Arcteryx/Lofoten

Hur duktig ska man i regel vara för att få ut något av klättringen i Lofoten?
Har varit där en gång men hann aldrig med någon klättring.
Är det något som har erfarenhet av Arcteryx selar?
Ska tillslut köpa ny efter flera års troget användande av min camp...=)

//Johan
 

Guest

Gäst
Arc´teryx

Jag har erfarenhet av en Arc´teryxsele, och jag tycker att den fungerar bra. Dessvärre har jag bara erfarenhet av just min sele, så det är nog bara att gå till en butik och provhänga alla selar de har. Arc´teryx är ju inte direkt billigast, så varför frågar du om just det märket?
/Mattias
 
Targa

Hej
Har ingen erfarenhet av Lofoten, men äger en Arc teryx sele. Modellen heter Targa, och har fungerat utmärkt under de senaste två åren... Skön sele som jag är väldigt nöjd med!

/David
 
Lofoten

Var i Lofoten i somras. Kanonfin klättring finns från ca grad 5 och uppåt. Jag tror att för att få ut maximalt bör din nivå minst ligga på onsight grad 5+, gärna 6- (trad. givetvis). Om den inte gör det nu, och du skall åka snart: träna som fan! Det är värt det. Det inser man redan när man bläddrar i föraren. (finns att köpa på Klättercafét i Henningsvaer, man jag har sett att Fjällsport i GBG har den.)
 
Re: Arc´teryx

puide; sa:
Jag har erfarenhet av en Arc´teryxsele, och jag tycker att den fungerar bra. Dessvärre har jag bara erfarenhet av just min sele, så det är nog bara att gå till en butik och provhänga alla selar de har. Arc´teryx är ju inte direkt billigast, så varför frågar du om just det märket?
/Mattias
Jag är nämligen påjakt efter en ny sele och en kompis till mig tjatar jämt om dom och att jag ska köpa en sån sele.
Jag vet att kläderna är bland det bästa, men deras selar har jag tyvärr inte sett mycket av.
Så jag tänkte att ni kanske har det =).
Nackdelen är ju som sagt att dom är lite dyra, fast som tur är så kan jag få dom lite billigare, (annars hade jag nog inte ens frågat).
 
Köp/Åk!

Lofoten: Håller med Björn; om du onsightar 5+/6- så finns det massor att göra. Köp föraren innan, den är rätt mastig och är mycket läsvärd ("Climbing in the magic mountains" av Ed Webster).

Arc'teryx: Började med att bli bäst på selar och ryggor innan de började med kläder. Kvalitén motsvarar priset.
Vapor är det bästa trad/alpin sele jag provat.

Sele och förare finns på Sasquatch i STH.

--andreas
 
Köpa/plugga/klättra

Eftersom jag inte riktigt är där så blir det bara att lägga sig i hårdträning med andra ord!
Tur att man sitter med en ryggskada som gör att man inte får göra någonting farligare än att sträcka sig efter tv dosan i två månader!
Har funderat länge och bestämt mig för att börja på folkhögskolan i Lofoten.
Då har jag tills nästa sommar på mig alltså, det är ju inte alls omöjligt.
Är nu lite i valet och kvalet, eftersom jag före detta funderat på en Petzl "Calidris". Det blir att planera en resa till Sthlm och Sasquatch för att prova och jämföra!

//Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.