Var är klättrarna?

Fin långhelg! I fredags tre replag på Grönbrinksberget i Fituna, stockholmsområdets finaste tradklippa för medelsvår klättring.
Häggsta en solig helg för ett par veckor sedan. Ett kursreplag förutom jag och min kompis.
Uringe förra helgen, trevlig borrbultad sportklätterklippa. Fint väder. Vi var själva där.

Visst finns det många klippor att välja mellan, men ändå. Är folk ute och isåfall var?
Stockholms inomhusväggar har varit knökfulla i vinter. Några borde väl ändå hitta ut.

Dom som läser detta och den gångna långhelgen varit på klippor där det varit mer än tio replag kan väl rapportera det.
Om alla bara håller på med bouldering eller enbart håller sig inomhus kan jag inte förstå hur vi skall behöva ha några accessproblem.
 
Senast ändrad:
på väg

Gick kurs på Häggsta för två veckor sedan då var det en hel del klättrare ute fast ett par grupper var väl olika kurser. Det var i alla fall mer än 10pers.

Vi ska ut till Häggsta i morgon på förmiddagen och till helgen som kommer.

Själv vill jag ut så ofta det går.
Klättring är otroligt kul.

zzeezz



Fin långhelg! I fredags tre replag på Grönbrinksberget i Fituna, stockholmsområdets finaste tradklippa för medelsvår klättring.
Häggsta en solig helg för ett par veckor sedan. Ett kursreplag förutom jag och min kompis.
Uringe förra helgen, trevlig borrbultad sportklätterklippa. Fint väder. Vi var själva där.

Visst finns det många klippor att välja mellan, men ändå. Är folk ute och isåfall var?
Stockholms inomhusväggar har varit knökfulla i vinter. Några borde väl ändå hitta ut.

Dom som läser detta och den gångna långhelgen varit på klippor där det varit mer än tio replag kan väl rapportera det.
Om alla bara håller på med bouldering eller enbart håller sig inomhus kan jag inte förstå hur vi skall behöva ha några accessproblem.
 
sonen tillbringade lördag på Karbin (tävling) och söndag på Klättercentret i Solna. Det var hyfsat med folk på bägge ställen.
 
sonen tillbringade lördag på Karbin (tävling) och söndag på Klättercentret i Solna. Det var hyfsat med folk på bägge ställen.

Jag känner mig instinktivt tveksam till om något av dessa ställen kan kvalificeras som det trådskaparen sökte efter...
 
Just för att förbättra accessitsen så var det väl på Häggsta man skulle ha varit i lördags, heder åt de som var där. Själv var jag i Tunaberg och där var det åtminstone klart mer än 10 replag om man räknade både lördan och söndan. Men det var ju långt ifrån trångt.
 
Är folk ute och isåfall var?

Stockholms inomhusväggar har varit knökfulla i vinter.

The second statement is not entirely true. On quite many occasions during the last indoor season, we were climbing rope almost alone at both Klätterverket and Karbin. While the bouldering areas were always fully packed with folk, and not only climbing but just hanging around.

And this is probably an answer to the main question. Bouldering.
New generation chooses to get their satisfaction in a mater of seconds. No one wants to suffer on longer climbs anymore.
 
Apropå access så är det förstås inte bara antalet klättrare som har betydelse.

Vid Simonsberget i lördags så var det ett par som knallade ut på den nysådda just groende åkern.

Trodde man fick lära sig i grundskolan att man inte gör så.

När det dessutom är nysått och fint syns också fotspåren tydligt och inte skulle jag vara glad om det var min åker.
 
Jag och sambon var ute vid Ryssgraven i helgen som gick och det va iaf 6-7 replag där, Är kul när det är gott om folk så det blir lite socialt oxå =)
 
Var på Ringkallen i helgen, iofs långt från sthlm.. men några stockholmare var det allt där.. totalt var det 15 tält och säkert 40 pers där över helgen.. de flesta från norrland då förstås..
 
många topprep fins det

Var nere till Ågelsjön helgen innan och det var minst 10 replag där. Alla med topprep och gärna fika en halvtimme efter att repet "bokat" leden. Man längtade lite till Simonsberget där de medelsvåra lederna inte blir bokade med topprep utan man kan träna på sin trad klättring.

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas_E Var klättrar ni som bor i Uppsala? Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Taliaferro Var ska jag klättra utomlands i sommar? Klättring allmänt 11
takstol Klätterjeans, var? Klättring allmänt 5
luktafotogen Nu vet jag vad klättring var bra till... Klättring allmänt 3
Ensåncesar Tälta två dagar vid klippan i Stockholm- VAR? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
LindLou Var får man tag på "västerviks föraren"? Klättring allmänt 3
Bettega Någon som vet var man hittar CCH Aliens i New York? Klättring allmänt 25
fraewu Var börjar man? Klättring allmänt 8
Fif klättra i europa i december, var? Klättring allmänt 0
PerPerPer Snabb omsulning i Chamonix, var? Klättring allmänt 0
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
AnnaKarin klätterparadis i europa.. var? Klättring allmänt 5
monkeyboy Var köper jag Aliens? Klättring allmänt 9
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
Raskolnikov Jobba och klättra i sommar - var? Klättring allmänt 5
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
owahlund Var finns bultade leder i bålsta? Klättring allmänt 3
Tuvesson Någon som var i Västervik i helgen? Klättring allmänt 0
highlandpark Någon som var med på G. Kropps begravning? Klättring allmänt 8
mikaellowgren Var kan man klättra och bouldra inne i Oslo? Klättring allmänt 2
Sisessan Inspelat var?? Klättring allmänt 5
Niktra Var nybörjarbouldra i Göteborg? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
zeilon Så var det slut! Klättring allmänt 9
jakob h klättring i thailand, var när hur Klättring allmänt 4
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.