Nya Hilleberg Anaris.

Läste just i Hillebergs tälthandbok, på sidan 53 så skriver dom (Trots att det är vårt lättaste 2-personers tält, är Anaris rustat för alla slags väderförhållanden under årets snöfria månader)
Jag har själv minskat vikten på ryggsäcken från 22-24 kg till 12-14 kg beroende på kamerautrustning för en veckas vandring vilket ger en helt annan upplevelse i naturen, därför får mina 4-säsongstält stanna hemma under barmarksäsongen.
Har även börjat vandra i lätta trailskor och mina fötter har aldrig mått bättre, kommer man fram till en jock är det bara att gå över utan att behöva stanna och ta av sig kängorna.
 
Har Anjan och är riktigt nöjd med det, dock tror jag inte det är optimalt om man är riktigt lång och sover på tjockare underlag. Anaris ser fint ut, skulle gärna se ett vindtest. Anjan tål ordentligt med vind, sök på wind test Anjan på youtube så ser du några klipp på hur det presterar. Inte hittat några liknande klipp på anaris.
 
Ring till Hilleberg, dom är jättetrevliga. Jag upplever att dom har svarat ärligt på alla mina frågor hittills.
Ring till Hilleberg, dom är jättetrevliga. Jag upplever att dom har svarat ärligt på alla mina frågor hittills.
Har Anaris och använt det ett 10-tal nätter mest ovan trädgränsen klarar vind riktigt bra, bara man ställer upp det med absiden mot vinden och får ned tältpinnarna ordentligt.
Det bästa med Anaris är att man kan rulla upp bägge absiderna och får då en fantastisk utsikt, samt att man kan ställa upp det med enbart inner eller yttertält separat.
 
Hej!
Är det någon som använt sitt Anaris nu i sommar i fjällen och har lust att rapportera hur tältet har fungerat?
Ska på tur 10 dagar och vet inte riktigt vilket tält som ska med.
Anariset är det lättaste jag äger för tillfället men har bara vart ute på lättare turer än.
 
Vi har tältat i finväder,men rätt blåsigt. Har väl inte fått till rätta greppen vid uppsättning,så jag har känt mej skeptisk till hur det skulle vara att få upp någorlunda snabbt vid väderförsämring. Tältat dels på fjällhed ovan/söder om Njunjes ( Tarradalen), uppe på Njunjesberget samt Vallenupte ( slätten innan Vallevagge under Vallespiken
). Just blåst och uppsättning är för oss problematiskt,men sen bor vi fint i det. Har alltid sänkt stavarna så man får tältduken så nära marken det går. Regn och blåst har vi inte utsatt oss för,men regnig natt i skogen i Muddus i höstas. Där i skogen går det då bra,( blåste inte).
 
Vi har tältat i finväder,men rätt blåsigt. Har väl inte fått till rätta greppen vid uppsättning,så jag har känt mej skeptisk till hur det skulle vara att få upp någorlunda snabbt vid väderförsämring. Tältat dels på fjällhed ovan/söder om Njunjes ( Tarradalen), uppe på Njunjesberget samt Vallenupte ( slätten innan Vallevagge under Vallespiken
). Just blåst och uppsättning är för oss problematiskt,men sen bor vi fint i det. Har alltid sänkt stavarna så man får tältduken så nära marken det går. Regn och blåst har vi inte utsatt oss för,men regnig natt i skogen i Muddus i höstas. Där i skogen går det då bra,( blåste inte).

Ja, jag var väldigt skeptisk till tältet de första uppsättningarna, tog 3-4st innan man lärde sig alla vinklar man ska ha koll på för att få det riktigt bra. Nu har det vart rest 20-tal gånger så har bra koll.
Tyvärr är tältet lite svårt att sätta upp i ojämn träng och kräver många m^2.

’Trixet tror jag vid uppsättning i blåst blir nog att man positionerar en person vid en pinne och låter den andra sköta resten. Får ut och testa om det blåser upp en kväll.

’Ingen som har någon mer info?
 
Anaris, https://trekandmountain.com/2020/08/30/hilleberg-anaris-review/

För egen del skulle jag inte tveka att ta det till fjälls på sommaren, jag har tillbringat många dygn i dylika tält under 70- och 80-talet och HB har numera vävar som slår de äldre vävarna rejält på fingrarna. En fin detalj är att de har innertältsväv på de sidor av innertältet som vätter mot vindsidorna, så mindre dragigt även om ventilerna står i normalläge.

Om jag inte redan hade andra tält så skulle jag bli sugen :).

//J
 
Jag och kompis har tittat på Anaris och har funderat om det är fullt tillräckligt för våra behov samt om vi kan använda det ute på kalfjället. Chris Townsend har testat tältet i skotska högländerna och var mycket positiv till tältet. Det verkar vara ett utmärkt allround-tält som passar till det mesta och även funkar i fjällen. Precis som det skrevs i föregående inlägg - att man kan sänka vandrarstavarna så att tältduken når marken ifall det skulle blåsa rejält.

Hilleberg Anaris: Full Review | TGO Magazine
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...