Nybörjare på turåkning - Tips

Hej!

Jag är en tjej med viss fjällvana dock inte på turskidor. Men längdåkning brukar jag använda som träningsform på vintern.

Nu undrar jag om det finns någon som har tips om vart man kan åka turskidor.Jag vill åka mellan olika stugor och övernatta, helst skulle vilja åka till Kvikkjokk och ta mig till Saltoloukta. Är det en tur att rekommendera för nybörjare på turskidor? (jag är ganska envis)

Undrar också om man kan våga sig ut själv, eller om det är dumdristigt. Har vandrat själv och det tycker jag fungera bra. Men vintern kanske är värre.

Jag har inte bestämt exakt när jag ska åka men någon gång under april-maj. När är bästa tiden?

Hälsningar
Pia

Skall nog gå bra, den sträckan är ganska snäll, vill du bo i stugor så är det april som gäller eftersom de stänger 1/5 i år. April efter påsk är mitt tips. Om du går ensam kan du se till att ha ett par reservdagar så att du inte behöver känna dig stressad att gå vidare om vädret är dåligt.

-Palle

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips