Var börjar man?

Jag har varit borta från naturlivet länge p g a svår olyckshändelse. Nu har jag fått blodad tand och har återupptagit kajakpaddling och sedan tidigare har jag varit förtjust i att trekka.
Nu har en kompis lurat ut mig på lätt klättring några gånger, med betoning på lätt, en gång inomhusvägg, andra gången en oerhört lätt liten klippa, tredje gången en annan inomhusvägg.
Nu försöker jag dämpa mig själv, det blir kajak, trekking och eventuellt klättring men jag har ingen aning om hur jag ska börja med det senare. Ska man klättra inomhusvägg tills man har fått till korrekt teknik?
Jag är vilsen som en iller när det gäller alla tekniska termer. Man fick låna all utrustning på klätterstället och jag fick låna med mig också. Jag har varit med om en svår olycka i naturen, jag vill inte råka ut för en till, går det att säga att klättring är farligare än si eller så?

Förlåt om jag verkar rörig.
 
Vad gäller "farligheten" i klättring så är den vad man gör den till. Det är inte riskfritt att klättra, det ska vi inte hymla om, men riskerna är mycket små om man väljer klättring på en nivå och under förutsättningar efter sin egen förmåga och kunskap.

De flesta som börjar klättra idag gör det på en inomhusvägg för att sedan gå ut till klippa efter ett tag. Jag ser ingen mening med att harva inomhus den här tiden på året utan tycker att du ska börja med en Grundkurs i klippklättring. På en sådan kurs får du lära dig det du behöver för att klättra ute på egen hand. På två dagar får du lära dig:
-Att säkra din kompis
-Att sätta upp ett topprepsankare på toppen av klippan.
-Att fira ner dig själv.
-Att gå som andreman, d.v.s. klättra efter någon som leder med kilar.
Under kursen får du även lära dig om utrustnig och en hel del allmän klätterkunskap. Kunskapen från en sån kurs räcker och blir över för att klättra inomhus sen men det du får lära dig på en inomhuskurs räcker inte på långa vägar ute.

Klätterkurser arrangeras av de flesta klätterklubbar och av friluftsfrämjandet på vissa orter. Det finns även ett antal privata kommersiella arrangörer. Oavsett vilken du väljer så ska du se till att det en kurs med av klätterförbundet auktoriserad instruktör. Närmsta klätterklubb hittar du här http://klatterforbundet.se/klubbar.php?id=15&subsida=1

Klättrare är överlag mycket vänliga och villiga att dela med sig av kunskap, så våga fråga om du undrar något.
 
Jag skulle säga att det bästa är att gå någon kurs som (hyfsat) följer klätterförbundets grundkurs.
Då krävs det inga förkunskaper och du får en ordentlig genomgång om vad som är farligt. Sådana är det många som ordnar, både organiserade klätterklubbar och fristående instruktörer.
Det är betydligt säkrare att lära sig grunderna av en riktig instruktör än av kompisar, hur skickliga de än är.

Klättring är naturligtvis aldrig helt ofarligt, men med kunskap och sunt förnuft så kan du själv välja vilka risker du tar. Det viktigaste är att ha tillräckliga kunskaper så du inte tar onödiga risker utan att veta om det.

Att jämföra risker mellan olika aktiviteter är rätt vanskligt. Hur farligt är det att åka skidor? Tja det beror ju på om du åker en sväng i elljusspåret eller sysslar med extrem offpiståkning...
Samma sak med klättring. Med ett väl uppsatt topprep och en säkrande kompis som vet vad han eller hon gör är riskerna försumbara. Större risker än så behöver du inte ta om du inte själv vill.
 
Det låter lite som du redan har börjat. När du inte nöjer dig längre med att din kompis tar med dig då och då så är det dags att gå en kurs. Vad det är för kurs beror lite på dig. Själv så gick jag en grundkurs för utomhus klättring utan att ha haft något tidigare klättererfarenhet, och det blev för mycket. Jag kände mig virrig bland alla termer, jag led lite av höjdsräck och fick dessutom bevittna en helikopter evakuering av en skadad klättrare som trillat. Efter kursen kände jag att jag inte hade kunskapen att klättra säkert och det hela rann ut i sanden. Flera år senare prövade jag på klättring igen och blev då fast. Då började jag inomhus och vågade inte mig ut tills jag kände att jag litade på rep, sele och repbroms. Då fick jag gå kursen på nytt.
Det minsta du bör göra är att gå en toprepskurs inomhus. Längtar du ut redan nu ska är det en grundkurs i klippklättring du ska ge dig på, men har du klättrat ett tag innan en sån kurs så kommer du att få ut mer av den.
Om du endast klättrar ute som andraman (efter en som gått upp först utan repet fäst från ovan) eller toprepsklättrar på pålitliga fästpunkter så vill jag hävda att klättring är ofarligt. Visst kan något oväntat hända, men det kan det när som helst. Ledklättring (att klättra först utan något rep uppifrån) är lite farligare, men det går att klättra säkert om man väljer rätt led och kan lägga säkringar, men när (eller om) det dags att gå kurs för den typen av klättring kommer du att känna själv.
 
Jag håller mig borta från att påpeka riskmomenten, men, jag kan inte låte bli att kommentera följande:

  • Se till att börja/forsätta och klättra bara utomhus (alltså skippa inomhus så mycket som möjligt) så att du inte blir en ''plastälskare''..... klättring är så mycket mer än bara plast ;)

Klättra mycket ute men lugnt!
 
Olycka?

Hej!

Läst i ett par trådar att du Jessika råkat ut för en "olycka i naturen".

Det är ju självklart högst privat, men det skulle vara intressant att få veta mer vad som hände. Kanske kan vi andra lära något om du vill dela med dig.

Hälsningar,

Johnny (som klättrat 20 år utan (större) olyckor).
 
Kajakolycka

Svår kajakolycka. Kajak mot sjöfyllerister i snabbgående (40 knop sådär). De gick själva på grund, då stannade mätaren på 42. Jag överlevde i varje fall men skadorna var svåra och många. Länge sa jag att jag fan i mej aldrig skulle sätta mig i en kajak igen men nu har jag en ny.
Och jag är igång med alla naturgrejer jag var inne på förut men det tog lång tid. Jag hoppas att jag med tiden kan sluta idissla den där jävla olyckan men än så länge är det rätt krångligt.
 
Starkt!

Starkt att både fysiskt och psykiskt ta dig tillbaka till friluftsandet efter en sådan grej. Säkert lätt att man undviker allt som har minsta koppling till det man varit med om. Kul att höra :).

Vad gäller klättringen så kanjag inte annat än hålla med föregående talare - klättringen är inte farligare än någon annan utomhusaktivitet, bara man håller sig på en lagom nivå och aldrig slarvar med säkerheten. Sen om du ska klättra inne eller ute så anser jag att du ska försöka klättra så mycket du vill och kan, oavsett om det är inne eller ute. Har du chans att följa med ut så gör det gärna men är enda alternativet just den dagen att klättra inne så gör det istället för att inte klättra alls. Sen är klätterkurs på klippa med seriös klubb verkligen att rekommendera. Du lär dig säkerhet och grunder av kunniga instruktörer, träffar likasinnade eventuella framtida klätterkompisar och kommer inte minst att få ett par roliga dagar i det fria.

Bara att köra på och inte fastna i tankar om vad som hänt tidigare. Lätt att säga men säger det hellre än inte alls.

Lycka till!
 
Kompisen som lockade ut mig är instruktör och det var mycket säkerhetstänkande så jag kände mig aldrig osäker eller rädd. Dessutom klättrade vi bara så långt som jag ville/vågade. häftigt var det :).
Det svåraste var att ta första steget, sedan ett steg till och sådär men det är konstigt hur man fungerar. Tack för alla välönskningar, de betyder mycket :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas_E Var klättrar ni som bor i Uppsala? Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
takstol Klätterjeans, var? Klättring allmänt 5
luktafotogen Nu vet jag vad klättring var bra till... Klättring allmänt 3
Ensåncesar Tälta två dagar vid klippan i Stockholm- VAR? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
LindLou Var får man tag på "västerviks föraren"? Klättring allmänt 3
Bettega Någon som vet var man hittar CCH Aliens i New York? Klättring allmänt 25
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
PerPerPer Snabb omsulning i Chamonix, var? Klättring allmänt 0
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
AnnaKarin klätterparadis i europa.. var? Klättring allmänt 5
monkeyboy Var köper jag Aliens? Klättring allmänt 9
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
Tuvesson Någon som var i Västervik i helgen? Klättring allmänt 0
highlandpark Någon som var med på G. Kropps begravning? Klättring allmänt 8
mikaellowgren Var kan man klättra och bouldra inne i Oslo? Klättring allmänt 2
Sisessan Inspelat var?? Klättring allmänt 5
Niktra Var nybörjarbouldra i Göteborg? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
zeilon Så var det slut! Klättring allmänt 9
jakob h klättring i thailand, var när hur Klättring allmänt 4
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
JohnnyL Varför svettas man om fingertopparna.... Klättring allmänt 5
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
magwo Hur blir man bra på att jamma? Klättring allmänt 21
seon Hur tar man sig till Kalymnos utanför chartersäsongen? Klättring allmänt 5
lobo2me om man accepterar att falla behöver man inte? Klättring allmänt 18
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.