Nybörjare vad ska jag tänka på?

Jag skrev att jag trodde du klarade 20 - 40 km på en dag.
Det gäller kajak och på platt vatten, varken med eller motvind. Kanadensare vet jag inget om alls och vädret brukar ju inte ens skolade metrologer kunna förutsäga.
Däremot är det allmänt känt att i juli brukar vindarna oftare vara sydliga på Sveriges östkust. Vilket givetvis inte jag kände till då jag gjorde en juli-paddling söderut. Nu känner jag också till det...

I övrigt står jag nog för vad jag skrev.

OBS! Som KLAGER skrev så är vattnet ganska kallt på våren och jag inbillar mig att det är svårare att ta sig ombord i en kanadensare än en kajak, så man ska nog planera färdvägen så nära land som det går. Men jag vet som sagt inget om kanadensare.

Lycka till
thomas

Säljaren av kanadensaren berättade att han brukar ta dagsturer på ca 3-4 mil nedströms och då har han haft otränade människor med sig.
Ja det blir nära land och några större risker kommer vi inte ta eftersom att det är första gången.
Jag kommer även ha en hund med mig som jag räknar med kommer bli sjövan längs färden.
 
Färden går längs Dalälven mellan Idre och Borlänge.
Nära land kommer jag absolut att hålla mig och så många strömmar är det inte heller i älven av vad jag kan se på google earth och vad folk har sagt till mig som bor längs älven.

Det blir 6 lyft innan Siljan förbi några dammar och kraftverk.
I övrigt hoppas vi på en lugn tur och filmkamera har vi med oss för att dokumentera färden. Som det ser ut nu så är vi två man i en kanadensare men hoppas kunna få med oss två till om det är möjligt.

Ok, då bör ni skaffa "Paddla kanot i Norra Dalarna" Utgiven av Turiststiftelsen Idre-Särna-Grövelsjöfjällen och Norra Dalarnas Kanotklubb. Full ledbeskrivning ner till Mora.

Kanadensare i strömmande vatten är speciellt. Tänk på vårfloden. Som nybörjare bör du börja din forskarriär med en erfaren. Annars får ni bada. Finns massor med speciella paddeldrag bortom nybörjarpaddling. Svep, vickning, kontring, höga/låga stöd osv. De tar tid att lära.

Några viktiga forsar som ni nog får gå/tåga förbi:

Brattströmmen Vändforsen. Mycket kraftig ström måste rekas. Lägg i vid Kringelfjordens fritidsområde, istället för Idre, så slipper ni dem.
Fjätros förening med Fjätälven. Kraftig till mycket kraftig. Rekas.
Oxbergsbron. Snabb och grund ström.

Undviker ni de värsta forsarna och tar det lugnt så. Varför inte träna lite fors innan? Börja med att ta några helgturer i början på sommaren. På med våtdräkten och lär er hantera kanoten i strömmande vatten. Sen vet ni hur långt ni hinner på en dag. Lägg upp stora expeditionen efter det.

Sen har ni Siljan som är en stor och öppen sjö. Välj lävägen runt. Att paddla en hel dag med vågor som vill trycka in en mot land är jobbigt. Längre vägen kan bli den bästa vägen.

Dalälven mellan Leksand och Borlänge bör vara ganska lugn. Kajaktiv i Gagnef har nog järnkoll på forsar den sträckan.

Lycka till. Och paddla lugnt.

AV
 
Tips

Packa i vattenskyddande packpåsar som ni sedan klipper in i rep/lina i en repkedja... Och om ni gör ett ofrivilligt kantring med dopp behöver ni inte simma omkring och leta efter all packning! Räcker att få tag i repet/linan eller någon av packpåsarna, sen är det bara att håva in all packning med hjälp av repet/linan ... Betydligt enklare och smidigare än att simma omkring och leta! Och är det strömt försvinner dvs. saker mycket snabbt!

P.S.

Glöm inte flytvästen till vovven och till er själv.


Mvh troswe
 
Tack för tipsen!

Några ofrivilliga bad räknar jag med absolut.
Däremot så kommer vi nog att bära förbi de värsta forsarna i och med att ingen av oss har någon eller minimal vana av att paddla sedan innan.

Paddlingen blir i slutet av April till början av maj så vi kommer nog paddla i vårflod. Flytväst till både mig och hund är införskaffad.
Jag kommer så klart åka ut och paddla lite när isarna släpper och kanske prova en fors eller två men i så fall med någon som är erfaren så att man lär sig något.
 
Låter som att du har en härlig kanotvår framför dig Stefan, kul!
Angående tidsuppskattning så håller jag med flera av denna tråds tidigare talare; det är absolut bättre att planera in mer tid än man tror för att slippa stress. Lägg in några extradagar så att du hinner njuta av din färd.
Här finner du fler tips som kanske kan vara matnyttiga för dig: http://www.jonasvildmark.se/2011/06/kanottips.html

Vänligen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.