Nya Långfärdscyklister!

Jag och sambon har äntligen kommit på vad vi vill göra med våran semester nästa sommar. Det blir en cykelsemester på Åland. Dels för att jag vill besöka Vikingamarknaden de har i slutet på Juli samt att jag är personligen väldigt förtjust i Åland.

Vi (eller främst jag) är helt gröna på det här med cykel semester och långfärdscykling över huvud taget. Sambon har själv cyklat en del runt om i Stockholm men inte några längre turer.

Vi har i princip ingenting, så första semester kommer nog bli den dyraste vi någonsin varit på då vi behöver inhandla all utrustning som vi förhoppningsvis får användning av också senaste i livet.

Vi behöver 2 stycken bra cyklar. Ordentliga ryggsäckar för att kunna ha med oss packning. Och ja allt annat som också skall med.

Mitt stora problem är att jag inte klarar av för tunga väskor på ryggen då ryggen inte klarar av det. Så det blir troligtvis också att hitta något sorts alternativ till tung ryggsäck för mig.

Vi tror inte vi kommer campa någonting så tält och sovsäckar är inte nödvändigt. Utan vi tror vi satsar på en lite enklare cykeltur med sovplatser på olika hotell/vandrarhem/liknande.

Vad behöver vi?

Hur hittar vi bra cyklar? Online affärer? Faktiska affärer här i Stockholm?

Väskor? Bra affärer för väskor här? Vill gärna känna och klämma och testa ha dem på ryggen. Inte bara se dem på bild på nätet.

Vad mer skall man tänka på vid långfärds cykling? Vi hör gärna vad ni som är lite mer erfarna tycker och tänker.
 
Jag cyklar bara undantagsvis med ryggsäck (till skridskoparkeringen 3,5 km när bildörrarna på bilen inte går att öppna).

I er situation (ingen egen utrustning, inte ens bra cyklar) så skulle jag kolla på ett färdigt cykelpaket eller åtminstone hyra det mesta på Åland. Så gjorde några av mina cykelbekanta när dom var till Åland för några år sedan.

Jag skulle börja med att läsa på http://www.visitaland.com/se Allt är på svenska :)

Per
 
Jag själv jobba på en resebyrå så Åland så vet mycket om stället redan.

Vi vill gärna köpa cyklarna. Vi har redan tittat lite i ca 2 år men alltid haft annat som kommit i vägen (köpa hus/renovera kök) men nu har vi äntligen lite pengar att faktiskt lägga ut att skaffa oss ordentliga cyklar så tänkte vi satsa på dem :)

Vi funderar på att ligga runt 10 000 per cykel så har ni några erfarenheter?
 
Vi funderar på att ligga runt 10 000 per cykel så har ni några erfarenheter?

Jepp, onödigt mycket. Till och med om ni köper nytt finns det ingen anledning att lägga så mycket. Det enda man behöver är en mycket bra stålram med hyfsade komponenter vilket ligger runt 6500 nytt och 2000 begagnat.

Undvik även ryggsäckar och kör med cykelväskor man hänger på pakethållaren istället. Kostar ca 1000:- paret för de bästa.
 
Rekommenderar begagnatspåret för cykel. Bagagebärare och väskor bör ni köpa nya. Gå till en riktig cykelhandlare och få era mått tagna så att ni får underlag till rätt passande cykel.
Vid turcykling med avstigning och tittande är det praktiskt med kontinentala cykelskor som det går att gå i utan att låta som en tungdykare. Till dem behövs tåclips. Cykelbyxor och tröjor samt jackor och handskar gör cyklingen mera njutningfylld.....lycka till!
 
Den första frågan som ni bör ställa er är hur ska ni övernatta? Tält eller mer "civiliserat" så som vandrarhem, stugor, hotell, vänner och bekanta....

Väljer ni tältvarianten så får ni ha med er full campingutrustning, vilket väger en hel del och ställer följaktligen en hel del krav på både cyklar och cykelväskor/cykelkärra.

Väljer ni mer civiliserade övernattningsformer, så blir vikten på packningen betydligt mindre, varför vanliga cyklar räcker långt - speciellt om de är modifierade för vägcykling!

Jag ser att ni har valt den civiliserade varianten, vilket nog kan vara ett klokt val vid sin första cykelsemester.

Som tidigare nämnts så skrota alla planer med att cykla medelst ryggsäck - åtminstone så länge ni ska cykla på vägar och inte tekniska stigar! Det finns ingen anledning att s.a.s bära vikten dubbelt. Cykelväskor (eller cykelkärra) är överlägset ryggsäckar vid långfärdscykling på väg.

I vad mån ni lämnar cyklarna för lite längre promenader, kan vanliga dagstursryggsäckar på 20-30 liter vara befogade. Vid cykling bör dock dessa ryggsäckar spännas fast på pakethållaren. F.ö. finns det cykelväskor som vid behov kan konverteras till vanliga dagstursryggsäckar.

Satsa på vattentäta kvalitetsväskor från t.ex. Ortlieb eller Vaude.

Skodon rekommenderar jag de relativt vandrarvänliga SPD-skor och/eller SPD-sandaler av touringtyp. Till dessa rekommenderas dubbelsidiga SPD-pedaler av MTB-typ. Shimano har flera varianter av både skor och pedaler. Jag rekommenderar er att skippa klipsen.

Beträffande cyklar så kan ni få mycket cykel för pengarna om ni väljer en lite äldre mountainbike av en inte alltför dålig kvalitet. Genom att montera på bra slicks med ca 40 mm/1,5" däcksbredd istället för de feta originaldäcken samt sätta på en racerkassett istället för originalkassett, så fås en mycket trevlig cykel för både grus och asfalt.

Annars kan även en hybrid, cykelcross eller en touringcykel funka för er.

Mer info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
/Niklas
 
cykel semester på åland

du behöver cykelbyxor , finns på cykelcity.se

enkla cyckelväskor finns där cyklar säljs 200-300 kr, biltema. packa i plastpåsar = vattentätt.

vanliga cyklar, om det ger mer smak, uppdatera utrustningen (du kommer få tipps om både ramar och annat som är av betydelse om du ska cykla jorden runt)

några växlar underlättar, men är ej nödvändigt på åland.

på åland finns det smultron vid sidan av vägen, cykla långsamt och njut.

satsa på god mat och bra boende.

vattenflaska och hjälm är bra att ha.

go tur


//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_stellan Svenska långfärdscyklister Långcykling 21
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.