Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips!

Hej, första inlägget här.

Skall köpa nya sovsäckar till hela familjen och har googlat sönder mig för att kunna göra ett bra val. Barnen är mellan sex och åtta år men tänkte ändå köpa en vettig vuxensäck att växa i. Knyta av säcken i rätt längd har jag läst skall fungera.

Tanken är en 3-säsongssäck som skall funka på sommaren i hela Sverige men även kunna användas i fjällen i augusti/september. Om nu detta ens är möjligt. Då jag kommer att få bära det mesta av utrustningen för att ge barnen en positiv upplevelse ser jag gärna att säckarna väger så lite som möjligt.

Har nästan landat i att köpa Marmot Sawtooth till mig och grabben och Marmot Angel fire till döttrarna samt sambon. Dessa borde väl hålla värmen för fjällen i höst?

Det som håller mig från att trycka på köp knappen är att jag läst mycket bra om Cumulus säckar. Tänkte främst på Cumulus Lite Line 400 till alla utom mig där jag istället funderar på Cumulus Rect 700.

Frågan är, håller säckarna från Cumulus måttet en augustinatt i Abisko med bra tält samt liggunderlag utan dunjacka? Är det värt de extra tusenlapparna?

Tänkte höra mig för om man kan få mängdrabatt med, någon som har erfarenhet av det? Testade med Friluftsboden och där kunde jag ej få det.

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

Mvh
 

Bilagor

  • Screenshot_20200417-111628_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200417-111628_Samsung Internet.jpg
    75.3 KB · Visningar: 746
  • Screenshot_20200417-140319_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200417-140319_Samsung Internet.jpg
    61.1 KB · Visningar: 723
Hej,
tycker du ska också kolla på sovsäckar från Western Mountaineering. Har själv Summerlite och Ultralite. Den senare funkar även på sensommaren.
Finns även Alpinlite som är ett snäpp varmare. De är lättare än de säckar från Marmot som du hänvisar till om vikten spelar roll. WM gör otroligt fina säckar men kostar också lite mer kanske ( har inte hundra koll på priset från Marmot).
Med vänlig hälsning, Veni
 
Jag tycker du har gjort bra val utifrån ett samlat perspektiv, och när man ska köpa utrustning till många samtidigt så är det inte lätt. Du har redan börjat fundera på vad allt väger innan inköp :)

Men jag skulle vilja ge dig tipset att dina barn är förhållandevis stora, och bör kunna bära sin egen packning i ändamålsenliga ryggsäckar anpassade för juniorer med bröstrem och ordentligt bärsystem, om inte annat så bör de kunna vänja sig vid detta efter ett par dagsturer. Det är så vi har vandrat i familjen och inom olika barngrupper inom friluftsfrämjandet där jag är ledare. Möjligtvis är 6-åring något ung och kan inte ta all sin utrustning själv.

Det jag skulle vilja påpeka är att barn och kombinationen dunsäckar är inte alltid en bra kombo, de har lättare att spilla och är inte alltid lika försiktiga som man önskar. Jag skulle vilja slå ett slag för barnsovsäckar i syntet som är hyfsat långa av välkända märken typ haglöfs slumber, marmot, mountain goat adjustable (justerbar i längd och varm) etc , det är rätt så många år innan dina barn har vuxit i en vuxensäck man slipper också att släppa på en ordentigt stor säck samt försöka värma upp en för stor säck inte att förglömma det kan bli en kall historia för barnen.
Syntetsäckar är också tvättbara på ett annat sätt, och du kommer ner i en mer rimlig budget.
Kolla gärna på begmarknaden till barnen så hittar du säckar för 100-lapp/st, varje vår så behöver folk byta upp sig, ex. facebookgrupper, blocket och tradera etc.
 
Bara några reflexioner. Det är ju ganska olika säckar det där. Cumulus Lite Line 400 har klart bäst dun: Fill Power +850 CUIN. Det gör att den blir lättast per temperaturenhet, dvs du får relativt de andra en varmare och lättare säck. Nackdelen är ju att de blir dyrare. Om man kan kompromissa med vikt och packvolym, så kan man gå på en "sämre" dunkvalitet. Om temperaturangivelserna är de samma, så är de lika varma men de blir tyngre och tar mer plats. Graderar man bara säckarna efter dunkvalitet så har Cumulus Lite Line klart bäst, sen kommer Rect 700 med 700 CUIN och sist Marmotsäckarna med 650 CUIN.

Det behöver som sagt inte vara fel, men det återspeglas ju också i vikterna. Lite Line är ju ca 400 g lättare än de andra.

Komforttemp runt nollan låter vettigt för augustibruk. Jag har själv använt en Marmot Hydrogen med komfort -1 sen 2007, en bra bit in i september. Dock så skiljer sig komforttemp mellan män och kvinnor.
Det finns ju en rad bra tillverkare av sovsäckar. Amerikanska som Marmot, WM och Feathered Friends, men också polska, som Cumulus. De polska dunsäckarna är helt klart i världsklass. Finns ju även Pajak, som gör fantastiskt fina dunsäckar helt klart.
 
Hej,
tycker du ska också kolla på sovsäckar från Western Mountaineering. Har själv Summerlite och Ultralite. Den senare funkar även på sensommaren.
Finns även Alpinlite som är ett snäpp varmare. De är lättare än de säckar från Marmot som du hänvisar till om vikten spelar roll. WM gör otroligt fina säckar men kostar också lite mer kanske ( har inte hundra koll på priset från Marmot).
Med vänlig hälsning, Veni

Tack för tipset! Kikade på WM nu, väldigt fina men dock lite dyrare än jag tänkt mig.

Jag tycker du har gjort bra val utifrån ett samlat perspektiv, och när man ska köpa utrustning till många samtidigt så är det inte lätt. Du har redan börjat fundera på vad allt väger innan inköp :)

Men jag skulle vilja ge dig tipset att dina barn är förhållandevis stora, och bör kunna bära sin egen packning i ändamålsenliga ryggsäckar anpassade för juniorer med bröstrem och ordentligt bärsystem, om inte annat så bör de kunna vänja sig vid detta efter ett par dagsturer. Det är så vi har vandrat i familjen och inom olika barngrupper inom friluftsfrämjandet där jag är ledare. Möjligtvis är 6-åring något ung och kan inte ta all sin utrustning själv.

Det jag skulle vilja påpeka är att barn och kombinationen dunsäckar är inte alltid en bra kombo, de har lättare att spilla och är inte alltid lika försiktiga som man önskar. Jag skulle vilja slå ett slag för barnsovsäckar i syntet som är hyfsat långa av välkända märken typ haglöfs slumber, marmot, mountain goat adjustable (justerbar i längd och varm) etc , det är rätt så många år innan dina barn har vuxit i en vuxensäck man slipper också att släppa på en ordentigt stor säck samt försöka värma upp en för stor säck inte att förglömma det kan bli en kall historia för barnen.
Syntetsäckar är också tvättbara på ett annat sätt, och du kommer ner i en mer rimlig budget.
Kolla gärna på begmarknaden till barnen så hittar du säckar för 100-lapp/st, varje vår så behöver folk byta upp sig, ex. facebookgrupper, blocket och tradera etc.

Tack för all vettig input! Tänkte låta de stora bära åtminstone sina sovsäckar själva och den lilla något mer symboliskt. Hittat ett par gulliga ryggsäckar på Decathlon som verkar vara relativt bra.

Har faktiskt övervägt barnsäckar i syntet till barnen men tycker att det är svårt att hitta hur pass varma dom är. Sedan kostar dom säkert halva priset av vad en vettig dunsäck kostar och tänkte att köper jag en bra säck nu har dom det avklarat hela tonåren och långt in i vuxen ålder.

Hade hoppats att det skulle fungera bra att knyta av sovsäckar till rätt längd med det kanske inte stämmer? Vill ju inte att barnen skall frysa. Skulle jag hitta tre bra barnsäckar som jag vet håller måttet för någon 100-lapp styck begagnat vore det ett bra alternativ. Känner dock att det kan ta både mycket tid och kraft.

Bara några reflexioner. Det är ju ganska olika säckar det där. Cumulus Lite Line 400 har klart bäst dun: Fill Power +850 CUIN. Det gör att den blir lättast per temperaturenhet, dvs du får relativt de andra en varmare och lättare säck. Nackdelen är ju att de blir dyrare. Om man kan kompromissa med vikt och packvolym, så kan man gå på en "sämre" dunkvalitet. Om temperaturangivelserna är de samma, så är de lika varma men de blir tyngre och tar mer plats. Graderar man bara säckarna efter dunkvalitet så har Cumulus Lite Line klart bäst, sen kommer Rect 700 med 700 CUIN och sist Marmotsäckarna med 650 CUIN.

Det behöver som sagt inte vara fel, men det återspeglas ju också i vikterna. Lite Line är ju ca 400 g lättare än de andra.

Komforttemp runt nollan låter vettigt för augustibruk. Jag har själv använt en Marmot Hydrogen med komfort -1 sen 2007, en bra bit in i september. Dock så skiljer sig komforttemp mellan män och kvinnor.
Det finns ju en rad bra tillverkare av sovsäckar. Amerikanska som Marmot, WM och Feathered Friends, men också polska, som Cumulus. De polska dunsäckarna är helt klart i världsklass. Finns ju även Pajak, som gör fantastiskt fina dunsäckar helt klart.

Tack för input!

På pappret verkar det som att Cumulus Lite Line 400 är kallare än Sawtooth och Angel fire. Skall jag tolka datan som att den tål ned till -4 för män och +2 för kvinnor? Isåfall bör den räcka till fjällen i augusti?

Tycker även det verkar som att folk insinuerar att Cumulus är blygsamma med sina siffror jämfört andra märken, men det kanske bara är fanboys/fangirls till Cumulus som säger så...


Det är ingen lätt sak att köpa sovsäck märker jag 😄.
 

Bilagor

  • Screenshot_20200417-190052_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200417-190052_Samsung Internet.jpg
    59.1 KB · Visningar: 670
Marmot,, läser din inköpslista beträffande sovsäckar, vi använder dessa sovsäckar sedan flertalet år och är mycket nöjda, kvalitet och prisvärd
 
Tack för input!

På pappret verkar det som att Cumulus Lite Line 400 är kallare än Sawtooth och Angel fire. Skall jag tolka datan som att den tål ned till -4 för män och +2 för kvinnor? Isåfall bör den räcka till fjällen i augusti?

Tycker även det verkar som att folk insinuerar att Cumulus är blygsamma med sina siffror jämfört andra märken, men det kanske bara är fanboys/fangirls till Cumulus som säger så...


Det är ingen lätt sak att köpa sovsäck märker jag 😄.

Haha ja det kan vara lite klurigt. Det är ju olika avvägningar man får göra. Vad gäller temperaturen så handlar ju inte augusti i Abisko om några extrema temperaturer, så de du tar upp klarar det utan problem.

När det gäller angivna temperaturer brukar den högre referera till "standardkvinna" och den lägre "standardman".
http://xn--sovscksguiden-efb.se/komforttemperatur-och-extremtemperatur/

Marmotsäckarna är ju lite varmare, men de har lägre dunkvalitet, det innebär att de också är ganska mycket tyngre än Cumulussäcken. Ju bättre dunkvalitet man använder, desto lättare säck kan man göra med samma isoleringsgrad.

Personligen hade jag alla gånger valt Cumulus Lite-säcken av de här eftersom den är hyfsat lätt och tillräckligt varm för mig även en bra bit in i september. Dunkvaliteten +850 CUIN används i de bästa och dyraste säckarna från alla kvalitetsproducenter.

Marmotsäckarna är mer "standardmodeller". De kommer vara fullt tillräckligt varma, men för mig är t ex Sawtooth såväl för varm som för tung för sommarbruk - men återigen, om inte vikten har så stor betydelse och man vill hålla nere budgeten och kanske är lite frusen är den inte fel.

Om inte vikten är så avgörande och man vill ha ett lägre pris, så väljer man en säck med lägre dunkvalitet. De kan vara lika varma som en med högre dunkvalitet, men tyngre och inte lika komprimerbara. Om man vill ha så lätt sovsäck som möjligt så väljer man högsta dunkvalitet, men då drar priserna iväg.

Sen är det ju en rad andra faktorer som påverkar.. liggunderlag, individuella skillnader, vad man har på sig i sovsäcken, trötthet, hunger, om man är fuktig m.m.
 
Haha ja det kan vara lite klurigt. Det är ju olika avvägningar man får göra. Vad gäller temperaturen så handlar ju inte augusti i Abisko om några extrema temperaturer, så de du tar upp klarar det utan problem.

När det gäller angivna temperaturer brukar den högre referera till "standardkvinna" och den lägre "standardman".
http://xn--sovscksguiden-efb.se/komforttemperatur-och-extremtemperatur/

Marmotsäckarna är ju lite varmare, men de har lägre dunkvalitet, det innebär att de också är ganska mycket tyngre än Cumulussäcken. Ju bättre dunkvalitet man använder, desto lättare säck kan man göra med samma isoleringsgrad.

Personligen hade jag alla gånger valt Cumulus Lite-säcken av de här eftersom den är hyfsat lätt och tillräckligt varm för mig även en bra bit in i september. Dunkvaliteten +850 CUIN används i de bästa och dyraste säckarna från alla kvalitetsproducenter.

Marmotsäckarna är mer "standardmodeller". De kommer vara fullt tillräckligt varma, men för mig är t ex Sawtooth såväl för varm som för tung för sommarbruk - men återigen, om inte vikten har så stor betydelse och man vill hålla nere budgeten och kanske är lite frusen är den inte fel.

Om inte vikten är så avgörande och man vill ha ett lägre pris, så väljer man en säck med lägre dunkvalitet. De kan vara lika varma som en med högre dunkvalitet, men tyngre och inte lika komprimerbara. Om man vill ha så lätt sovsäck som möjligt så väljer man högsta dunkvalitet, men då drar priserna iväg.

Sen är det ju en rad andra faktorer som påverkar.. liggunderlag, individuella skillnader, vad man har på sig i sovsäcken, trötthet, hunger, om man är fuktig m.m.

Tack för ett uttömmande svar!

Det låter nästan som att jag borde satsa på en Cumulus till mig själv och Marmot till mina frusna barn/sambo. Eller gå upp i pris helt enkelt.

Jag har lite att fundera på nu innan köp iallafall...
 
Kul att höra! Hur kallt/varmt har ni sovit med dom?

Hej. Vi har Marmot w angel fire (reg + long) till mig och ett av barnen. Min är säkert +15år och har varit med på otaliga fjällvandringar, sommar som vinter. På bilden sov vi ute i mälardalen och det blev -8 grader. Ingen av oss frös. Vi hade visserligen ett underställ + mössa och ett hyfsat liggunderlag men det var bara näsorna som var kalla. Sommartid har det nog varit lite väl varmt ibland men då använder man det som täcke...
 

Bilagor

  • F65762ED-9E8C-46BC-8671-66950CD390CF.jpg
    F65762ED-9E8C-46BC-8671-66950CD390CF.jpg
    75.1 KB · Visningar: 613
Marmot Sawtooth/Angelfire är bra sovsäckar för tresäsongsbruk till rimlig kostnad. Kanske inte den högsta dunkvaliteten och lägsta vikt, men där blir priskurvan ganska brant. Finns ju som flera påtalat många andra bra tillverkare också att jämföra med. Förutom dunkvalitet och längd, titta även på säckarnas mått då vissa sovsäckar som marknadsförs på vikt kan vara mycket snävt skurna vilket inte passar alla beroende på dina egna mått och hur du vill kunna sova i säcken ( i- vändare vs med-vändare). Marmots säckar är lite rymligare skurna vilket passar mig som i- vändare.
Jag har själv en Marmot Hydrogen Long för sommarbruk i fjällen, men då jag inte uppskattar att frysa på natten väljer jag min varmare Marmot Pinnacle Long (800 CUIN dun, -12C Tlimit, -5,5C Tcomfort) när jag skall till fjälls i slutet av augusti eller september.
 
Hej. Vi har Marmot w angel fire (reg + long) till mig och ett av barnen. Min är säkert +15år och har varit med på otaliga fjällvandringar, sommar som vinter. På bilden sov vi ute i mälardalen och det blev -8 grader. Ingen av oss frös. Vi hade visserligen ett underställ + mössa och ett hyfsat liggunderlag men det var bara näsorna som var kalla. Sommartid har det nog varit lite väl varmt ibland men då använder man det som täcke...

Marmot Sawtooth/Angelfire är bra sovsäckar för tresäsongsbruk till rimlig kostnad. Kanske inte den högsta dunkvaliteten och lägsta vikt, men där blir priskurvan ganska brant. Finns ju som flera påtalat många andra bra tillverkare också att jämföra med. Förutom dunkvalitet och längd, titta även på säckarnas mått då vissa sovsäckar som marknadsförs på vikt kan vara mycket snävt skurna vilket inte passar alla beroende på dina egna mått och hur du vill kunna sova i säcken ( i- vändare vs med-vändare). Marmots säckar är lite rymligare skurna vilket passar mig som i- vändare.
Jag har själv en Marmot Hydrogen Long för sommarbruk i fjällen, men då jag inte uppskattar att frysa på natten väljer jag min varmare Marmot Pinnacle Long (800 CUIN dun, -12C Tlimit, -5,5C Tcomfort) när jag skall till fjälls i slutet av augusti eller september.

Tack för svar!

Det verkar som Marmot är bra för priset. Finns ju alltid värre grejer men någonstans måste man sätta gränsen för vad det får kosta.

Tack för all svar i tråden. Det ger mig mycket att fundera över. Skall försöka att låta val av säckar ta sin tid. Kan ju hända att det blir någon bra rea man kan fynda på med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Åsandréas Sovsäckar till barn? Bo och sova 3
tusenkonstnar Olika "innerlakan" till sovsäckar Bo och sova 11
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...