Ursäkta, men på vad sätt har de skärpt sig? Jag tycker det är ännu ett exempel på ockerpriser. Ett tryckt kartblad kostar cirka 85 kr. Om vi tar en av de mindre CD-skivorna, t.ex. Västmanlands län, så får man 36 blad för 3.995 kr, d.v.s. 111 kr per blad. Tankar man hem över nätet så krävs ingen tryckning eller prägling, ingen lagerhållning och distribution av fysiska produkter och ingen manuell pengahantering. Då får man betala 185 kr för ett kvarts blad! Ocker!
För ett tag sedan funderade jag ändå på att köpa en digital terrängkarta. Jag har planer på att lägga in en del saker på min hemsida som det skulle vara bra att ha en karta till. Det rör sig om ett område som bara är några kvadratkilometer stort, och när jag såg priset för de hemladdade kartorna trodde att rätt till publicering på icke-kommersiella webplatser kanske ingick. Icke! Det ville man ha extra betalt för, och inte lite heller. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att det skulle bli runt en tusenlapp per år. För privat icke-kommersiell användning!
Jämför med Norge. Statens kartverks uppgift är uppenbarligen att tjäna allmänheten, inte pengar. För cirka 500 kr kan man köpa en CD som ungefär motsvarar Sverigekartan. Då får man förutom CD:n tillgång till hela Norge 1:50000 via nätet samt rätt att publicera ett begränsat område av Norge 1:50000 på en privat hemsida utan ytterligare kostnad.
Hälsningar
Harald
[Ändrat av haraldn 2003-02-01 kl 15:50]