Folkhögskola i Lofoten.

Det är väl aldrig någon på detta forum som har gått på Lofotens folkhögskola?
Har länge funderat på att går där och nu har jag bestämt mig för att söka in till nästa år.
Men det skulle vara kul att höra med någon som har gått där eller med någon som känner någon...
Nu när jag ännu har tid att ändra mig om det skulle vara så.


MVH/Johan
 
jodå

Det är nog åtskilliga här som har gått där.
Jag gick där förra året, och säger bara, sök in. Det var helt suveränt.
Det är en norsk folkhögskola, så du får förvänta dig lite kultur och tjafs på schemat, men det kan du ju också skita i och vara ute och klättra eller åka skidor i stället.
Jag gick friluftsliv-fjäll. Liten sammanfattning:
50-60 nätter i tält, 5-6 veckor vinterfjällsturer, 2 veckors klätterkurs, men du kan klättra på fritiden också. Minst 20 toppturer på skidor. Glaciärkurs + mycket mycket mer.
Det är du som bestämmer hur mycket du vill utveckla dig, åk ut mycket på fritiden.
Medelålder ca: Norskar 19 år, svenskar och danskar ca 21-22 men det går även bra att vara äldre.
 
Hård rock =)
Du kanske kan hjälpa mig lite på vägen...
Jag har nämligen funderat på att gå Frilufts - fjäll men också kursen klättring/telemark, med andra ord kan jag inte bestämma mig!!!
Vem ska man vara för att gå vad?

Undrar lite också hur intresserade/engagerade dom är som går där?
Ska man vänta sig motsvarigheter till Kropp eller till någon som är rädd för svett och skoskav eller till helt "vanliga" friluftsintresserade människor?

MVH/Johan
 
Folk och linjer

undar; sa:
Hård rock =)
Du kanske kan hjälpa mig lite på vägen...
Jag har nämligen funderat på att gå Frilufts - fjäll men också kursen klättring/telemark, med andra ord kan jag inte bestämma mig!!!
Vem ska man vara för att gå vad?

Undrar lite också hur intresserade/engagerade dom är som går där?
Ska man vänta sig motsvarigheter till Kropp eller till någon som är rädd för svett och skoskav eller till helt "vanliga" friluftsintresserade människor?

MVH/Johan

Hej, jag gick också på skolan förra året, fast i fjell2 Gustaf P gick i fjell1, men jag kan bara hålla med honom det är riktigt bra där uppe.

Till dina frågor, för det första så var det inte så stor skillnad på fjell-linjen och telemark-klättring förra året, förutom att vi åkte till svalbard och de åkte lite mer i backe och lift och hade med toppturs upplägg än vi (de röstade ner förslaget att åka till Spanien och klättra...). Annars var hela höstterminen i stort sett lika. Men jag vet att de kanske kommer att ändra lite på det till i år, ring och prata med en av lärarna.

För det andra så är det helt vanliga helylle friluftsmänniskor som söker in, inga extrema Kroppar. Det är lite skillnad på att söka till en norsk folkhögskola än till en svensk, för i sverige kommer de som har kontakter, mest erfarenhet och i princip redan kan allt in, medan du i norge kommer in om du i ditt brev visar att du har ett genuint intresse för det du söker, du behöver alltså inte ha nån erfarenhet alls nästan. Annars är personerna i säg helt olika vilket bara är kul.

/Helen
 
Tack för svaren!
Men frågorna tar aldrig slut =)
Hur är det med studielån etc, tänkte ringa dom snart och fråga men man kan ju lika gärna fråga er!
Funderade också på om ni har några andra bra tips på vart man kan få hjälp med pengar!?
Tex stipendier etc.
 
tja!

Hej! Jag såg ett gammalt inlägg ifrån dej på utsidan.se om att du ahde gått folkhögskola i lofoten. Jag är grymt sugen på att gå på denna folkhögskolan därför har jag några frågor.

1. Är det försent att söka in nu?

2. Har du adressen till deras hemsida?

tack på förhand!! jeppe ( smajkeln@websidorna.com )
 
Det finns ett stipendium man kan söka om man vill plugga på en nordisk folkhögskola. Dock så har jag glömt bort vad det heter. Men prova att googla så kan ske du kan hitta det =)
 
Hej,

Det är möjligtvis ingen som vet hur man kommer i kontakt med Lofotens folkhögskola? Ett nummer, mailadress eller vad som helst. Tycker utbildningen verkar vara riktigt rolig.

En liten fråga bara, ger klättring/telemark linjen något i klätterfärdighets syfte eller kan man lika bra läsa fjäll linjen? Passionen för min del är klättring men tycker för övrigt att fjäll linjen skulle ge mig mer. Någon som har svar på tal eller bara funderingar hör gärna av er....

Tack på förhand,
Pernilla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gmarius Förkunskaper för Lofotens folkhögskola Klättring allmänt 1
Peppe83 Telefonnummer till Lofotens folkhögskola??? Klättring allmänt 2
johannespoignant Folkhögskola Klättring allmänt 3
johnliungman Lofoten i juni Klättring allmänt 27
Gaylorden Resa till Tromsö/Lofoten, Bilplats finns Klättring allmänt 0
magwo Nybörjar-tradrack lofoten Klättring allmänt 19
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
avslutad130107 Tradkurs i Lofoten!? Klättring allmänt 10
Mangster Lofoten före midsommar? Klättring allmänt 4
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
gule Ny lofoten-förare på gång Klättring allmänt 0
Stina_Gbg Lofoten i sommar Klättring allmänt 14
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
jlofg Klättra i lofoten Klättring allmänt 19
lionofjudah Boende i Lofoten under sommaren? Klättring allmänt 2
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
brascav Lofoten förare Klättring allmänt 4
ldrohlson Lofoten Klättring allmänt 2
Åberget Klättring i Lofoten Klättring allmänt 13
iMonkey klätterförare till lofoten Klättring allmänt 6
annex MTB med till lofoten?? Klättring allmänt 0
undar Arcteryx/Lofoten Klättring allmänt 7
jacobito Förare Lofoten Klättring allmänt 2
jpa Climbing in Lofoten in August-September? Klättring allmänt 0
Bo och jobba på Lofoten Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.