisfråga, då de som har rekommenderats här på sidan kostar en del :)

2. Bussresan från Nikkaloukta, är det något som vi bör boka i förväg, och i så fall var?

3. Någon som möjligtvis har koll på boulderingen i Gaisenjarga och ifall det är möjligt att ta sig dit utan bil?

Någon som har några tips på avstickare vi kan göra, och platser som är vackra längs sträckan? Fördel om vi inte stöter på allt för många andra vandrare längs vägen (därför vi tar med tältet).

/fredrik

Hej!

Jag vandrade riksgränsen-Nikkalukta med min pojkvän i mitten av juli i fjol. Det var också vår första gång tillsammans "in the wild". Vi tältade nästan alla dagar och det var jättebra eftersom vi kunde stanna där vi ville. Vi hade ca 25 kg varje i början och det var för mycket.

Vi hade gummistövlar för att 1) de är billiga 2) man är torr. Men stövlarna var för mjuka. Jag fick skador och min pojkvän hade ont i knät. I vintras köpte vi kängor på stadium (ca 1000 kr) och provade dem under blöta förhållande i skåne, de funkar jättebra.

Man kan ta bussen från Nikkalukta utan att boka. Tidtabellen finns i http://www.ltnbd.se/se/Tidtabeller_fjalltrafik.asp. Man måste betala i kontant.

Abisko-Nikkalukta är jätte populär. Jag tycker att det finns mycket folk runt kebnekaise.

Jag tipsar också om Real mat, det passar utmärkt när man är trött.

Lycka till!

Aldana
 
Så det du menar är alltså att schyssta ventilerande pjux ett par tunna strumpor + någon form av vattentät socka att byta till de där kalla blöta dagarna är det som gäller? Yllesockor att ev. värma fötterna på raster också? Drar du de vattentäta sockorna över de vanliga då? Drar du på ett par torra vanliga strumpor under de vattentäta då? Verkar som ett väldigt lockande system faktiskt.. Jag har tänkt i banorna att det måste finnas något sätt att komma undan kängorna, speciellt för en så vältrampad led som vi ska gå :)

Om man ska beställa från sverige, är det sealskinz som gäller eller finns det alternativ? var beställa från? De skeptiker som finns verkar ju förespråka gummistövlar, helt otänkbart för mig. Finns inget otympligare eller tråkigare att gå i.. Således finns inte många argument kvar för ett par kängor?

/fredrik

Detta är det system som fungerat absolut bäst för min del i alla lägen och terränger mellan Klippiga Bergen och Kebnekaise Sydtopp. Inte idealiska överallt (vad är det) men att alltid ha något lätt på foten väger tungt och är svårt att uppväga för andra skoalternativ (ursäkta vitsarna). Tycker jag, väl att märka. Andra har prövat samma lösning och tycker som jag, andra har också provat och det har inte funkat.

I princip har jag "blöta strumpor"," varma strumpor" och "torra strumpor" samt vattentäta strumpor med mig. Det kommer en artikel (utdrag från min nya bok) om detta på Fjäderlätt-siten inom kort.

Jörgen
 
Eftersom det skrivits så mycket om skor här redan tänkte jag fråga om en sak som jag kom på idag när jag var ute i regnet. Om man skulle kombinera ett par trailskor i gore-tex med ett par täta snölås, skulle man inte få en finfin kombination av låg vikt och vattentäthet då?
 
Det tackar man ödmjukast för. Ska genast gräva mig in i de där länkarna och se vad som finns att hitta :)
Klarar man tarfaladalen och tillbaka med en marginal så man inte behöver stressa på en dag utan att övernatta med tält där? Man vill ju gärna stanna där och njuta ett tag om man ändå går dit menar jag :)

Tarfaladalen ToR från Kebnekaise fjällstation klarar man galant på en dag. (Det går annars att bo i STF-stugan i Tarfala om man vill ha mer tid.) Med lätt packning är det inte mer än ett par timmar enkel väg om man pinnar på lite.

Men man kan naturligtvis gå i maklig takt också och utan problem klara det som en dagsuflykt eftersom det inte är mer än 9 km enkel väg.

Är man väl där kan jag rekommendera en tur upp och ner till passet mellan Tarfala och Tjeralako. Lite brant är det men när man kommer upp till det ställe där det börjar plana ut får man valuta för ansträngningen och en av de bästa utsikterna man kan få över Kebnekaises toppar och Tarfalas glaciärer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
Bertwig Nybörjarfrågor Fjällvandring 4
Två st nybörjarfrågor Fjällvandring 20
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
bissingen Sommarvandring Fjällvandring 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.