Behöver man dubbelrep på Lofoten?

Det jag klättrade när jag var där hade vi nog klarat m enkelrep. Fast vi firade av en led efter en repa en gång som jag inte minns hur hög den var. Och hade vi tvingats vända på presten hade det blivit dyrare ;)

Om du känner dig begränsad av att bara ha enkelrep där det finns mycket långa trad-leder och är beredd att spendera pengar på långa resor så måste det väl vara värt att köpa ett par dubbelrep? Dela kostnaden på er som reser.
Kom ihåg att vädret på lofoten kan växla nästan lika snabbt och oförutsägbart som i patagonien.
 
I stort sätt alla leder bygger på 50 m rep finns ofta bra ställen för standplats där så när man ska ner är det bra med 2 rep.
 
Jag tycker det beror lite på vad ni tänkt klättra för leder och hur hårt ni klättrar. Det finns gott om leder i Lofoten där enkelrep inte bara duger, utan är att föredra. Kolla i föraren, alla leder som går rakt upp går naturligtvis att klättra med enkelrep.

Å andra sidan finns några klassiska leder där byten av spricksystem gör det svårsäkrat med enkelrep.

För många av lederna på Presten är dubbelrep definitivt att föredra, då de har en tendens att gå lite kors och tvärs och byta spricksystem lite nu och då. På den klassiska Västpelaren är dubbelrep mycket behändiga om ni inte är komfortabla med långa utklättringar i den graden. På leder som Korståget och Reisan t.ex. är det nog svårt att säkra både andre och förste på ett säkert sätt med enkelrep.

Naturligtvis är det praktiskt med två rep om man måste vända, men ärligt: hur ofta gör man det? Det finns några få leder där man måste fira av istället för att gå ner, men jag tror man tar sig ner med hjäp av 70-metersrep och uppfinningsrikedom på de flesta av dessa.

Så svaret beror på hur länge ni tänkt vara där och vilka leder ni vill klättra.

Själv föredrar jag klättra på enkelrep om överhuvudtaget möjligt, men jag skulle inte åka till Lofoten längre en 1 vecka utan att ta med dubbelrep
 
Okej, nu har jag tjuvkikat på din profil.

Jag känner mig övertygad om att dubbelrep är något för dig. Har du ett enkelrep sedan tidigare så kan du köpa ett tunnt halvrep, och köra med ett vanligt rep och ett halvrep. Själv klättrar jag ofta så i fjällen (tilläggas bör kanske att mitt enkelrep är ett Beal Joker 9.1 mm vilket ju är rejält tunnt).

När man firar på ett tjockt enkelrep + ett tunnt halvrep bör man absolut inte fira direkt i en slinga för det systemet har en tendens att glida lite.
 
Behöver man dubbelrep på Lofoten?
Har ni varit där tidigare och klättrat Bare Blåbär? Om inte så måste ni klättra den... Och för att kunna fira av utan att lämna något så måste ni ha två rep. Leden är värd det... Glöm inte myggmedlet bara, värre där inne än närmare kusten.
 

Bilagor

  • 705f278f156e80dd410b1fbbd4263e4c.jpg
    705f278f156e80dd410b1fbbd4263e4c.jpg
    67.2 KB · Visningar: 1,296
  • 863c02d3ab5123c6e5fe525a43aebe2a.jpg
    863c02d3ab5123c6e5fe525a43aebe2a.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,016
Har ni varit där tidigare och klättrat Bare Blåbär? Om inte så måste ni klättra den... Och för att kunna fira av utan att lämna något så måste ni ha två rep. Leden är värd det... Glöm inte myggmedlet bara, värre där inne än närmare kusten.

Men, ni har bara ett rep på bilden... Det andra ligger i säcken eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
lobo2me om man accepterar att falla behöver man inte? Klättring allmänt 18
seon Vem behöver en klätterklubb? Klättring allmänt 9
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
JohnnyL Varför svettas man om fingertopparna.... Klättring allmänt 5
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
LindLou Var får man tag på "västerviks föraren"? Klättring allmänt 3
magwo Hur blir man bra på att jamma? Klättring allmänt 21
Bettega Någon som vet var man hittar CCH Aliens i New York? Klättring allmänt 25
seon Hur tar man sig till Kalymnos utanför chartersäsongen? Klättring allmänt 5
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
ctve8n Berget man verkligen inte vill "bestiga" Klättring allmänt 4
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
fraewu Var börjar man? Klättring allmänt 8
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Tuvesson Chamonix i början av maj, vad hittar man på ? Klättring allmänt 0
frejsan Hur toppar man? Klättring allmänt 7
RobRoc Vart köper man CCH Aliens billigast? Klättring allmänt 2
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
mikaellowgren Var kan man klättra och bouldra inne i Oslo? Klättring allmänt 2
bergbom Vad kan man säga? Klättring allmänt 0
Mårten Motvind Nice - Chamonix, hur tar man sig därimellan? Klättring allmänt 1
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Velcro Vart klättrar man utomhus i och runt Växjö? Klättring allmänt 2
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
brandmansmicke Multipitch på tre man Klättring allmänt 5
brandmansmicke Kan man klättra i Bulgarien? Klättring allmänt 0
radka Vart kan man hitta info om klippklättringens historia? Klättring allmänt 3
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
StefanM- Knyta in sig med twin- & dubbelrep Klättring allmänt 1
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
fojim Skillnaden mellan enkelrep och dubbelrep. Klättring allmänt 4
Olle H Olika längd på dubbelrep Klättring allmänt 10
sladdis dubbelrep av olika dimensioner? Klättring allmänt 6
hoistad Dubbelrep? Klättring allmänt 3
benny_s Hur funkar dubbelrep igentligen? Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.