Nybörjar-tradrack lofoten

En kil är lika säker som en kam, jag tycker absolut att killarna skall prova sig på att klättra med den utrustningen!
Om inte säkringarna räcker så får väl killarna bygga standplats oftare, göra kortare replängder..

Javisst funkar det.

De lär väl inte ta livet av sig bara för att de inte har kammar en masse. Men. Då bör de iaf vara i vetskap att det kommer att ta lång tid, bli fippel och att de inte kommer att få lika mycket klättrat som om de hade haft ett mer Lofotenanpassat rack. Nu var jag ingen kung på att hitta kilplaceringar överallt men som jag vill minnas det av mina två korta Lofotenvistelser så är det framförallt kammar som gäller. Och självklart inte för att en kil skulle vara sämre per se, utan för att det finns kamplaceringar överallt medan kilplaceringarna är betydligt mer begränsade.
 
Jag tycker att ert föreslagna rack räcker gott. De flesta replängder i Lofoten är inte allt för ihållande och det är lika bra att man vänjer sig med att lägga glest där det är lätt redan från början.

Det finns väldigt många leder, särskilt i de lägre graderna, som kan göras med minimala rack. Vi pratar om ett ställe där det klättrats i ett sekel. Det finns sällan anledning att dra ut 50 metersreplängder på sådan hyllrik klättring som bjuds på i Lofoten.

För några av superklassikerna vill ni nog ha fler kammar, men det löser sig enkelt genom att låna från något annat replag som har vilodag eller dylikt.

Jag har ett löjligt jättebamsigt rack och mina vanliga replagskamrater likadeles, så jag brukar låna ut till tältgrannar.
 
Lite lurigt att vara på tycker jag... Tänker ni klättra leder där graden är normalt bekvämt, eller tänker ni ge er på leder som ligger på gränsen?

Klättrar ni med marginal så räcker ert rack förmoldigen ganska bra, men tänker ni pressa grader och är kanske inte sååå bekväma med att falla på egna säkringar så skulle jag slänga in några mindre kammar / TCU. Ni har ett helt sett med Wallnuts vilket är bra, men jag personligen skulle ersätta era WC nuts med några mindre WC superlight rocks och ha dem på samma knippe som era alloy offsets. Smaksak säkert, men de minsta WC superlight rocks är riktigt användbara. Tillsammans med alloy offsets blir det ett komplett och riktigt bra kilset.

På lättare leder så försöker jag medvetet bära ett mindre rack och klättra effektivt... På svårare leder vill jag helt enkelt ha flera möjligheter när det börjar bli tufft. Mina C3or har räddat mig mer än en gång, inte bara psykiskt utan de har även fått ta några fall.
 
Nu skall vi ju inte råd åt oss själva, utan till några som skall gå på kurs i Lofoten. Mestadels följa kursledare som klättrar på skolans fattiga rack. Inte några som skall pressa fysiska gränser på ihållande splitters i Yosemite.

Anser ni alltså på fullaste allvar att man behöver en uppsättning tcus för att leda pianohandlare lunds ruta, eller Gollum säkert?
 
Anser ni alltså på fullaste allvar att man behöver en uppsättning tcus för att leda pianohandlare lunds ruta, eller Gollum säkert?
De skulle ju stanna kvar en vecka och klättra själva... Det framgår inte alls av deras inlägg vad de tänkt göra under den veckan... Jag har sett hela skalan av nybörjare från en som kan topprepa 6:eek:r och översäkra 4:eek:r med darriga ben till sånna som tycks inte påverkas alls av att de traddar istället för topprepar och blåser på för person bästa på en gång.

Jag hoppas för deras skull att de inte ska klättra Pianohandlare Lunds rute och Gollum hela veckan lång efter kursen.
 
Magwo: köp 7 meter 7 mm repsnöre och ta med dig till kursen så kan kursledaren visa vad du skall ha den till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orsah Nybörjar rack för Bohuslän Klättring allmänt 3
Kallebaw Nybörjar klättring? Klättring allmänt 2
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
nyberg_fredrik Stulet tradrack Klättring allmänt 0
johnliungman Lofoten i juni Klättring allmänt 27
Gaylorden Resa till Tromsö/Lofoten, Bilplats finns Klättring allmänt 0
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
avslutad130107 Tradkurs i Lofoten!? Klättring allmänt 10
Mangster Lofoten före midsommar? Klättring allmänt 4
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
gule Ny lofoten-förare på gång Klättring allmänt 0
Stina_Gbg Lofoten i sommar Klättring allmänt 14
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
lionofjudah Boende i Lofoten under sommaren? Klättring allmänt 2
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
brascav Lofoten förare Klättring allmänt 4
ldrohlson Lofoten Klättring allmänt 2
Åberget Klättring i Lofoten Klättring allmänt 13
iMonkey klätterförare till lofoten Klättring allmänt 6
annex MTB med till lofoten?? Klättring allmänt 0
undar Arcteryx/Lofoten Klättring allmänt 7
undar Folkhögskola i Lofoten. Klättring allmänt 15
jacobito Förare Lofoten Klättring allmänt 2
jpa Climbing in Lofoten in August-September? Klättring allmänt 0
Bo och jobba på Lofoten Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.