Nya kängor som skaver

Har du rätt storlek? Eller kanske behöver du specialbeställa kängor i din storlek?

Hade själv problem med skavsår med mina gamla kängor tills jag upptäckte att de var för små.

Hade en storlek större än jag normalt har i skor men det var inte tillräckligt, när nästa par inhandlades så gick jag upp en storlek till och de fungerar som en dröm :)

Använder själv Lundhags vandra.

Edit. Har du snört kängorna för hårt? Ska sitta bra men inte hårt över foten, och kan vara ganska lösa runt vaden.

//Jonas

Senast ändrad:
Köpte nya kängor och i affären kändes de sköna, men nu när jag prövar dem hemma känner jag att de skaver på översidan av foten. Är detta något som oftast ger med sig eller är det bara att lämna tillbaka skorna?. Jag använder dubbla strumpor men detta är mina första kängor, fötterna är bara vana vid löparskor sedan tidigare

Om fötterna bara är van vi löparskor så förstår jag att det blir påfrestningar på fötterna när man börjar använda kängor. Jag har en teori om att det tar ca:20 timmar att trampa in ett par kängor och då kan man välja i vilken takt man vill ta det i. 2 tim./dag i 10 dagar eller 1 timme/ dag i 20 dagar. Den masochistiske självplågaren väljer att ha på sig kängorna ett helt dygn i sträck, något som jag inte rekommenderar då det är kängorna som skall anpassas efter fötterna och inte tvärt om.

Om det skaver på översidan foten så ser jag inget större problem, det går över. Skulle det där emot vara så att det blir ett smärtsamt tryck på fotens översida så kan det däremot bli större problem då detta kan leda till inflammation i senskidorna på fotens översida. Då kanske man måste ta en funderare om det är rätt modell/storlek på kängorna man har valt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips