Nya tältstänger till exped orion 3

Hej! Har ett ca 4 år gammalt exped orion 3. Tältstängerna började sjunga på sin sista vers redan förra året och nu står det klart. Har försökt leta efter var man kan köpa dessa utan att köpa ett nytt tält men hittar ingenting. Någon som har liknande erfarenheter?

Vänligen

Martina

(Om någon går i exped-tankar, stod mellan detta och hillebergs nallo. Ångrar att jag inte gick på nallo, har ett större hilleberg (keron) som är äldre än mitt exped-tält som inte så mycket som börjat gå upp i en endaste liten söm.)
 
Tror XXL säljer lösa tältstänger, Hilleberg säljer också stänger har du tur så hittar du någon som passar.
Men måste du kapa ett led för att få rätt längd så kapa med en rör kapare så du får ett fint snitt utan grader som skadar duken.
 
Om original stängarna har gått sönder efter 4 år så är det tveksamt om jag skulle köpa samma typ av stänger till tältet. Men håller med att kolla med exped om dom ersätter stängerna gör dom inte det så köp andra stänger.
 
Är grymt besviken på Exped. Har ett Venus där duken hydrolyserade efter ca 3 år trots bra skötsel. Har aldrig varit med om det tidigare på något annat tält.

Har provat det mesta bl a Hilleberg, Vaude, Easton, billiga biltematält mm och det enda som varit riktigt dåligt är Exped. Väldigt tråkigt eftersom de har många tält med tilltalande design och de är välsydda (som jag uppfattat det i alla fall). Jag fick ingen som helst hjälp av Exped, vid kontakt sa de att jag kunde köpa ett nytt yttertält och när jag frågade om pris på det svarade de aldrig. Läste på en FB-grupp att någon råkat ut för samma sak med ett MSR-tält och då direkt fått tt nytt tält trots att garantin gått ut. Det är vad jag kallar goodwill!

Meddela gärna om du får hjälp av Exped på något sätt så jag vet om det är läge för ett nytt försök. Jag tycker att de borde stå för båda våra problem, köper man en produkt i deras prisklass ska man kunna förvänta sig mer. Hilleberg hade säkert löst det trots att garantin gått ut, de har altid bra kundservice.
 
Ja vi får hoppas att ni båda får rätt mot Exped för bristande kvalitet, annars är det bra att det lyfts fram att servicen också är bristfällig.
 
Tältcentralen i Stockholm.
Jag beställde för många år sen en tältstång, och fick den med det mått jag ville ha.

Svante
 
När en tältbåge (Eastan?) på mitt förra tält Sierra Design (amerikanskat högprisfabrikat) gick fort sönder (tältbågen sprack så ringde jag importören Berg & Hav och så möttes jag av det i mitt tycke oförskämda svaret.

”Vi har slutat med dom tälten och säljer nu Moutain Hardware. Men du kan få telefonnumret till fabriken USA”. Det var nog Internet fanns.
Inte konstigt att Berg & Hav gick i konkurs några år senare med den kundpolicyn.

Jag köpte nog en komplett tältbåge från Hilleberg och fick sedan kapa en del för att längden skull bli den rätta

Jag har köpt ”grejer ” från Shelby i Finland https://www.shelbyoutdoor.com/search_result.php?keywords=tent

Men risk för ”dyr” frakt.
Webbsidan blir för mig på engelska per automatik så det är rätt begripligt. Finska är svårt för en infödd svensk

OT:
Jag skiljer på tältbåge, tältstång och tältpinne
Tältbågar är böjbara för kupol och tunneltält
Tältstänger är raka för ryggåstält och pyramidtält
Tältpinnar är det jag stoppar mer i marken för att förankra tältet
 
Får man passa på att komma med en apropå-fråga? Jag har ett snarlikt problem med stängerna till mitt Helsport Fjellheimen superlight. Resåren är helslut efter ett par år och stängerna är lite böjda efter en blåsig natt i Vistasvagge. Jag vet att Helsport hade en enklare variant till superlighttälten under en period men det var inte de jag hade. Är det någon annan skillnad mellan toppfabrikaten, köper inte alla in från samma leverantör? Jag är som ovan skrivande inte så pigg på att köpa nya likadana stänger om det kan undvikas.
 
Att stängerna är lite böjd gör ju inget, men försök inte å räta dom då riskerar du att dom blir svagare.
Tror alla stänger efter en viss tid vill få en liten radie när dom står i spänn.
Resåren är ju bara att beställa ny på helsport och byta.
 
Får man passa på att komma med en apropå-fråga? Jag har ett snarlikt problem med stängerna till mitt Helsport Fjellheimen superlight. Resåren är helslut efter ett par år och stängerna är lite böjda efter en blåsig natt i Vistasvagge. Jag vet att Helsport hade en enklare variant till superlighttälten under en period men det var inte de jag hade. Är det någon annan skillnad mellan toppfabrikaten, köper inte alla in från samma leverantör? Jag är som ovan skrivande inte så pigg på att köpa nya likadana stänger om det kan undvikas.
Resår, du menar gummicorden inuti stängerna antar jag. Den ger upp efter några år och det är en nobrainer att byta den. Ang. tältbågar, så har de flesta seriösa tälttillverkare dessa som reservdel. Om du är missnöjd med dina nuvarande, köp de nya i en större dimension och högre klass. Annars har extremtextill.de lösa segment och tillbehör så att man kan custom bygga sina bågar beroende om man vill ha stabilt eller lätt.
 
Tack för svar! Jodå, Helsport har ju reservdelar, men jag är lite grann i samma sits som trådstartaren i det att jag tycker att det var lite surt att gummicorden (bättre ord) gav upp efter tre års användning. Kommer allt från samma fabrik hade jag kanske bara otur (har inte varit med om något liknande med vare sig Bergans- eller Hillebergtält) men Helsport vill ha en bit över tusenlappen för nya stänger, så jag vill gärna se mig om lite först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lull Efterlyses: Tältstänger till Vaudetält! Bo och sova 6
erik_odal Lösa tältstänger? Bo och sova 11
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
curt Ny resår i tältstänger? Bo och sova 10
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
emlion Köpa tältstänger? Bo och sova 3
kofalla Hilleberg tältstänger! Bo och sova 10
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...