Klättring i Lofoten

Hejsan,

Jag och ett par kompisar ska klättra i Lofoten i sommar. Nu är det så att vi ska åka ner till Tjeckien nästa vecka och handla bl.a kilar. Är ganska grön vad gäller klättring och undrar vilken storlek jag ska satsa mestpå om jag ska klättra mycket i Lofoten.
Är där mest stora eller små sprickor?

Tacksam för svar snarast (åker på lördag Wohoo!)
 
Att rekommendera?

Lofoten....mestadels flerreplängdersklättring på grad 5/5+ eller svårare...egenbyggda standplatser i kilar och friends...

Kanske en alltför tyken kommentar men:

Är det verkligen ett ställe att rekommendera att åka till om man är såpass grön att man inte har ett gångbart rack i garderoben?
 
Re: Inte tyken kommentar -

Duracellkaninen; sa:
- ärlig och bra kommentar!

Håller med, fjällklättring är kanske inte bästa tänkbara nybörjarklättring. Det får inte bli något knas någonstans när du hänger på fjället. Därmed inte sagt att ni inte bör åka, du kanske har flera mycket vana polare med dig.

Vad det gäller att köpa kil i Tjeckien, så bör du notera att de inte är med i EU och det krängs flera märken som inte är CE-märkta. Granska det du köper noggrannt. Det finns lite vad som helst, men långt ifrån allt är dåligt. Du kan göra fynd!
 
Av de Tjeckiska märkena är RockEmpire och Singing Rock välkända (och CE märkta). För Lofoten behövs en normal rack. 1-2 set kilar, ett representativt set kamkilar (t.ex. ett helset RE Flex) samt några hexor.
Det finns bra klättring för 'gröna' förstamän på Lofoten. Ett av de bästa ställen i världen att gå sin första självsäkrade långtur. Naturligtvis lönar det sig att behärska sina kilplaceringar...

http://www.rockempire.cz/
http://www.singingrock.com/en/
 
Jag är själv alltför grön för att ge några konkreta råd eller förhållningsorder. Tror att det ligger mycket klokt i den försiktighet som rekommenderas ovan.

Var på Lofoten på 80-talet och tyckte då att det var en upplevelse att bara se alla dramatiska berg. Klättrade faktiskt lite omdömeslös solo i jumpadojor i trakterna av Balangen. Inge smart alls.

Såg också den klassiska Svolvaergeitan i Svolvaer. Har senare läst att den är relativt lågt graderad. Ett äventyr där själva klättringen kanske inte är behållningen, men en spektakulär upplevelse och lite lagom vansinnigt att hoppa mellan stenblocken några hundra meter över havet föreställer jag mig...
 
Tackar för era åsikter och information!
Tyvärr blir det svårt att undvika Lofoten då jag
fått jobb där i just Svolvear som nämndes. Men jag
tänker nog gå både en och två kurser i klippklätring med erfarna gudier innan jag vågar ge mig ut själv på några värre upptåg.
 
I det läget....

.... dvs att du faktiskt kommer att ha det som hemmaklippa, så skall jag ge min åsikt. Kom dock ihåg att jag är kvalitetschef till yrket, vilket gör att jag kan vara onödigt petig.

Då ditt liv bokstavligen hänger på att du har bra utrustning, så är min åsikt att inte låta plånboken styra mitt val. Jag väljer det jag tror är bäst - inte det med bäst pris.

CE-märkningen är inte alls vad många tror, dvs en kvalitetsgaranti. Det CE syftar till är FRI RÖRÖIGHET av varor inom EU, dvs att ta bort handelshinder. Standarderna skrivs därför (generellt sett) av tillverkarna själva och i EU:s instruktioner framgår att INGEN tillverkare inom EU får utestängas av att en skrivning gör att de inte kan sälja sin produkt. I min bransch (isolering) så har det bla medfört att vissa branschförbund valt att INTE använda de testmetoder som finns för tex isolering som utsätts för tjäle – trots att isoleringen i fråga är ofta används som tjälisolering. Man behöver väl knappast påpeka att den isoleringen har relativt sett dåliga värden på de testmetoderna????

Beträffande klättring är det bättre ställt, då UIAA- standarderna användes vid framtagandet av EN-standarderna. Som misstänksam kvalitetschef undrar jag då (ty jag vill inte betala en massa pengar för att köpa EN-standarder), om de antogs oförändrade eller om de justerades för att passa vissa tillverkare i enlighet med de regler som skall gälla för fri rörlighet (jämför att Sverige tvingas tillåta gifter som varit förbjudna i 20 år). UIAA har sedan kompletterande standarder, då de hela tiden följer säkerhetsutvecklingen (att ändra i EN-standard är Omständligt).

Jag tycker alltså bättre om att se ett CE-märka än inget alls, men då jag vet hur ihåligt det är i min bransch så litar jag inte mycket på det. En OBEROENDE UIAA-märkning litar jag betydligt mer på, men även den anger ju bara minimikrav. Till syvende och sist tvingas jag alltså göra en egen bedömning – tex med stöd av klättertidskrifter och diskussionsforum.

Ytterligare en sak som gör mig som kvalitetschef misstänksam är varor som säljs med lägsta pris som argument. För att verkligen hålla lägsta pris är det oftast en klar fördel att sänka kraven. En produkt från ett lågprisland behöver inte alls ha lägre krav – men det är mycket vanligt. Även om kraven är lägre så kan det ju mycket väl vara så att skillnaden inte är värd att betala för mycket pengar för.

Men även jag äger RockEmpire prylar – i mitt fall slingor. Kilar är dock Wallnuts och HB offsets.
 
En viktig skillnad mellan isolering och klättergrejor är att det är lätt att föreställa sig att klättergrejorna kan påverka personsäkerheten (Duracellkaninen har inte heller påstått motsatsen!).

I grund och botten innebär det att tillverkaren är tvungen att leverera gerjor där han dels gjort en riskanalys (detta är en kvalificerad gissning från min sida) för att konstatera att man gjort relevanta beräkningar och eller prover. Dessutom är man skyldig att följa tillämpliga normer och EU-direktiv.

Jag är dock ingen expert på vad som är tillämpligt i detta fall, men CE-märkningen har nog klart positiv betydelse OM man verkligen gjort vad man ska. Det är dock alltid tillverkaren som under eget ansvar sätter dit märket!

Att koppla kostnader till prestation och kvalitet kan vara missvisande i någon mån. Kostnadsläget i t ex Tjeckien är ju faktiskt klart lägre än i USA och England. Dessutom är det aldrig nåt som hindrar att man sätter ett högt pris på "billiga" grejor. Lita på att många insett att priset är en effektiv värdebärare som ofta triggar en ganska stor kundkategori att köpa.

Jag har dock inga specifika synpunkter på varumärken här utan avser bara här att belysa generella möjligheter/effekter...

En intressant specifik jämförelse kunde möjligen vara att jag läst en test av batterier som inte på något viss positivt lyfte fram det märke som åtminstone jag (och troligen Duracellkaninen) uppfattat som offensiva i sin marknadsföring - och prissättning.
Att kostnaderna för t ex TV-reklam är förhållandevis höga är förstås någorlunda känt, men om det kommer användaren av produkten tillgodo mer osäkert.

Ta inte detta personligt, Duracellkaninen!

[Ändrat av Mezzner 2004-04-01 kl 09:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.