Ruttförslag Grövelsjön

Funderar på en tur till Grövelsjön någon gång under sommarhalvåret. Vad tycker ni om mitt ruttförslag?


http://brantvall.web.surftown.se/FridaBrantvall/junk/Rutt.jpg


Dag 1: Vi startar vid parkeringen i Grövelsjön och går till andra änden på Grövelsjön där vi tältar.

Dag 2: Går till Särsjön där vi tältar.

Dag 3: Går till Övre Fosksjön där vi tältar.

Dag 4: Dagstur upp på Storvatteshågna. Kanske kan man ta ett bad i sjön på toppen!

Dag 5: Tillbaks till Grövelsjöns parkering.



Fem dagar är det tänkt att vi ska vara ute. Förra vandringen blev mer kämpande än njutning, därför vill vi gå kortare dagsetapper den här gången. En mil om dagen blir lagom för oss. Förra gången gick vi 14-15 km om dagen, så all tid vi inte förflyttade oss ägnade vi åt att äta eller sova. Alltså vill jag helst att vi ska hinna ta det lite lugnare den här gången, att kunna sitta ner och lyssna på en talbok vore trevligt till exempel.
 
Tidsmässigt så kommer det i alla fall inte att vara något problem. Vill ni se mera spektakulära områden så bör ni kanske ägna mera tid åt Töfsingdalens nationalpark . Om ni åker bil så kan annars Rogenområdet, strax norr om Grövelsjön vara ett mera intressant område.
 
Helt OK rutt

Det finns andra ruttförslag i äldre trådar. En variant är att titta på båtrutten på Femunden och gå från A till B. Då får ni större omväxling än vid rundtur. Ni får placera ut bilen i Elgå alternativt återvända till bilen med taxi eller lifta om ni börjar i Grövelsjön.

Thure
 
likisar

Jag och en kompis gick i princip exakt denna rutt fast åt motsatt håll i höstas (tidig okt). Det är en fin tur och speciellt första dagen för er längs med sjön.

ha de fint!
 
Re: likisar

stephen; sa:
Jag och en kompis gick i princip exakt denna rutt fast åt motsatt håll i höstas (tidig okt). Det är en fin tur och speciellt första dagen för er längs med sjön.

ha de fint!

Vad kul!

Hur många dagar tog ni på er? Jag vill satsa mer på upplevelsen och mindre på prestationen som sådan. Därför blir det också många timmar i gymmet som förberedelse. =)
 
Re: Helt OK rutt

thureb; sa:
Det finns andra ruttförslag i äldre trådar. En variant är att titta på båtrutten på Femunden och gå från A till B. Då får ni större omväxling än vid rundtur. Ni får placera ut bilen i Elgå alternativt återvända till bilen med taxi eller lifta om ni börjar i Grövelsjön.

Thure

Detta kan sannerligen vara ett bra altenativ inför framtida vandingar! Som det är nu verkar dock en cirkel vara ett bra alternativ, helt enkelt för att göra det praktiskt med bilen. Tack för tipset hursomhelst, jag ska spara det för framtiden!
 
Jag tycker det är lite tråkigt att gå på den svenska sidan av Grövelsjön, då alla stigar är grusade. Blir som att gå på en grusväg!

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
Jag tycker det är lite tråkigt att gå på den svenska sidan av Grövelsjön, då alla stigar är grusade. Blir som att gå på en grusväg!

//Gustav\\

Kanske det, frågan är bara om man tar sig runt i en cirkel på fem mil?
Iofs kanske det inte är så farligt att gå samma väg tillbaka.
Man ser ju liksom allt från ett nytt håll.
 
^_^; sa:
Funderar på en tur till Grövelsjön någon gång under sommarhalvåret. Vad tycker ni om mitt ruttförslag?


http://brantvall.web.surftown.se/FridaBrantvall/junk/Rutt.jpg


Dag 1: Vi startar vid parkeringen i Grövelsjön och går till andra änden på Grövelsjön där vi tältar.

Dag 2: Går till Särsjön där vi tältar.

Dag 3: Går till Övre Fosksjön där vi tältar.

Dag 4: Dagstur upp på Storvatteshågna. Kanske kan man ta ett bad i sjön på toppen!

Dag 5: Tillbaks till Grövelsjöns parkering.

Vi gick exakt den vägen för 2,5 år sedan (frånsett att vi äkte båt över sjön, till Ryvang, och började vandra därifrån. Vi gick heller inte upp på Storvätteshogna). Mkt lättvandrat för det mesta, och väldigt fina vyer. Tips: vid Övre Fosksjön finns det en liten udde som går ut i sjön från östra sidan. Det är snårigt och risigt alldeles i början, men längst ut på udden är det finfin mark för att slå upp ett tält. Om det inte är alltför blåsigt är det en fantastisk plats att tälta på! Det finns t o m en liten sandstrand i närheten. :)

God tur!
 
Frebe; sa:
^_^; sa:
Funderar på en tur till Grövelsjön någon gång under sommarhalvåret. Vad tycker ni om mitt ruttförslag?


http://brantvall.web.surftown.se/FridaBrantvall/junk/Rutt.jpg


Dag 1: Vi startar vid parkeringen i Grövelsjön och går till andra änden på Grövelsjön där vi tältar.

Dag 2: Går till Särsjön där vi tältar.

Dag 3: Går till Övre Fosksjön där vi tältar.

Dag 4: Dagstur upp på Storvatteshågna. Kanske kan man ta ett bad i sjön på toppen!

Dag 5: Tillbaks till Grövelsjöns parkering.

Vi gick exakt den vägen för 2,5 år sedan (frånsett att vi äkte båt över sjön, till Ryvang, och började vandra därifrån. Vi gick heller inte upp på Storvätteshogna). Mkt lättvandrat för det mesta, och väldigt fina vyer. Tips: vid Övre Fosksjön finns det en liten udde som går ut i sjön från östra sidan. Det är snårigt och risigt alldeles i början, men längst ut på udden är det finfin mark för att slå upp ett tält. Om det inte är alltför blåsigt är det en fantastisk plats att tälta på! Det finns t o m en liten sandstrand i närheten. :)

God tur!

Okej, trevligt!

Har ringat in udden på min karta nu. Låter lovande. =)
 
Funderar på en tur till Grövelsjön någon gång under sommarhalvåret. Vad tycker ni om mitt ruttförslag?


http://brantvall.web.surftown.se/FridaBrantvall/junk/Rutt.jpg


Dag 1: Vi startar vid parkeringen i Grövelsjön och går till andra änden på Grövelsjön där vi tältar.

Dag 2: Går till Särsjön där vi tältar.

Dag 3: Går till Övre Fosksjön där vi tältar.

Dag 4: Dagstur upp på Storvatteshågna. Kanske kan man ta ett bad i sjön på toppen!

Dag 5: Tillbaks till Grövelsjöns parkering.l.
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd men nån som har koll på avstånden mellan dom olika punkterna ovan??

Tackar på förhand,
FriskLuft
 
Om jag nu minns rätt... :)

Grövelsjön - Ryvang (norska sidan) - ca 10 km
Ryvang - Särsjön/Hävlingsstugorna - ca 12 km
Särsjön/Hälvingsstugorna - Övre Fosksjön - ca 10 km
Övre Fosksjön - Grövelsjön - ca 9 km

Flackt och lättvandrat för det mesta! Det finns en lång, rätt seg stigning mellan Särsjön och ÖVre Fosksjön, men den är inte svårvandrad på något sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Spelix Ruttförslag för vandring på Island Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
da_flower Ruttförslag kvikkjokk runt Fjällvandring 3
Foss Ruttförslag - Fulufjället? Fjällvandring 2
brigas Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge Fjällvandring 13
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.