viilket rep ska man ha?

jag tänkte skaffa mig något slags rep att leda/topprepa med.

är det nån som har tips på bra rep, vilken längd det ska ha, vilken tjocklek etc? jag har repklättrat en del men aldrig tänkt på olika skillnader mellan dem...

tack på förhand
disa
 
Vad ska du ha repet till? Sportklättring, bultat, alpint, trad? Ska du klättra flera replängder? Hur hårt och under vilka förhållanden ska det användas?
 
Köp det billigaste 50-metersrepet du kan hitta. Gärna ett grovt >10mm. Då kan du topprepa, slita på repet, clogga, det är lätt att ta större fall osv. När du har nött ut det, eller innan - så vet du vilket sorts rep du skall ha. 50 meter är rätt längd på alla ställen jag har varit på.
 
Håller med! Grovt och inte dyrare än nödvändigt.

I Sverige räcker 50 m nästan alltid. Men om du tror att du nån gång framöver kommer att dra utomlands och klättra sport så är 60 m standard. Således skulle jag nog trots allt satsa på 60 m. Dessutom är det så att när repet blir gammalt och slitet så brukar man kapa några meter i varje ände och då har man lite marginal med 60.

Kanske ett sånt här?
 
60 alt 70 meter, köper du kortare kommer du nog ångra det speciellt om du reppelerar ner för någon klippa runt 26meter hög. Plus att man brukar behöva kapa ändarna efter ett tag och då blir helt plötsligt 50 meters repet 45 meter och mindre användbart....
Gärna ytbehandlat, det är värt dom extra kronorna, men i övrigt skulle jag gå på billigt pris.
Inte tjockare än 10mm. Tjocka rep är bra för slitaget men otympliga utomhus, tycker dom funkar bättra inne på gym.
Och viktigast av allt, det ska ha en riktigt snygg färg... ;)
 
@John, det här repet kanske du är bekant med?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=1564

Måste säga att det är helt suveränt för både trad och is, jag köpte golden dry och har inte ångrat det.
Ett års INTENSIV användning so far, och det är knappt det minsta luddigt.

rekommenderas! (till John, inte till nybörjaren. Ska man toppa och sånt, ska man ha ett billigare, lite tjockare. Toppar aldrig på mitt, det har jag ett "skräp" rep till)
 
Vad är det som säger att repet är med lämpat för bara sport vs topprep?
Ser på repguiden att det repet inte är markerat för topprep.... =)

(är själv ute efter ett rep så småningom)

Att köpa rep är en djungel. Fråga 100 personer vad man ska ha och du får 100 olika svar.

Har själv läst massor av tips och tester under vintern.

Det här repet verkar många gilla http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TENDONAMBITIONSTD60_S09

Prisvärt och hållbart.
 
Vad är det som säger att repet är med lämpat för bara sport vs topprep?
Ser på repguiden att det repet inte är markerat för topprep.... =)

(är själv ute efter ett rep så småningom)

Ett rep för sportklättring ska tåla en hel del grymma ledfall. Om leden är glest bultat blir det långt fall. Då vill man ha ett mycket dynamiskt rep som tar upp en del energi. Speciellt på projekt där man räknar med upprepade fall.
På topprep vill man ha stummare rep. Om repet sträcker sig upp till 10% och man har 30 m rep ute på ett topprep (leden 15 m), blir ett fall nära marken lite väl intressant. Då gäller det att säkringsmannen är med de första metrarna och backar. Annars riskerar man markfall i början. Gjorde ett topprepsfall på ett sportrep i somras. Föll iaf 2 m på svikten m ca 20 m ute. Ingen fara, bara man är med på det.
 
Jag skulle likt flera tidigare rekomendera ett rep som är billigt och inte allt för tunnt. De repen som det finns länkar till ovan är ganska dyra (speciellt beal topgun), det tycker jag är onödigt som första rep. Inte allt för tunt betyder ca 10mm tjockt. Ett tunnare rep slits fortare och om det blir mycket topprepsklättring så blir slitaget på repet ganska stort. Jag skulle föreslå 60 meter. Ska du topprepa finns en hel del ställen i sverige där ett 50 meters blir lite kort, samma gäller naturligtvis om du ska fira dig ner. Men vet du med dig att det inte är högre än 50 meter så blir ju det ju lite billigare.

Kolla runt lite på nätet (det har du säkert redan gjort). Northstar.se har billiga rep. Addnature.com har ett bättre utbud och bättre service, de är lite dyrare men har också några billigare alternativ. Du behöver inte betala mer än 1200-1300kr för ett helt okey rep. Nästa gång du köper kanske du har en lite andra krav och då kan det vara värt att lägga till några extra slantar.

Om du ska ha inpregnering eller inte är svårt. Inpregnerade rep slits lite långsammare och absorberar (naturligtvis) inte lika mycket vatten som oinpregnerade rep. Ska du bara klippklättra så är det senare oftast inget större problem då de flesta åker hem när det börjar droppa för mycket. Är budgeten pressad kan du mycket väl klara dig med ett oinpregnerat. Ska repet användas på större berg och på is och snö bör du definitivt ha inpregnering.


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9
rockmater Repsolo med 9.7 mm rep? Klättring allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.