Nya GPS från Silva: Atlas & Atlas Pro

Nu har de presenterats på Silvas hemsida (http://www.silva.se/).

Jag är helt novis på GPS men sugen på att skaffa. Jag hade funderat på en Garmin eTrex Legend när jag fick höra att Silva var på väg med en ny (se tidigare inlägg "Ny GPS från Silva?"

Är det någon av er som är insatta som kan bedöma från info på hemsidan (bl.a. manualer) om Silvas nya GPS kommer med något nytt, fördelar - nackdelar.

/bege
 
Vad jag kan se så har den inte någon höjdmätare, vilket den gamla multinavigatorn har. Det beror lite på var man tänkt sig att använda apparaten. Men är man i bergiga områden kan en noggrann höjdangivelse vara nog så värdefull (ex vid toppbestigningar etc).

Oklart också om den har en kompassfunktion. Fördelen med den är att man pejlar in sin position, sedan stänger man av gps-mottagningen och apparaten pekar ändå mot det tänkta målet. När man närmar sig kan man sätta på mottagningen igen och se om man behöver korrigera riktningen något. Är man ute en vecka i fjällen t ex så vill man spara så mycket som möjligt på batterierna. Med kontinuerlig GPS-mottagning räcker knappast någon tillverkares GPS mer än första dagen utan batteribyte.

Kartfunktionen är av begränsat intresse, tycker jag. Detaljrikedomen på skärmen är så låg på alla modeller jag sett att man har bättre reda på en gammal hederlig papperskarta var man är någonstans. Bättre är väl då att ladda ner sin färdväg till en dator när man kommer hem. Men det behöver man ju ingen karta i GPS:en för att göra.
 
GPS utan karta är snart "stenåldern"

ornskar; sa:
Kartfunktionen är av begränsat intresse, tycker jag. Detaljrikedomen på skärmen är så låg på alla modeller jag sett att man har bättre reda på en gammal hederlig papperskarta var man är någonstans.

Jag, som varit med några år i GPS-branschen, vågar påstå att det snart är lika ovanligt med en GPS utan kartor i någon form som en icke digital kamera. Frågan är om sådan "djur" överhuvudtaget existerar om ett eller två år? Kanske i form av en GPS Puck eller handleds GPS, men knappast som en "normal" GPS.

Silva har naturligtvis insett detta som den sista aktören på marknaden. Frågan är om det inte är lite väl sent. Multinavigator kom väl på sin tid också ett par år efter det att den var på väg att bli omodern. Utan färgskärm lär det också bli svårt att överleva i dagsläget.

Därmed inte sagt att du har fel om att en papperskarta är oöverträffad när det gäller att få en översiktlig bild av läget. Själv skulle jag aldrig ge mig ut i "spenaten" utan att ha en papperskarta som backup till GPS:en.

I sta´n har däremot autorouting (som på min Garmin 60C med City Select) redan slagit ut papperskartan. Den behövs knappast längre mer än för översiktlig planering innan jag ger mig ut på gatorna.
 
Re: GPS utan karta är snart

olhe; sa:
Jag, som varit med några år i GPS-branschen, vågar påstå att det snart är lika ovanligt med en GPS utan kartor i någon form som en icke digital kamera. Frågan är om sådan "djur" överhuvudtaget existerar om ett eller två år? ...

Du menar att vi som hittar själva snart är utdöda?:) Att betala några tusen exdtra för att få en monokrom karta i en liten display tycker jag är bortkastade pengar. Nu börjar det ju dock komma färgskärmar och då kommer saken i ett annat läge. Tyvärr så betyder det ju även att priset blir högre, så än så länge får det vara. T.v. nöjer jag mig med att ha karta i handdatorn utan koppling till GPS. Idealet vore en handdator med GPS som tål fältbruk (stötar, fukt mm.). Undrar just vad en sån skulle kosta om den funnes.

Hälsningar
Harald
 
Re: Re: GPS utan karta är snart

Idealet vore en handdator med GPS som tål fältbruk (stötar, fukt mm.). Undrar just vad en sån skulle kosta om den funnes.
[/QUOTE]

Och som har en anständig batterilivslängd samt inbyggd kamera och telefon...........

Dom kommer, var så säker!
 
Programstöd ?

bege; sa:
Nu har de presenterats på Silvas hemsida ( http://www.silva.se/ ).

Jag är helt novis på GPS men sugen på att skaffa. Jag hade funderat på en Garmin eTrex Legend när jag fick höra att Silva var på väg med en ny (se tidigare inlägg "Ny GPS från Silva?"

Är det någon av er som är insatta som kan bedöma från info på hemsidan (bl.a. manualer) om Silvas nya GPS kommer med något nytt, fördelar - nackdelar.

/bege

Kan mycket väl vara en bra GPS, men hur är det med det program som finns till Silva ?. Silvas program till Multinavigator är det sämsta betalprogram jag sett. Se t.ex. Niklas Ingvar-Nilssons utlåtande om Global map planner i ditt andra inlägg http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28267 om Silva Atlas.

Eftersom Silva är så små på GPS marknaden kan det ta tid innan OziExplorer och Fugawi kommer med stöd för Silvas nya modeller.

Per Brune
 
Re: Re: GPS utan karta är snart

haraldn; sa:
olhe; sa:
Jag, som varit med några år i GPS-branschen, vågar påstå att det snart är lika ovanligt med en GPS utan kartor i någon form som en icke digital kamera. Frågan är om sådan "djur" överhuvudtaget existerar om ett eller två år? ...

Du menar att vi som hittar själva snart är utdöda?:)

Instämmer med Harald. Det låter lite som om GPS har samma läge som mobilerna - killerapplikationen är redan uppfunnen så för att fortsätta sälja så lägger man till sådant som inte behövs.

Ok - jag skulle ha nytta av en GPS med färgskärm i MINST A5-storlek. Den skall fungera i -35 graders snöstorm, så länge jag behöver den. Det är helt enkelt först när jag kan slänga bort både kartan och kompassen den tillför mig mer än idag.

Kabel-tv vill jag däremot INTE ha! Men förresten - fjällvädret kunde ju vara bra!
 
Re: Re: Re: GPS utan karta är snart

Duracellkaninen (Christer Bratt) skrev
Instämmer med Harald. Det låter lite som om GPS har samma läge som mobilerna - killerapplikationen är redan uppfunnen så för att fortsätta sälja så lägger man till sådant som inte behövs.

Ok - jag skulle ha nytta av en GPS med färgskärm i MINST A5-storlek. Den skall fungera i -35 graders snöstorm, så länge jag behöver den. Det är helt enkelt först när jag kan slänga bort både kartan och kompassen den tillför mig mer än idag.


Det finns redan sådana "GPS-mottagare" idag (d.v.s. äckligt ruggade integrerade färgskärmar för utomhusbruk med integrerad dator och GPS). Pris ca 50000 kr + moms. Finns på min önskelista... Säljs på http://www.forest-it.se

/Niklas
 
Re: Re: Re: Re: GPS utan karta är snart

niking; sa:
Det finns redan sådana "GPS-mottagare" idag (d.v.s. äckligt ruggade integrerade färgskärmar för utomhusbruk med integrerad dator och GPS). Pris ca 50000 kr + moms. Finns på min önskelista...
/Niklas

För att den skall hamna på min önskelista måste den vara mycket lättare och "fungera så länge jag behöver den" (jag menar batterier som klarar ett par veckors användning i Många minusgrader). Tror du också att jag får vänta länge på en sådan? Och sedan var det priset :) också!
 
Re: Programstöd ?

Brune; sa:
... hur är det med det program som finns till Silva ?.

Eftersom Silva är så små på GPS marknaden kan det ta tid innan OziExplorer och Fugawi kommer med stöd för Silvas nya modeller.

Silvas nya modeller verkar komma från Lowrance iFinder (www.lowrance.com)

Som novis på GPS har jag svårt att bedöma hur programstödet ser ut men enligt både OziExplorer (www.oziexplorer.com/) och Fugawi (www.soltek.se/kartor/navgpssupport.htm) finns stöd för Lowrance.

Ett plus (?) för Silvas nya modeller tycker jag verkar vara att man använder MMC-kort. Ett av dessa täcker Danmark/Norge/Sverige/Finland. Det verkar bli billigare än att behöva köpa t.ex. 10 delar av Garmins Friluftskarta för att täcka in Sverige för 1700:-/st.

Vilken typ av karta det finns på MMC-korten har jag inte lyckats klura ut av informationen än så länge.

/bege
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommy_b Silva Atlas Pro GPS Navigering 1
bege Ny GPS från Silva? Navigering 2
3313 Silva-Gps och Kartex Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.