Nybörjar-tradrack lofoten

Hej hej!

Vi är några glada nybörjare som ska gå tradkurs uppe i lofoten, och sedan ska några av oss stanna en vecka efter kursen och klättra själva.

Jag undrar då.. klarar vi oss bra på detta rack? (såg den andra tråden, men den var inte så uttömmande):
  • Camalot 0.5 - 3 (dubbel 1:a tror jag, eller 1.5 (?))
  • Wallnuts 1-11
  • Alloy offsets 7-11
  • WC Nut 6+7
  • En massa QDs (några förlängningsbara), 9 skruvisar, slingor, prussikar, dubbelrep, kniv osv.

Jag tänker att det är bra att komplettera med saker som uppenbart saknas, så vi slipper handla dyr utrustning i NOK. Några tips?
 
Spontant så ser det bra ut.
Förutsatt att listan gäller ett replag.

jag hade kanske bytt ut ena kilsetet mot några mindre kammar, kanske BD C3 de tre största storlekarna.
Och kanske dubblat även BD C4 0.75.

Men det är ju en fråga om finanser också. Ni klarar er säkert gott på det ni har.
Och sen beror det såklart på vilka leder ni tänker klättra.
 
Byggandet av ankare är ju ofta lite persoligt. Har du med långa slingor, och gärna lite nylån slingor om det finns klämblock eller Björk ( ;) ) ?
 
Ok! Tack. Har funderat på att skaffa repsnöre för att bygga "equalette" och annat.. är det lönt att hålla på med eller är det enklare att bygga stand med repet? Det kanske beror lite på om man ska byta ledare eller inte?
 
Ok! Tack. Har funderat på att skaffa repsnöre för att bygga "equalette" och annat.. är det lönt att hålla på med eller är det enklare att bygga stand med repet? Det kanske beror lite på om man ska byta ledare eller inte?

Det är såklart personligt, jag tycker det är mycket smidigare att ha en 240-slinga att bygga med, det räcker för de flesta situationer tycker jag.
Som du säger själv blir det bökigt om man vill leda två repor i rad om man bygger med repet, och rent generellt tror jag att det är lättare att undvika clusterfuck om man inte bygger med repet.
 
Hur kommer det sig att man bara "behöver" 1 st 240/cordolette/eualette? Man har ju 2 st byggda ankare vid det tillfället då andreman ska börja följa. Antar man då att det ena ankaret vanligtvis är enkelt att bygga med kortare slingor etc?
 
Varför ska du göra två ankare?

Det räcker gott med ett. Sure you don't menar två punkter? För det ska du åtminstone ha.

Jag kör med 6meters cordelette, då brukar jag kunna jämnvikta ett trepunkts utan problem.
 
guuuuu va ja ä slö i skann idag. Såklart! :D

Men ändå: Längden på slingan som behövs avgörs ju av placeringsmöjligheterna; ibland hamnar kilarna en bit ifrån varandra å då är det bra med långa grejor. Jag skulle ju rekommendera att båda har varsin långis av nåt slag, då båda ankaren behöver vara välbyggda.
 
Snålt tilltaget?

Jag var i Lofoten för två år sedan och hade då precis börjat att tradda. Om du/ni har tänkt att klättra flerrepors leder i grad 5-6 så kan du ju betänka följande scenario:

En standplats med 2 kammar, du vill spara åtminstone en kam till nästa stand.
Replängden är 40m. Du har två kammar (varav en BD 3 som du sällan kan sätta) att sätta på dessa + ett drygt kilset.
Du är nybörjare och inte helt hundra på att lägga säkringar och även om du lagt dom bra litar du inte riktigt på dom. Detta ger såklart att du vill säkra hyggligt tätt. Kanske var tredje meter och ibland dubbla upp för att du inte får till dem sådär skönt bra? Du kommer alltså att lägga runt 15 säkringar, kanske fler.

Ja, det jag menar är att om du inte älskar kilar och tycker att det är roligt med runouts så bör du komplettera ditt rack med mer kammar.

Se åtminstone till att du har dubbla i storlek BD 0.5-1.
 
En kil är lika säker som en kam, jag tycker absolut att killarna skall prova sig på att klättra med den utrustningen! Om de går en kurs lär de sig förhoppningsvis att bygga stand på olika sätt - så att de klarar sig med några slingor.

(equallette verkar bara jobbigt och krångligt. Säkert jättebra, men KISS)

Om inte säkringarna räcker så får väl killarna bygga standplats oftare, göra kortare replängder..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orsah Nybörjar rack för Bohuslän Klättring allmänt 3
Kallebaw Nybörjar klättring? Klättring allmänt 2
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
nyberg_fredrik Stulet tradrack Klättring allmänt 0
johnliungman Lofoten i juni Klättring allmänt 27
Gaylorden Resa till Tromsö/Lofoten, Bilplats finns Klättring allmänt 0
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
avslutad130107 Tradkurs i Lofoten!? Klättring allmänt 10
Mangster Lofoten före midsommar? Klättring allmänt 4
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
gule Ny lofoten-förare på gång Klättring allmänt 0
Stina_Gbg Lofoten i sommar Klättring allmänt 14
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
lionofjudah Boende i Lofoten under sommaren? Klättring allmänt 2
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
brascav Lofoten förare Klättring allmänt 4
ldrohlson Lofoten Klättring allmänt 2
Åberget Klättring i Lofoten Klättring allmänt 13
iMonkey klätterförare till lofoten Klättring allmänt 6
annex MTB med till lofoten?? Klättring allmänt 0
undar Arcteryx/Lofoten Klättring allmänt 7
undar Folkhögskola i Lofoten. Klättring allmänt 15
jacobito Förare Lofoten Klättring allmänt 2
jpa Climbing in Lofoten in August-September? Klättring allmänt 0
Bo och jobba på Lofoten Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.