Nybörjare med flugfiske

Jag hade att prova något nytt, efter år av spinnfiske vill jag nu ge mig på det där "Flugfiske".
Jag har läst lite grann om det och det verkar fruktansvärt kul.

Det jag undrar om någon skulle kunna tipsa om något bra nybörjar set, rulle, spö osv.
Det jag hade tänkt mig var att jag skulle kunna fiska både i älvar och i sjöar, alltså kunna fiska harr, röding, gädda, laxöring etc.

mvh: simon
 
Du vill ha en liten bensinsnål bil och samtidigt kunna packa med en soffgrupp i skuffen när familjen skall iväg. Med det vill jag säga att du måste välja eller köpa två olika utrustningar. Gå in på den fiskebutik du litar på och säg att du vill prova flugfiske, det finns kompletta utrustningar för kring tusenlappen. Kvalitén kan man alltid diskutera men för att prova på något nytt duger det gott.
 
Jag håller i stort med ovanstående talare, det du söker är 3 olika spön med 3 rullar o.s.v. Men å andra sidan så är du där var jag var för några år sedan, jag fick hjälp att välja grejer av en mycket erfaren flugfiskare. Jag valde ett 9fots spö med linklass 7/8 just för att jag bor på kusten och vill kunna prova på att fiska allt från harr, havsöring till lax i älv.. Detta spöt var det enda jag hade de 3 första åren och det fungerar till allt utan att egentligen vara riktigt bra till något. Jag använder fortfarande detta spöt till kustfisket.

Jag vet inte om det är det optimala sättet att välja spö men det fungerade för mig. Å andra sidan, väljer du att skita i laxfisket så kan du nog välja ett vettigare spö i en lägre klass som klarar allt utom just lax, mitt 8 fots spö i linklass 5/6 fungerar bättre till nästan allt utom just kustfiske vid hård vind och laxfiske i älv..

Innan vi kastar ut en massa råd om vad vi tycker att du skall köpa så kan det vara bra och veta hur mycket du tänker lägga på ditt spö och i fall du behöver vadare. Jag tycker nog inte man skall betala för mycket pengar när man vill prova ifall det är kul, samtidigt som om du köper skit så kommer du att behöva byta spöt redan efter en säsong. Du bör kunna köpa ett vettigt spö för mellan 1000-1500kr, en rulle för 300-700kr, backing och lina för 300-600kr samt ett par gummivadare för ca:300-400kr. Är man vaksam så kan man hitta bra erbjudanden var du får det i ett så kallat "packet"... Talar du om hur mycket du tänkt lägga så kommer du säkert att få en massa grymma tips på prylar.

/Skitfiske på dig
 
Hoppsan

Okay, det enda jag hade tänkt mig var ett spö, rulle, lina, tafs och fluga.
Det där med vadarbyxor och polaroidglasögon kan vänta.
ett spö för 1500 kr, rulle för ca 1000 kr är väl ganska bra för en nybörjare??

mvh: simon
 
Loop-set

Jag har sett att Loop har ett bra nybörjarset för strax över tusenlappen!.. Ska tydligen vara mycket bra! Loop Adventure har jag för mig det heter.. eller nå´t...

Ha de´gött!

mvh.... Mattias

( 3 veckor kvar till "Norge-fiske"!!! )
 
såja

Nu har vet vi vad det får kosta.. Nästa fråga blir: Vad kommer du framförallt att fiska? Annars blir det svårt att välja ut rätt klass på ditt spö.
 
om många andra områden brukar det kunna vara billigare att köpa begagnat till att börja med. Gäller inte det för flugfiskespön?
 
KLAGER; sa:
om många andra områden brukar det kunna vara billigare att köpa begagnat till att börja med. Gäller inte det för flugfiskespön?

Det gäller absolut för flugspön och rullar med, grejen är att man skall gå upp i prisklass för att man skall kunna tjäna några pengar på det.. Sedan är det så att till exempel så har Scierra livstid garanti på sina spön för första ägaren vilket är trevligt..
 
Strömsländan..

Tycker du ska prova ett strömsländan III kostar runt tusenlappen och är mycket bra.. vad det gäller rulle så tycker jag inte du ska kosta på dig en altför dyr sådan oftast räcker det med en Grafit Rulle för typ 500 spänn men det e klart vill du ha en rulle med bra broms för grövre fisk så kan jag rekomendera Guideline LPX rullen som dom säljer billigt på Capricorn.se just nu...
 
Tycker...

att FJS90/91 är rätt ute, det är lättare för oss "rävar" att ge råd om vi får lite mer bakgrundsinfo.

När det gäller märken och fabrikat så tycker jag att du skall försöka att få med dig nån polare som har erfarenhet av flugfiske till affären/affärerna, alternativt i värsta fall lita på de tips som försäljaren på dessa affärer ger.

Att börja rekommendera märken och fabrikat i detta läge, tycker jag är lite för tidigt, det är nog lättare om du knatar in i affären/affärerna och kollar lite vad som ev. skulle kunna tänkas och så återkommer du till oss för lite "recensioner" av de föslag du har fått.

/Anders B
 
Måste bara komma med en sista tänkare. Om man skall gradera utrustningen så kommer nog linan först, därefter spöt och sist rullen. Ordningen spö-lina går alltid att diskutera men rullen kommer sist. Sedan allt ikring som vadare, glasögon...låt det bero tills du ser vad du behöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
JR Wigert Nybörjare på flugfiske här. Fiske 2
skogsflicka Fjällfiske för nybörjare Fiske 31
slideaway Nybörjare Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
Ibrahimovic Flugfiskespö för nybörjare? Fiske 11
Avslutat1005 harasjömålas flugström är toppen för nybörjare! Fiske 0
markus82 Böcker för nybörjare? Fiske 5
schizo Flugfiskeset - Nybörjare - hjälp Fiske 13
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Fiske 0
Tigerfish_2 Älv för flugfiske Fiske 22
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7
sipmehke Flugfiske omkring Sälen? Fiske 1
mattiasland Flugfiske i långan Fiske 3
Älgö Idre..flugfiske ? Fiske 1
bengtoste Svenska fiskecamper för flugfiske Fiske 5
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
niclasfoto Flugfiske Idbyån/Ö,vik! Fiske 4
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
alven Flugfiske i Lundatrakten Fiske 5
ConZec FLugfiske efter Harr och Öring Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.