Lofoten i juni

Hej!
Efter 20 år i branschen har jag tänkt få ändan ur vagnen och besöka lofoten. Men hur är klippklättringen i början av juni? Funkar, eller för tidigt?
Och stedtind? Ligger det snö där?
John
 
Tidigast jag har varit i Lofoten är slutet av Juni och början på Juli. Skiner solen så ser jag ingen anledning till varför början av Juni inte skulle funka. Regnar det, då spelar det ingen roll när på året det är...

Sydpilaren på Stetind klättrade vi slutet av första veckan i Juli. Då var det ett snöfält som vi var tvunga att korsa. Den var hård och hal så vi körde med rep. Hur den ser ut i början på Juni efter denna vinter har jag ingen aning om men det borde vara lungt på själva leden.
 
Beträffande väderutsikterna så finns i föraren tämligen väl redovisat hur utsikterna är för regn under året. Vill minnas att det är bättre i Juli än i Juli, men kanske inte så stor skillnad. Tabellen är väl helt enkelt statistisk, och det framgår ju onekligen att det kan regna där, vilket troligen gör att det är bra att pricka ungefär rätt period - men att man dessutom är ganska beroende av tur.
 
Beträffande väderutsikterna så finns i föraren tämligen väl redovisat hur utsikterna är för regn under året. Vill minnas att det är bättre i Juli än i Juli, men kanske inte så stor skillnad. Tabellen är väl helt enkelt statistisk, och det framgår ju onekligen att det kan regna där, vilket troligen gör att det är bra att pricka ungefär rätt period - men att man dessutom är ganska beroende av tur.

Blev nu väldigt nyfiken: juli eller juli?
 
Ok, men var det juni eller juli? (Du skrev "bättre i juli än i juli".)

Nån som kan tipsa om bästa resvägen? Flyg till Narvik och buss till Lofoten, eller flyg till Bodö och båt/flyg till Svolvaer? Andra alternativ?
 
Den torra våren brukar sluta strax före midsommar. Vem har inte sett midsommarblomstren i regndiset. Men när vi var där i Juni snöade det! Väder är just ombytligt.
Att resa med flyg och buss verkar klokt.
 
Det är dålig karma att flyga inom norden John, ta tåget till Kiruna eller Narvik och ta buss. Det är 19-20 timmars njutning inklusive en god natts sömn.

Edit: Nu var jag sådär egocentrisk igen och utgick från att alla bor i Stockholm, 25 timmar för dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gaylorden Resa till Tromsö/Lofoten, Bilplats finns Klättring allmänt 0
magwo Nybörjar-tradrack lofoten Klättring allmänt 19
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
avslutad130107 Tradkurs i Lofoten!? Klättring allmänt 10
Mangster Lofoten före midsommar? Klättring allmänt 4
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
gule Ny lofoten-förare på gång Klättring allmänt 0
Stina_Gbg Lofoten i sommar Klättring allmänt 14
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
lionofjudah Boende i Lofoten under sommaren? Klättring allmänt 2
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
brascav Lofoten förare Klättring allmänt 4
ldrohlson Lofoten Klättring allmänt 2
Åberget Klättring i Lofoten Klättring allmänt 13
iMonkey klätterförare till lofoten Klättring allmänt 6
annex MTB med till lofoten?? Klättring allmänt 0
undar Arcteryx/Lofoten Klättring allmänt 7
undar Folkhögskola i Lofoten. Klättring allmänt 15
jacobito Förare Lofoten Klättring allmänt 2
jpa Climbing in Lofoten in August-September? Klättring allmänt 0
Bo och jobba på Lofoten Klättring allmänt 0
Pandan Bouldertävling 1 Juni, Falun Klättring allmänt 1
johnliungman Plats i bil Gbg-Romsdalen 10-15 juni Klättring allmänt 0
NattaZatta Grupp ute den 19 juni, Ågelsjön Klättring allmänt 2
Lortpelle Sportklättring/bouldering i Asien juni - juli? Klättring allmänt 7
plp Klippklättringskurs sökes i sydvästra Sverige i juni Klättring allmänt 6
gawain SKK - häggsta-träff 15:de juni Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.