Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen.

Hejsan.
Jag har vandrat en del på låglandsleder och liknande men är nybörjare på fjällmiljö. I slutet av juli/början av augusti planerar jag min första tur i fjällmiljö, närmare bestämt Grövelsjön och undrar vad ni mer erfarna tror om min rutt? Framförallt den del som går oledat rakt genom Töfsingedalens nationalpark. Är det ens framkomligt där?
Jag kommer bo i tält (inte i nationalparken givetvis) och har en hyfsat lätt packning. Är dock ganska otränad och gillar att gå långsamt och ta in upplevelsen. Här är planen:

dag 1.
Framme med bilen och parkerar vid lunch vid Grövelsjons fjällstation. gå mot hävlingestugorna. efter en mil ca campar jag vid Särsjöbäcken. Lagom halvdag tänker jag.


dag 2.
Fortsätt i lugnt tempo och njut av att gå lugnt och unna mig pauser när jag känner för det. Förbi hävlingen och slagusjön till Storrödtjärnstugan. lite mer än en mil. Nattläger en bit från stugan nånstans vid sjön.


dag 3.
oledat från Storrödtjärn mot sjön Töfsingen och in i nationalparken. Följ Töfsingeån till storån och vadstället vid nedherån och ut ur nationalparken. Tältar där det är möjligt utanför nationalparken. Strax över en mil totalt men svår terräng. Är det här en möjlig dagstur eller bör jag tänka om vad det gäller den här sträckan?

dag 4.
Norrut från nedherån till Särsjön sen sväng med leden och upp på Storrvätteshågnas topp, sen ner till nattläger vid Övre Fosksjön. 14 km ca.

dag 5.
Tillbaka till Grövelsjöns parkering och bilen hem. ca 6 km
 
Oledad i Töfsingedalens nationalpark är näst intill hopplöst. Det är enorma stenar som ligger huller om buller på varandra. Följ stigen som går runt nationalparken och sväng i stället till vindskyddet som ligger vid Nedersthån. Det är svårt att gå även på stigen pga blockterräng så räkna med 1-2 km/t som max speciellt om du är inte van vid blockterräng. Annars är området mycket speciellt och intressant att vandra i. Rekommenderar komma förbi Jakobshöjden för utsiktens skull och Sjöstugan för fika.
 
Det är en fullt möjlig dagstur om man inte har bråttom och inte är för skröplig/ instabil.

Det är en hel del hoppa från sten till sten i nationalparken. Jättefint, men inget för folk som vill slå distansrekord.
 
Stort tack för båda era svar. Jag har blivit fascinerad av Töfsingedalen när jag läst om den och vill verkligen uppleva nationalparken. Gör man det lika bra om man följer leden? Eller är det värt besväret att korsa parken längs med Töfsingeån?
Jag planerar en hel del pauser för fotografering så jag har ju inte bråttom men samtidigt ska man ju komma fram innan det blir mörkt liksom....
 
Håller med föregående talare om Töfsingsdalens omläplighet om man är nybörjare och planerar gå med packning där, det var inte ett dugg lättgått på något vis i takterna av Nederhån och österut i alla fall.
 
Jag korsade Töfsingdalen förra året. Var förberedd på att det skulle vara svårt men det var fortfarande värre än vad jag hade förväntat mig. Vi hade en lite överambitiös färdplan första dagen och hade inte räknat med att det skulle ta så lång tid. Hade regnat en del så det var halt och mycket mygg på det också. Men det är ju just Töfsingdalens otillgänglighet och råhet som är en del av upplevelsen. Så länge man vet vad man ger sig in på så kan man så klart korsa parken. Största risken jag ser är benbrott och dålig täckning på telefon om du knallar solo. Jag trillade lätt en gång där det lika gärna hade kunnat gå illa.

Jag har fått uppfattningen att man får tälta i nationalparken. Det är vissa områden i närheten av vattnet man inte får tälta (rätta mig om jag har fel).

Har gjort en film från turen om du är intresserad:
 
Stort tack för båda era svar. Jag har blivit fascinerad av Töfsingedalen när jag läst om den och vill verkligen uppleva nationalparken. Gör man det lika bra om man följer leden? Eller är det värt besväret att korsa parken längs med Töfsingeån?
Jag planerar en hel del pauser för fotografering så jag har ju inte bråttom men samtidigt ska man ju komma fram innan det blir mörkt liksom....
Jag tror att du upplever nationalparken lika bra från stigen som oledad. Tänk på att det är mycket svårt att navigera i terräng utan några referenspunkter. Du går i en stenig skog och måste runda en del hinder, det är lätt att tappa bort orienteringen.
Jag var fascinerad av landskapet redan vid parkens entré. Jag brukar tänka: hur många sten vill jag se idag? Ibland räcker det att slå sig ner och bara beskåda.
 
Tack för svar. Eftersom det verkar som att man får komma över till Norge nu så kommer jag nog ändra min plan en del och lägga lite tid där istället. Men vi får se hur det blir.
 
Jag har fått uppfattningen att man får tälta i nationalparken. Det är vissa områden i närheten av vattnet man inte får tälta (rätta mig om jag har fel).

Jag kan också ha fel, men jag tolkar länsstyrelsens information som att man *inte* får tälta utom vid iordningställa rastplatser. Jag har bett dem om ett klargörande.
 
Jag har fått uppfattningen att man får tälta i nationalparken. Det är vissa områden i närheten av vattnet man inte får tälta (rätta mig om jag har fel).
Jag kan också ha fel, men jag tolkar länsstyrelsens information som att man *inte* får tälta utom vid iordningställa rastplatser. Jag har bett dem om ett klargörande.
Ja deras information är något förvirrande, men det är ju inte helt enkelt i området...
Men om man kollar på naturvarsverkets sida med föreskrifter blir det klart.
Även med en karta, ingen behov att rätta Jonas.

Henning
 
Ja deras information är något förvirrande, men det är ju inte helt enkelt i området...
Men om man kollar på naturvarsverkets sida med föreskrifter blir det klart.
Även med en karta, ingen behov att rätta Jonas.

Henning
Så bra. Jag blev osäker när jag läste Länsstyrelsens besked: "Det är förbjudet att ... tälta eller elda utanför iordningställda lägerplatser i särskilt markerat område – se röd markering på kartan". Det var inte glasklart, precis som du säger. Tanken var dock aldrig att rätta Jonas. Vi var på väg att ge upp och åka någon annanstans ... men nu verkar det ju som om det är relativt små områden där man inte får tälta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...