Nya Hillebergs

Så klart det kommer Ingo, det borde väl du begripa... ;) Drygt 5 meter långt och ca. 140 cm brett.
Nej du, Nammatj 3 GT på ingående och nu slipper ni mig på Utsidan för ett tag framöver, France here we come! (Vill du veta hur jobbigt vi har det, så kika här.

Ha de gott!

/ Nicke
PS. Förresten, nya vävar i årets modeller också enligt katalogen. Kerlon 1200 och 1800 i stället för 1000 & 1500, dock samma vikter! DS.

[Ändrat av Niklas L 2003-02-06 kl 22:12]

Vad är nytt på Staika egentligen?
Och 3,6 m2 absid i Keron 2 GT, behövs det på 2 pers?
Nallo 4 GT Perfekt, då kan man skaffa en unge till å bo alla fyra i samma tält... :)

/Håkan

Håkan K; sa:
Vad är nytt på Staika egentligen?

/Håkan

Bara krokupphängningen såvitt jag vet. Krokar är omdiskuterat, själv tycker jag att det fungerar betydligt bättre än stångkanaler, andra tycker att det krånglar till. Valfrihet skulle kanske vara optimalt...

Angående vävarna, jag frågade HB (eftersom jag shoppade loss på ett Tarra) som svarade att det är samma vävar som tidigare, tillverkaren har dock gjort något med dem så att de är rivstarkare än tidigare. Tydligen är alla kerlon 1500 HB som tillverkats sedan förra sommaren egentligen i kerlon 1800. Kerlon 1200 är dock en färskare förbättring, om jag förstått rätt.

J

Kerlon 1000 blir 1200 osv.

Köpte ett Nallo 3GT för att par veckor sedan. Jag skrev och frågade HB varför det står Kerlon 1000 i 2002 katalogen och kerlon 1200 i 2003. Precis som ovan nämt, svarade de att väven modiefierats en aning så att den numera motsvarar en rivstyrka på 1200, men alltså fortfarande samma väv...

Keron 2 vs Helags

Jag tycker Keron 2 verkar intressant.

Jag äger en fin tältmodell av HB, Helags, som har samma konstruktion som Keron 2. Skillnaden är ventil, ingång (Nallos ingång) och säkert någon annan detalj.

Min röda Helags väger 3,3 kg och innetältets längd är 220 cm om jag inte har fel. Höjden gissar jag att det är 90 cm. Undrar om Keron 2 kommer att sälja bra med tanke på att Helags-modellen har funnits förut.

Keron 2 är tyngre, 3,6 kg, lika mycket som Staika.

Jonas

Vintertälta med Staika

Hej Owe,

jag tycker inte att det blir för trångt att vintertälta 2 pers med Staika. Tillsammans med en vän har jag gjort det under ett flertal skidturer.

Ryggsäckarna har vi i absidrarna, en i varje. Det mesta av kläderna tar vi med in i tältet, det finns gott om utrymme mellan oss och det går även att lägga lite vid huvud- och fotända, jag är nästan 190 cm.
Det mesta av mat och övrig utrustning blir kvar i ryggan.

Matlagning sker i en av absidrarna, fotogenkök, med oss sittandes i innertältet, viss förflytning av utrustning till den andra absidern kan bli nödvändig.

Det som kan vara lite besvärligt är att samsas om samma in-/utgång om vädret är besvärligt, hård vind från ett håll. Det kan också vara lite knepigt att ta sig in i innertältet utan att det kommer in snö om det snöar kraftigt, yttertältet täcker inte så bra om man öppnar yttertältsöppningen helt. I sådana sittuasioner bör man vara akrobatisk och krypa in under en halvöppen öpning, borsta av sig den sista snön i absiden och först sedan försiktigt öppna in till innertältet.

Som vanligt gäller det att man har ordning på grejorna naturligtvis.

Hälsningar
Rickard

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg