Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ny prismastuga i Unna Räita
- Trådstartare pal2
- Start datum
Äntligen! 
Och de har lagat dasset med.
Ser ut som att den nya stugan saknar skorsten? Undrar om de tänker skippa eldstad. Men det kanske inte är lönt att ha någon.
Och de har lagat dasset med.
Ser ut som att den nya stugan saknar skorsten? Undrar om de tänker skippa eldstad. Men det kanske inte är lönt att ha någon.
Bilder från Facebook-tråden på "Vandringsleder i Sverige". Hoppas det är OK att dela, alla kanske inte har Facebook eller är med i gruppen:
Härligt! Såg på fb (vandringsleder i Sverige) att det byggts en ny stuga vid den gamla i Unna Räita.
Peter
Det var på tiden då den gamla var en rishög
Ja det verkar vara en trend. Nya raststugan vid Vuoktajåkkå (mellan Nikkaluokta och Tjuonajåkk) har inte heller någon eldstad....
Varför inte eldstad i nya stugor ?
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Kanske för att "folk" inte klarar av att sköta det?
Jag säger inte att majoriteten missköter sig men har sett och hört för många dumheter för att tro att det inte sker hyffsat ofta. Antingen myseldar man vid besök oavsett behov eller ej så att veden är slut när den verkligen behövs eller så bryter man sönder inredningen för att få tag på "ved"
/M
Jag säger inte att majoriteten missköter sig men har sett och hört för många dumheter för att tro att det inte sker hyffsat ofta. Antingen myseldar man vid besök oavsett behov eller ej så att veden är slut när den verkligen behövs eller så bryter man sönder inredningen för att få tag på "ved"
/M
Att fylla på vedförråd ute i fjällvärlden är ju en kostnad, vintertid kanske rimlig med skoter men annars dyrt om veden ska åka helikopter. 4hulingar tar sig inte fram överallt och kan lämna fula spår där de kan köra
I verklig nöd är dock en värmekälla bra men finns det gott om ved, kanske den "myseldas" upp.
Det ser ju inte ut att växa så mycket riktigt närodlad ved på platsen...
/Patrik
I verklig nöd är dock en värmekälla bra men finns det gott om ved, kanske den "myseldas" upp.
Det ser ju inte ut att växa så mycket riktigt närodlad ved på platsen...
/Patrik
Jo vid Mårmastugan hade ju folk sågat sönder trappan till dasset och eldat med. Låg kvar några bitar inne i stugan när vi var där. Det blev ett högt kliv att ta sig upp till dasset sedan.Kanske för att "folk" inte klarar av att sköta det?
/M
Glöm det. I Unna Räita kom ett blött, nedkylt Tyskt par utan kök. Jag och andra flydde stugan för de brassade på i kaminen för att laga mat, värma sig och torka kläder. Minns inte om de hade sovsäck.....Alla har väl ett vettigt kök (och en sovsäck!) med sig - myseldning är för sommarstugor...
/Odd
Peter
Skickat från min G8341 via Tapatalk
Liknande trådar
- Svar
- 10
- Visningar
- 3 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar