nybörjarfråga

puh!

Vet inte riktigt. Kanske ska kolla med konservative kretz.
Han verkar ha koll på vart frågetecken börjar och påståenden slutar.
Eller så kanske jag uttrycker mig konstigt.

Vad skall man använda rubriken till?

Beskriva sitt eget inlägg, eller kommentera tråden som helhet?

Elvis has left the thread.
 
Svar på Leifs fråga

Jag skulle kunna ge ett svar på Leifs fråga i alla fall, dvs om man har klättrat ut mer halva repets längd och inte kommer vidare.

Om man kan bygga stand och ta upp sin andreman kan det vara ett bra alternativ. Annars kan man kanske nedåtklättra och/eller bli firad ner till ett lämpligt ställe att bygga stand på. I så fall kan man kanske bli tvungen att dra ner repet från säkringarna ovan (efter att man har gjort standplatsen) och då blir det plötsligt komplicerat. Inget att rekommendera egentligen.

Eller också så bygger man ett ankare där man hänger och knyter fast repet enkelt i det och firar ned. Detta kräver såklart att man har ett rep till för att kunna fira från toppen av leden och plocka utrustningen. Eller också kör man med dubbelrep, då behöver man inget ytterligare rep.

Det går att ta sig ned från en led där repet inte räcker till för att bli nedfirad, men det är ganska jobbigt, så det är väl något man bör undvika.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.