nybörjarfråga

Hej,

har efter att nyligen gått en nybörjarkurs fortfarande
en öppen (kanske till och med dum?) fråga. Om förstemannen inte klarar av den led han valt (t.ex. borrbultad) - hur kommer han då lättast ner igen, utan att ha möjlighet att rigga upp ett ankare ? Är det bara att falla, sätta i en skruvkarbin/slinga i sista säkrade bulten (lämna den uppe) och fira ner/bli nerfirad ? Eller har jag missat nåt väsentligt... Frågan är egentligen enkel: Vad gör man när det tar slut i armarna ? :)

/ tidigare topprepsklättrare
 

Guest

Gäst
Det brukar inte hända. Inte för mig i alla fall. Jag skulle inte leda något jag inte vet att jag klarar av att leda. Ofta har jag topprepat en led innan jag försöker mig på att leda den, eller också är leden avsevärt lättare än vad jag klarar av att topprepa. Men det är ju bara mina personliga reflektioner. Det finns säkert andra på forumet som har erfarenhet av att leda och inte orka upp, eller tex skada sig, falla eller vad det nu kan vara. Vad säger ni?
/Mattias
 
det har hänt

Detta är en av anledningarna till att man skall kunna sätta sitt liv på varje säkring man sätter, tro det eller ej men det finns många som slarvar med säkringarna. Ovanstående hände mig en gång, jag trippelsäkrade innan jag firade ner.. Sedan fick vi toppsäkra för att få ner det provisoriska ankaret. Det är säkrast när man börjar att inte leda leder som man inte kan klättra sedan innan. Topprepa gärna leden och planera dina säkringar. Efterhand som du får mer erfarenhet så kan dessa beslut tas på vägen upp..
 
I princip ja men...

...som det sägs, varje fall utgör ju en ökad risk. Att falla på traditionell lead är något man undviker om möjligt. Vartefter du blir säkrare och bättre på att lägga dina placeringar kommer kanske också en övertygelse om att placeringarna håller för fall. Förhoppningsvis är detta inte bara en illusion av säkerhet, utan du har genuin erfarenhet av placeringarnas kvalitet. Du kan t.ex. arrangera en led med både topprep och ledrep och sedan gå på som vanligt med placeringar. Prova sedan din kvalitet genom att ta ett fall (med topprepet rejält slackt bara som säkerhet mot markfall). Då ser du vad dina kunskaper går för när det gäller placeringarna. Rycks hälften ut, rippar en stor del av kedjan, eller sitter varenda en fast som berget efter ett rejält fall. Ja resultatet talar för sig själv. Ett annat sätt är att börja aidklättra så smått (lätta leder). Det ger bra känsla för vilka placeringar som håller och inte, dessutom har du all tid i världen att kolla placeringarna noggrant.

När du är säker på att placeringarna håller är kanske ett kontrollerat fall ett alternativ, men det är ju inte det första man väljer. Jag faller inte gärna i mina säkringar, trots att jag vid det här laget är ganska säker på vilka som sitter bra och inte.

Happy climbing
/Micke
 
tack

Ok, tack för era svar ! Med andra ord ska jag inte falla :) I alla fall inte när jag leder med traditionella säkringar. Om jag misslyckas på en borrbultsled, kan jag alltså använda en av bultarna på vägen upp (kanske helst med backup från kil/friend?) och fira ner mig/bli nerfirad. Och då får jag lämna åtminstone en skruvkarbin eller slinga uppe, som jag får tillbaka med topprep senare.Men först ska jag se till att jag klarar helst någon grad över denna med topprep, så att risken minskas.
Dessutom ska jag prova tipset med att testa mina kilplaceringar. Tack. Men kan man inte göra detta på något smidigare sätt utan att använda 2 rep ?

/ Matthias
 
Ett rep räcker

Din fråga angående om du måste ha 2 rep fattar jag som att du bara har 1 rep att tillgå. Under förutsättning att leden ej är mer än 2/3 av repets längd kan du ju knyta in dig efter 2/3 på repet. Sista 1/3 av repet kan då användas för ledträning.
 
På en bultat led kan man ha med sig en liten ungefär som en skruvkarbin som man köper på biltema, som man sätter i bulten (gärna 2 st bultar), som du sedan kan bli ned firad i. Det går att fira ned sig i genom att trä repet genom bulten och sedan fira ned dig själv.

Detta ska bara göras i nödfall...

Jag vet inte vad de "skruvkarbinerna" som jag prarat som heter eller vad de kostar, jag vet bara att en del klättrare använder sig av dem.

Någon som kan upplysa mig om det?

//Gustaf
 
Ix; sa:
Jag vet inte vad de "skruvkarbinerna" som jag prarat som heter eller vad de kostar, jag vet bara att en del klättrare använder sig av dem.

Någon som kan upplysa mig om det?

Jäpp, här skall upplysas:

Clas Ohlson t.ex. kallar dem för snabblänk. Kostar 9 spänn stycket. Går troligen att hitta billigare på nätet om man ids leta lite. T.ex: http://www.svenskabutiker.se/eksandhs/sortiment/product.htm?product_id=31949&category_id=620 (14 spänn/5st)
 
schackel

Man borde ju kunna använda så kallade schacklar, som ser ut som en liten oval skurvkarbin och används vid förtöjning med båt osv. /Matthias
 
Info om Clas Ohlsons länkar

Hej!

Jag införskaffade både en 6mm och en 8 mm länk hos Clas Ohlsson för någon vecka sedan. Tyvärr anger inte Clas Ohlson något värde för dessa länkars brottgräns. Jag kontaktade därför leverantören Marifix (som också hade en leverantör).

Där fick jag detta svar (redigerat):
====================================================
Dessa galvaniserade kättinglänkar är inte klassade eller certifierade av något klassningssällskap så det finns ingen exakt working load på dessa dvs. garanterad hållfasthet.

Men de uppgifter vi fått från vår leverantör är
(arbetslast/brottgräns cirka)
6mm länk: 500/1000 kg
8mm länk: 1600/3200 kg
=====================================================

Min egen slutsats blir att dessa länkar är ok men jag tänker nog provhänga dem (tillsamman med en kompis eller två) före användning.

/Örjan :)
 
icke godkända produkter???

Jag skulle ALDRIG använda en av klättring icke godkänd specialkarbin/snabblänk från ex. Biltema eller Claes olsson. Att rekommendera det till en nybörjare är riktigt dumt.

Ett tips vid sportklättring:
Den biligaste karbinen på http://www.northstar.se kostar 44:-använd en sådan i nödfall att fira av ifrån eller köp en godkänd specialkarbin/snabblänk för typ 20-40 spänn. Vid sportklättring är det dock nästan alltid lättast och säkrast att reversera leden (bakåtklättra) om leden är bra bultad. Om man ofta hamnar på leder som man inte kommer upp för så är det läge att sänka sig någon grad. Man brukar också kunna se från backen hur långt det är mellan bultarna samt hur man tar sig ner på ett säkert sätt om man inte skulle kunna komma upp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.