Nybörjarfråga nummer 2

Jag är inne på Multisport och behöver därför lära mig klättra.
Saken är att jag finner ett visst obehag, bara av att klättra upp på en 10 meters vägg, men att ta mej ner därifrån är bara roligt.
Är det här ett vanligt fenomen för nybörjare och har det med osäkerhet på sej själv, sin förmåga, utrustning etc. att göra?
Är då lösningen att klättra mycket?
 
Att lära sig något farligt...

kan vara farligare än du tror. Rappelering är en helt ofarlig sak om man gör rätt, gör du fel nerför en 18 meters silo så är det kört...
Problemet med "äventyrssporter" är att äventyret tycks komma före viljan att komma hem till middagen.... konstigt, jag föredrar alltid middagen framför ett osäkert äventyr, trots, eller kanske därför att jag lärt mig med säkerhet klättra och rappelera bl a.
En bra kurs rekommenderas varmt om du vill lära dig klättra. Utrustningsinspektion och replogg, klättrarlogg är ett måste.
Det gäller ju att komma ner, så man kan komma upp igen...

Go tur

Johan K
 
Jo...

Jo, jag förstår att det är farligt om man gör fel. Min fråga var om obehaget normalt försvinner när man blir mer van, eller hmmm svår frågeställning... Jag lider inte av svindel, men, när jag var yngre kunde jag t.ex. inte åka upp i en hiss där jag såg ut! Blev helt panikslagen. Jag tycker fortfarande att själva uppåkningen kan vara lite obehaglig, men nu är jag något mer sansad. I Multisportsamanhang är detta främst ett problem när man "klättrar uppför ett fritt hängande rep", vet inte riktigt termen på momentet.

Har iofs inte testat, så jag vet inte hur jag skulle reagera. Skulle ju vara intressant. Hur som helst, undrar om någon har erfarenhet av detta, alla som klättrar är ju inte "råtuffa" bergsgetter från dag 1, eller!?
 
Det går nog bra...

När jag började klättra så var det likadant, lättare ner än upp, men efter tag så gick det över (även om det fortfarande kunde suga till ordentligt i magen när jag klättrade långa multireplängds turer). Nu var det ett tag sen jag klättrade senast så jag har nog gått tillbaka till ursprungsläget och får "lära om".

Olof
 
min uppfattning är att det vanligaste är att "nybörjar-klättrare" offtare är rädda på vägen ner, eftersom de då inte har själva klättringen att tänka på.
Det kanske blir samma sak för dig när du ska jumarera (klättra på rep), dvs att du måste koncentrera dig på klättringen och obehaget kanske inte blir så farligt.
Det är bara att prova!
Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.