Ny skridskorygg från Lundhags?

[/QUOTE] Ventilation funkar aldrig, det är helt onödigt bygga sådana, ryggan blir bara tyngre. [/QUOTE]

För min del gör en ram eller ett uppspänt nät stor skillnad när det gäller att transportera bort kondens från ryggen. Med en textilryggsäck direkt mot ryggen blir åtminstone jag rätt blöt och den obehagliga mer-vikten ligger nog i paritet med ett fungerande "ventilationsnät".
 
Hoppas ni sett att Lundhags har uppdaterat sin hemsida nu, med vinterns kollektion! http://www.lundhags.se

Fyra nya rggsäckar, som sagt tidigare, finns, varav den ena är den vattentäta som denna tråd handlar om, Moon heter den. De tre övriga (där två egentligen är samma modell men dam- och herrvarianter) tycker jag personligen ser lite mer intressanta ut. Så jag packar hellre vattentät invändigt!
 
Vattentät...

Denna säck börjar likna något, tycker jag...
MEN man måste väl ändå ha med sig en vattentät påse utifall man skulle plurra och vill ta med sig sina våta kläder hem utan att blöta ned allt annat i sin packning...
 
Re: Vattentät...

Anders.Appelqvist; sa:
Denna säck börjar likna något, tycker jag...
MEN man måste väl ändå ha med sig en vattentät påse utifall man skulle plurra och vill ta med sig sina våta kläder hem utan att blöta ned allt annat i sin packning...

"...allt annat i sin packning..." (i alla fall det mesta av det) tar du väl på dig efter en plurrning och efterföljande ombyte? Men ok, en liten påse för det som inte är ombyte och som du vill behålla torrt kan nog vara bra.

Hur går det förresten med flythjälpen efter plurrning och ombyte, med ryggan full av blöta kläder? Ryggan borde vara betydligt sämre som flythjälp då.... Är man ett sällskap kan de blöta kläderna förstås spridas ut i ryggorna hos flera åkare.
 
Re: Re: Vattentät...

"marknadens första helt vattentäta skridskosäck" skriver Lundhags. Är det bara för ati Ortlieb glömt att säga att deras vattentäta ryggsäckar funkar till skridskoåkning? Annars är dom väl knappast först?


pausch; sa:
"...allt annat i sin packning..." (i alla fall det mesta av det) tar du väl på dig efter en plurrning och efterföljande ombyte?

Allt i en 40 liters ryggsäck? Det blir mycket kläder... Dunjacka, flecetröja mm är väl fortfarande torrt efter en plurrning?

Ja ja, skönt att det kommer fler prylar iallfall. Då kan jag känna mig sparsam och miljövänlig varje gång jag knyter en ica-kasse runt ombytet...
 
Re: Re: Vattentät...

pausch; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Denna säck börjar likna något, tycker jag...
MEN man måste väl ändå ha med sig en vattentät påse utifall man skulle plurra och vill ta med sig sina våta kläder hem utan att blöta ned allt annat i sin packning...

"...allt annat i sin packning..." (i alla fall det mesta av det) tar du väl på dig efter en plurrning och efterföljande ombyte? Men ok, en liten påse för det som inte är ombyte och som du vill behålla torrt kan nog vara bra.

Hur går det förresten med flythjälpen efter plurrning och ombyte, med ryggan full av blöta kläder? Ryggan borde vara betydligt sämre som flythjälp då.... Är man ett sällskap kan de blöta kläderna förstås spridas ut i ryggorna hos flera åkare.

Åtminstone Thermosen är vattentät :cool:

Men jag brukar ha med mig några tomma plastkassar. Dels för att blöta kläder är väldigt tunga då ingen har en centrifug med sig, och då är det bra att kunna dela de blöta (tunga) kläderna på flera personer.

Och på Mälaren kan man träffa på yrkesfiskare och köpa garanterat färsk fisk. Tillhör man dom som gillar fisk bör man också ha med sig lite ”småsedlar” så man kan betala för fisken. Yrkesfiskare som jobbar har i regel inte växelpengar med sig.

http://liv.skridsko.net/bild/bild-v.asp?id=20260

Han till vänster i bild (med vit mössa) håller just på att stoppa ner sin middag i en bärkasse.


Per Brune
 
Re: Re: Re: Vattentät...

Brune; sa:
Åtminstone Thermosen är vattentät :cool:

Den kan ju läcka ibland....Då är det mindre kul att ha rastplagg, ombyteskläder, och annat som inte är instoppat i täta påsar, liggandes brevid termosen.
Tänk mat-termos med köttgryta .....

Jag har nu tittat och "klämt" på Moon och de andra ryggorna. Jag är tveksam till dragkedja som stängningsmekanism. Skall bli intressant att höra hur denna fungerar med lite packning i ryggan. Min erfarenhet är att välvda dragkedjor blir ganska svåra att hantera när väskan är fullapckad.



[Ändrat av rosengrenerik 2006-11-13 kl 14:02]
 
Re: Re: Re: Re: Vattentät...

rosengrenerik; sa:
Jag är tveksam till dragkedja som stängningsmekanism. Skall bli intressant att höra hur denna fungerar med lite packning i ryggan. Min erfarenhet är att välvda dragkedjor blir ganska svåra att hantera när väskan är fullpackad.

Samma uppfattning.
Har en väska med blixtlås från Ortleib. Blixtlåset har en otrevlig förmåga att öppna sig när det utsätts för belastning i form av måttligt med innehåll.

Rullstängning är IMHO bättre i dessa sammanhang men det beror förstås också på kvalisorten. Blixtlåsen i torrdräkter fungerar ju om man sköter dem.

Thure
 
Re: Re: Vattentät...

pausch; sa:


Hur går det förresten med flythjälpen efter plurrning och ombyte, med ryggan full av blöta kläder? Ryggan borde vara betydligt sämre som flythjälp då.... Är man ett sällskap kan de blöta kläderna förstås spridas ut i ryggorna hos flera åkare.

..och då får Systembolaget rycka in. Förutom bra plastpåsar krängs nu massor med bag-in-box. Som flythjälp och sen dessutom som lite miljövänlig återanvändning blåser man upp en (eller två) urtvättad innerpåse från en dylik vinbox. Vill man se Systemet som levarantör av ytterligare säkerhetsutrustning kan man ju bjuda den plurrade på 4-5 cl Whisky.
Det senare behöver inte vara mer nödvändigt än en efterrätt till en middag!
 
Moonsäck

Moon har både rull- och dragkedjestängning. Vill du, kan du bara nyttja "rullen" om du vill. Kedjeöppningen mer för att inte få snö och is i/runt rullen.
Moon är förövrigt en "rumpsäck".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Tillbaka
Topp