Nya böcker om vandring i fjällen

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad Claes säger om boken är att Vandra Kungsleden är fokuserad på hela Kungsleden från Abisko till Hemavan (inklusive Singi-Nikka och bestigningen av Keb), plus alla dagsturer som var med i förra versionen och några till.

Texten är uppdaterad och bildmaterialet i huvudsak nytt.
Den här boken kommer att följas av tre formatmässigt liknande guideböcker för Abisko-Kebnekaise, Sarek-Padjelanta och Vindelfjällen. Dessa blir helt nyskrivna och ges ut under en rad år framåt.

Jörgen

Vad Claes säger om boken är att Vandra Kungsleden är fokuserad på hela Kungsleden från Abisko till Hemavan (inklusive Singi-Nikka och bestigningen av Keb), plus alla dagsturer som var med i förra versionen och några till.

Texten är uppdaterad och bildmaterialet i huvudsak nytt.
Den här boken kommer att följas av tre formatmässigt liknande guideböcker för Abisko-Kebnekaise, Sarek-Padjelanta och Vindelfjällen. Dessa blir helt nyskrivna och ges ut under en rad år framåt.

Jörgen

Det var goda nyheter. Man får vänta några år bara. :)

"uppdaterad text" -jag undrar om det betyder att nya texter och avsnitt infogats, eller om det också innebär att den gamla texten justerats?

förlaget säger: "Claes Grundsten har uppdaterat allt som finns att notera om ledens karaktär "
så då gissar jag att även små felaktigheter här o där korrigerats.
Alltså måste jag nog skaffa mig ett ex och jämföra ;)

"Friluftsliv i Jämtland" av Johan Ranbrandt

Bra bok tycker jag fick den i julklapp och har sitter redan och funderar på vilka turer jag ska göra :D

Fick igår Grunstens nya vandra Kungsleden.
Hann bara bläddra igenom och titta på bilderna.

Påsken är räddad :)

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips