Nya tältstänger till exped orion 3

Tack för svar! Jodå, Helsport har ju reservdelar, men jag är lite grann i samma sits som trådstartaren i det att jag tycker att det var lite surt att gummicorden (bättre ord) gav upp efter tre års användning.
Jag råkade ut för liknande på ett Hilleberg tält som var bara några år gammalt, gummilkorden blev slapp och oduglig. Kontaktade Hilleberg som i nästan samma andetag gick ut med en officiell information att de fått resårer av undermålig kvalitet och bad användarna att kontakta dem för byte. Hilleberg skickade omgående färdigkapade längder som passade mina stänger och en informationsbroschyr hur de skulle bytas. Ett snabbt jobb på 30 min för tre stänger, så helt nöjd med Hillebergs service och produktansvar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej! Har ett ca 4 år gammalt exped orion 3. Tältstängerna började sjunga på sin sista vers redan förra året och nu står det klart. Har försökt leta efter var man kan köpa dessa utan att köpa ett nytt tält men hittar ingenting. Någon som har liknande erfarenheter?

Vänligen

Martina

(Om någon går i exped-tankar, stod mellan detta och hillebergs nallo. Ångrar att jag inte gick på nallo, har ett större hilleberg (keron) som är äldre än mitt exped-tält som inte så mycket som börjat gå upp i en endaste liten söm.)
Hej Martina, jag har tre stänger liggande (2*Easton/1*Dac). Vad är det för längd och dimension på bågen du söker? Mvh Tomas F.

Ok, alla mina tre är på knappa 3 m så då funkar det nog tyvärr inte.
Ingen fara tack ändå!

Tack för många bra svar!

Uppdatering om intresse finns: mailade runt till expedleverantörer och blev erbjuden att köpa ett nytt set tältstänger för 1600kr, räknade på det och blir typ samma att fixa egna med hillebergs grejer. Som jag vet har funkat tidigare. Tackade nej till nya stänger. Nästa tält blir nog inte exped.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips