Padjelanta & Sarek

Det skalplagg jag använder är Peak Performance Crevasse J från Hipe serien, byxa och jacka.. Detta är en ganska så fodrad serie för skidåkning. frågan är ju om det kommer att bli för varmt om det är ett +20 grader och lätt regn istället för -10?

Att bli blöt inifrån är minst lika otrevligt, därför brukar jag gärna ha flera olika alternativ för klädsel som kan gå under regnstället, om jag skulle finna det obekvämt att gå i en så pass tjock jacka + byxa. Tänker jag fel då? Vikt är ju något man alltid vill spara på.. och kläder är inge kul att bära om man inte kommer att använda dom, eller använda dom på fel vis.

Sedan gäckar alltid Murphys lag i bakhuvudet.. Jag har aldrig vart i dessa trakter så nu är den extra starkt tilltalande på alla områden. :)

Fisketips någon? ;)

De flesta så kallade funktionstyger för skalkläder är rätt täta och man blir mer eller mindre blöt på grund av svett. Det beror självklart på hur mycket värme och svett du själv alstrar när du rör på dig. Jag skulle aldrig ha en skaljacka med ordentliga ventilationsmöjligheter, typ under armarna eller genom fickor. Då har jag sällan mer än en löpar T-shirt i nåt meshtyg på mig under jackan.

Jag vet inget om jackan du nämner, men är den fodrad och passar för skidåkning så skulle den gå tokbort i min bok.

Lycka till!
Peter P.

Jag har provat att gå upp på Kebnekaise i en fodrad regnjacka av den typen du pratar om i hyffsat varmt väder och med regn, och jag gör INTE om det. Om du har möjlighet så låna eller köp en ofodrad tunn skaljacka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jackan har goda ventilationsmöjligheter under armarna.

Nu när jag har tagit en extra titt på den så går den att dela, dvs koppla ur fodret med knappar och dragkedjor.. kanske man skulle veta om sin egen jacka efter ett år i bruk.. *harkel* :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips