Nya kängor som skaver

Köpte nya kängor och i affären kändes de sköna, men nu när jag prövar dem hemma känner jag att de skaver på översidan av foten. Är detta något som oftast ger med sig eller är det bara att lämna tillbaka skorna?. Jag använder dubbla strumpor men detta är mina första kängor, fötterna är bara vana vid löparskor sedan tidigare
 
Är det skinn som kan tänkas ge med dig eller syntet som kräver att foten ger med sig. Skulle säga att det kommer att lösa sig. Tejpa foten med sporttejp och gå in dom.
 
Riskerar jag inte att förlora chansen att lämna tillbaka skorna om jag chansar på att gå in dem och det inte fungerar. Riktigt svårt beslut detta då skorna var relativt dyra
 
Gå in måste man

Ett par nya vandringskängor av läder är mer eller mindre stela. Mina Haglöfs gick rätt snabbt att gå in och få dem formade på rätt sätt. Mina fyra par Lundhags har alla krävt mer tid/km för att formas rätt men sen är dom det skönare!!!
 
2 p strumpor, vilka sockar? Det gäller att hålla skinnet torrt ha en yllesocka som polstrar och dämpar ytterst, närmast foten skall du ha en damankelsock eller coolmaxstrumpa. Du måste kunna röra på tårna och ha plats till två fingrar bakom hälen för annars är dina kängor för korta.
go tur
 
2 p strumpor, vilka sockar? Det gäller att hålla skinnet torrt ha en yllesocka som polstrar och dämpar ytterst, närmast foten skall du ha en damankelsock eller coolmaxstrumpa. Du måste kunna röra på tårna och ha plats till två fingrar bakom hälen för annars är dina kängor för korta.
go tur

Använder en "innerstrumpa" som rekommenderades i affären och sen ett par HH sockar.

Det som skaver mest är strax ovanför stortån där skon tar i emot lite, om det är för tajt där kommer det ge med sig?
 
Om du har motsvarande problem även med andra skor tycker jag att du ska fundera på om du kan snöra dem på annat sätt. Om inte är det bara att lämna tillbaka...

Titta till exempel på den här varianten:

http://www.fieggen.com/shoelace/gaplacing.htm

Här har du fler förslag:

http://www.fieggen.com/shoelace/lacingmethods.htm

Du kan också jämföra med hur man i Försvarsmakten trär skosnörena i kängorna för att skapa större stabilitet långt ner samtidigt som skaften kan vara rätt löst knutna...
 
Om du har motsvarande problem även med andra skor tycker jag att du ska fundera på om du kan snöra dem på annat sätt. Om inte är det bara att lämna tillbaka...

Titta till exempel på den här varianten:

http://www.fieggen.com/shoelace/gaplacing.htm

Här har du fler förslag:

http://www.fieggen.com/shoelace/lacingmethods.htm

Du kan också jämföra med hur man i Försvarsmakten trär skosnörena i kängorna för att skapa större stabilitet långt ner samtidigt som skaften kan vara rätt löst knutna...

detta är mina första kängor men har inte upplevt några problem med skav vid köp av nya "sneakers"
 
Du kan också jämföra med hur man i Försvarsmakten trär skosnörena i kängorna för att skapa större stabilitet långt ner samtidigt som skaften kan vara rätt löst knutna...
Så gör jag då kan jag dra åt bra om foten sedan så snörar jag uppifrån högst upp på skaftet och nedåt. Den biten sitter skosnören lösa. Knuten när den dras åt sitter på ungefär samma ställe som på ett par gympadojjor för mig.
Först snörar jag i hålen för skosnörerna avslutar där med att dra snörena två gånger genom sista öglan och sedan så snörar jag hällorna uppifrån och knuten kan då dras åt såpass hårt att den sitter kvar.
 
Om det inte funkar med alternativ snörning tycker jag att du ska lämna tillbaka kängorna och testa ett annat märke/modell. Att tejpa fötterna för att kunna ha ett visst par kängor tycker jag är helt fel sätt att angripa problemet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1
jell_mcd Nya kängor Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.