nybörjarfråga

Vad är poängen?

Inte för att jag i sig skulle tveka att fira på biltemaprylarna, men vad är vitsen med att sätta skiten där över huvud taget? Om man nu måste baila kan man väl sätta en vanlig karbin som man sedan plockar bort genom att fira av från toppen av leden?

Dude, om jag kommer lagom pumpad och darrig i benen och äntligen ska klippa bulten skulle jag bli lite småpurken om den redan var "upptagen" med denna förstklassiga utrustning...

Om det är alpint eller en vägg där den aktuella leden faktiskt är den lättaste vägen upp kan jag förstå poängen, annars inte!

Bara mina 20 öre
/m
 
Try harder!

Wallnut; sa:
...
Frågan är egentligen enkel: Vad gör man när det tar slut i armarna ? :)

Är leden borrbultad så firar du dig ner som du föreslår. På egna säkringar bör du ordna ett "bombsäkert" ankare innan du firar ner.

Vad du än gör, så lämna inget skrot kvar på klippan. Även om det var din nästan nya älsklingskarbin så är det en upphittad=värdelös karbin för nästa klättrare.

Angående "biltemaprylarna" som nämnts av andra tidigare så kan man ha olika synsätt. Eftersom prylen ändå inte ska lämnas så går det lika bra med en svindyr klätterkarbin. Estimerad brottbelastning för en biltemapryl är heller inte samma sak som för en klätterpryl. Huvudsakligen är variationen på kvaliteten betydligt större på en metalldel som inte har speciella krav, ävet om värdet är detsamma. En biltemapryl kan i praktiken redan vara av (sprickor som inte syns på ytan) och gå sönder i handen medan en klätterpryl är testad rigoröst, ofta varje enskild del.

Förvisso är de stora riskerna floppande kilar, rasande stenar o träd samt fall m.m., men det finns ingen anledning att addera onödiga risker. Vad försäkringsbolaget säger när de undersöker en eventuell olycka och får se en brusten "biltemakarbin" kan jag bara spekulera om. Förhoppningsvis ser de till att det inte belastar min premie.

mvh/Niklas
 
Reversera

Jag tycker att diskusionen har lämnat ämnet...

Om jag råkar ut för det cenario som beskriv inledningsvis (vilket har hänt) skulle jag
1. Ta en slinga och hänga upp mig i en säkring (kil eller bult) och vila tills armarna funkar igen.
2. Reversera. D.v.s. klättra tillbaka ner och ta med säkringarna på vägen.

/Ubbe

P.S. Lämna inga souvernirer på klippan.
 
Apropå att lämna ämnet...

Wallnut; sa:
- hur kommer han då lättast ner igen, utan att ha möjlighet att rigga upp ett ankare ?

Ankare och ankare, men detta tolkar jag som att det inte finns möjlihet att sätta en kil eller slå in en förlorad pil, knivblad eller dyl.

Och visst är nedklättring en undervärderad konst, men på de leder som är tillräckligt knepiga för att vara borrbultade är det i allmänhet inte helt enkelt att klättra ned, speciellt inte om man som nu ovan var så pumpad att man inte ens orkade klättra upp...
 
Men hoppa då...

Har du litat på säkringarna på vägen upp så ska man kunna lita på dom på vägen ner.
Träna både på att klättra nedåt (reversera) och att "ta fall".

/Ubbe
 
Ok, Vi antar att en led inte kan toppsäkras (for lång, ingen väg runt, etc). Vidare antar vi att det är en relativt knivig sportled med övervägande små grepp, vilket gör reversering till en mycket svår konst. Alla är överens om att det inte är snyggt att lämna skrot på väggen, så att lämna en karbin är uteslutet. Att hoppa hela vägen ner (6-7 gånger) är kanske inte det skönaste heller.

Om jag ska leda en led on-sight, som jag misstänker vara på gränsen av vad jag klarar, tar jag alltid med mig 4m extra rep, eller en lång bandslinga. Skulle jag så komma till ett krux som jag inte kommer förbi sticker jag in extra repet i den sista bult jag klippte, klipper ur expressen ur bulten och gör en minifirning ner till bulten under, och drar sedan ur extrarepet ur bulen jag firade från. Denna prucedur upprepas tills jag står på marken igen.

mvh
johan
 
Håller med Magnus S

Jag håller med Magnus S i frågan. Allt detta prat om att nedåtklättra och lämna karbiner känns ju meningslöst om det är någorlunda enkelt att komma åt från toppen av klippan och fira ned och plocka sin utrustning. Om det däremot är på långtur eller om toppen är otillgänglig så finns ju några alternativ, däribland de som diskuterats. Jag skulle i följande ordning:

1) Om det går att dra sig förbi kruxet i slingorna är det det första man bör pröva.

2) Överlåta den skarpa änden åt min replagskamrat eller nån annan hugad.

3) Om det är enkelt att nedåtklättra och/eller om man är nära standplatsen kan man göra det.

4) Om nedåtklättring är för svårt och man har gott om tid samt möjligheten finns kan nedåtaidning vara ett alternativ. Kan ibland vara snabbare än att fira från toppen.

5) På en borrbultad led skulle jag fira av i en (bra) skruvlänk från borrbulten, så länge borrbulten är bra. Har man några tvivel om borrbulten får man vara säkrad i två stycken.
På en kilsäkrad tur är det värre, jag skulle hellre offra en skruvlänk än en eller två kil(ar) + slinga. Men i värsta fall får man göra det, precis som när man får vända på en långtur.

Vad gäller att gå på leder som man inte vet om man klarar av är det ok på korta turer, förutsatt att man vet vad man gör, dvs en nybörjare på kilklättring bör inte gå på en dåligt säkrad och svår led.
På långturer bör man ha marginal, eller också ska det finnas möjlighet att enkelt aida sig förbi kruxet eller vända. Det är aldrig roligt att behöva lämna utrustning.
 
naiv fråga.

Säg att man har ett 50 meters rep och klättrat 27 av 30 meter på leden och sitter fast.
Bygger man stand och hoppas att kompisen kommer förbi problemet?
Eller klättrar man aldrig mer än att man kan bli nedfirad?

//Leif
 
naiv fråga?

Kalla mig gärna konservativ, men är det inte lämpligt att man läser -och helst även förstår- frågan innan man svarar?

mvh johan
 
klargörande

Jag tyckte inte att hans fråga var naiv!

Jag tyckte att min forsättning/förlängning av denna fråga kanske var naiv.

Men jag vet forfarande inte hur jag kommer ned :(
Jag kommer dock försöka att inte försätta mig i situationen.

Skall jag alltid bygga stand på leder längre än ca halva min replängd, bara utifall att?

//Leif
[Ändrat av engdell 2002-07-18 kl 17:04]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.