Nybörgarutrustning - Firning

Hej!

Om man vill prova på att fira sig ner för klippor, vad måste jag börja med att införskaffa.

Är helt ny, så lite tips och förslag på bra och prisvärda grejor uppskattas.

/Micke
 
Prova inte att fira, gå en kurs och lär dig. Då får du också info om vad du behöver. Det sker många firningsolyckor, så tumma inte på säkerheten.
 
Instämmer med Anna. Klättring eller som i ditt fall firning, är inget man bara skaffar prylar till och kör. Häng med några som hållit på ett tag eller gå en kurs. Det finns säkert någon här på forumet som ställer upp på att ta med dig ut så du får se vad det handlar om. Visst låter det tråkigt, men klättring innebär sådana risker att även om man gör rätt, så är marginalerna oerhört små.
mvh/Sulan
 
Var inne på en av friluftsbutikerna i Stockholm för lite sen, och lyssnade över axeln på en expedit som plockade ihop rep, sele och firningsutrustning till en kille som helt uppenbart (och enligt egen utsago) inte hade en aning om vad firning var för nåt. Ville ut och "ha lite kul" bara.

En helt annan diskussion kanske, men NÅT ansvar borde väl kanske butiken ta oxå?

/Per
 
mickekling; sa:
Hej!

Om man vill prova på att fira sig ner för klippor, vad måste jag börja med att införskaffa.

Är helt ny, så lite tips och förslag på bra och prisvärda grejor uppskattas.

/Micke

Du behöver en sittsele (vanlig klättersele med justerbara benremmar) att sätta fast dig i, ett statiskt rep (för firningar upp till halva repets längd, eller två rep för att fira en hel replängd, om du tänkte få med dig repet ner efteråt), en repbroms av typen ATC eller ännu hellre en firningsåtta, en bit repsnöre som du knyter en prussikslinga av, att använda som backup om du tappar greppet och eventuellt några nylon- eller spectraslingor för att fästa repet i. Bra sortiment och priser på dylika grejer hittar du bl.a. på http://www.northstar.se.

Lycka till.

/P
 
fson; sa:
Var inne på en av friluftsbutikerna i Stockholm för lite sen, och lyssnade över axeln på en expedit som plockade ihop rep, sele och firningsutrustning till en kille som helt uppenbart (och enligt egen utsago) inte hade en aning om vad firning var för nåt. Ville ut och "ha lite kul" bara.

En helt annan diskussion kanske, men NÅT ansvar borde väl kanske butiken ta oxå?

/Per

Och försätta det naturliga urvalet ur spel? Har vi inte tillräckligt av det i vårt moderna samhälle? ;)

/P
 
Just firningsdelen tar väl inte så lång tid att lära sig. Om det enda du vill är att fira närför klippor och liknande så tycker jag att du ska ta kontakt med din närmaste klätterklubb och hänga ut med dem en dag och se hur man sköter det hela. Det tar inte mer än en halv timme att få bukt med det hela.
Känns faktiskt lite onödigt att betala 2000 kr för en hel klätterkurs när det enda man vill göra är att ha lite kul med firning. Om du inte vill lära dig hur man klättrar dvs.

Lycka till!
/
 
Tinydoh; sa:
mickekling; sa:
Hej!

Om man vill prova på att fira sig ner för klippor, vad måste jag börja med att införskaffa.

Är helt ny, så lite tips och förslag på bra och prisvärda grejor uppskattas.

/Micke

Du behöver en sittsele (vanlig klättersele med justerbara benremmar) att sätta fast dig i, ett statiskt rep (för firningar upp till halva repets längd, eller två rep för att fira en hel replängd, om du tänkte få med dig repet ner efteråt), en repbroms av typen ATC eller ännu hellre en firningsåtta, en bit repsnöre som du knyter en prussikslinga av, att använda som backup om du tappar greppet och eventuellt några nylon- eller spectraslingor för att fästa repet i. Bra sortiment och priser på dylika grejer hittar du bl.a. på http://www.northstar.se.

Lycka till.

/P

Tack Per, för ditt svar på min fråga.

Och till er andra kan jag bara meddela att jag givetvis inte hade tänkt att ge mig ut själv och kasta mig ut för en klippa.

Jag är en vuxen människa och fd brandman som verkligen inte chansar med livet som insats.

Och även om jag följer med några erfarna klättrare för att lära mig, så måste jag fortfarande ha utrustningen.

/Micke
[Ändrat av mickekling 2005-06-24 kl 09:55]
 
A.S.; sa:
Just firningsdelen tar väl inte så lång tid att lära sig. Om det enda du vill är att fira närför klippor och liknande så tycker jag att du ska ta kontakt med din närmaste klätterklubb och hänga ut med dem en dag och se hur man sköter det hela. Det tar inte mer än en halv timme att få bukt med det hela.
Känns faktiskt lite onödigt att betala 2000 kr för en hel klätterkurs när det enda man vill göra är att ha lite kul med firning. Om du inte vill lära dig hur man klättrar dvs.

Lycka till!
/

Det verkar som en lysande idé.

Tack A.S.!
 
Varför måste man ha ett statiskt rep när man firar? Jag använder alltid samma rep för att klättra upp och sedan fira ner mig, dvs ett dynamiskt.
 
isaflisa; sa:
Varför måste man ha ett statiskt rep när man firar? Jag använder alltid samma rep för att klättra upp och sedan fira ner mig, dvs ett dynamiskt.

Det måste man inte, jag skrev bara ordet statiskt för att han inte skulle leta ett onödigt dyrt dynamiskt ledklätterrep.

/P
 
Jättebra om du åker med några andra ut, då har du koll på läget (man vet ju aldrig vem som skriver här, så det är ju bättre att svara lite extra försiktig innan man vet). Första gången man testar kan man oftast få låna grejor av kompisarna, så prova först innan du köper, så att du vet att det är din grej.

Sele kostar ca 600-1000 kr, broms ca 150, två skruvkarbiner ca 150 kr styck, prusiksnöre (vet inte, billigt). Sen bör du ha en 120cm slinga och en till skruvkarbin att sätta fast dig med ute vid kanten så att du inte trillar ned medan du meckar dit firningsutrustningen på repet. Och sen då själva repet. Det är inte heller dumt med en hjälm, den som ska fira efter dig kan ha ned sten eller annan bråte som ligger där uppe, eller så kommer det dylikt när du drar ned repet. När du provar första gångerna kan du ha en cyckelhjälm, men en riktig klätterhjälm är bättre mot stenslag.

Nu kommer det knepiga: Om det inte finns ett firningsankare som du fått tillförlitlig info om att det är ok, så måste du lära dig bygga själva firningsankaret. Det är inte helt trivialt och det var därför jag ansåg att du bör gå en kurs först. Men det går ju alltid att börja där du känner till fasta anordningar. Annars finns det kurser i ren firningsteknik, så man behöver inte gå klätterdelen om man inte vill. Kolla med klatterskolan.se

Det knepiga nummer två: Att fira inebär att man ska nå vertikalt från en punkt till en annan. Når man inte den andra punkten (marken eller nästa firningsankare) så är man illa ute. Därför måste man ha koll på hur lång ens firning är och hur långt ens rep är, så att man inte bara kommer en bit på vägen. Be kompisarna visa hur man gör en knut i repets nederände, detta för att du inte ska trilla av från repet om det var längre till marken än du tänkt.

Bra säkerhetsgrunkor att kunna: Om kompisarna kan, be dem också visa hur man firar förbi en knut, för har man otur kan det vara en knut på repet och då blir det besvärligt att få förbi bromsen. Detta är överkurs som inte lärs ut på en vanlig grundkurs i klättring, men som är himla praktiskt att kunna. Det kan också vara fint att känna till hur man klättrar uppåt på firningsrepet med hjälp av prusiksnöre och slinga, ifall man nu bara kom halvvägs och måste upp igen.


[Ändrat av lilla_my 2005-06-24 kl 17:48]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.