Ny möjlighet till terrängkartor

LMV har skärpt sig. Lätt nu att ladda hem egenbestämd terrängkarta till hyggligt pris. Jag provade hemladdning av karta över min hemtrakt. Kartan täcker 12,5x12,5 km. 5 minuter efter beställning hade jag kartan i min dator. Kostnad 185 kronor. Man kan få kartor som täcker upp till 25x25 km, men dessa kostar då lite mer.
 
Ursäkta, men på vad sätt har de skärpt sig? Jag tycker det är ännu ett exempel på ockerpriser. Ett tryckt kartblad kostar cirka 85 kr. Om vi tar en av de mindre CD-skivorna, t.ex. Västmanlands län, så får man 36 blad för 3.995 kr, d.v.s. 111 kr per blad. Tankar man hem över nätet så krävs ingen tryckning eller prägling, ingen lagerhållning och distribution av fysiska produkter och ingen manuell pengahantering. Då får man betala 185 kr för ett kvarts blad! Ocker!

För ett tag sedan funderade jag ändå på att köpa en digital terrängkarta. Jag har planer på att lägga in en del saker på min hemsida som det skulle vara bra att ha en karta till. Det rör sig om ett område som bara är några kvadratkilometer stort, och när jag såg priset för de hemladdade kartorna trodde att rätt till publicering på icke-kommersiella webplatser kanske ingick. Icke! Det ville man ha extra betalt för, och inte lite heller. Jag minns inte exakt, men jag har för mig att det skulle bli runt en tusenlapp per år. För privat icke-kommersiell användning!

Jämför med Norge. Statens kartverks uppgift är uppenbarligen att tjäna allmänheten, inte pengar. För cirka 500 kr kan man köpa en CD som ungefär motsvarar Sverigekartan. Då får man förutom CD:n tillgång till hela Norge 1:50000 via nätet samt rätt att publicera ett begränsat område av Norge 1:50000 på en privat hemsida utan ytterligare kostnad.

Hälsningar
Harald
[Ändrat av haraldn 2003-02-01 kl 15:50]
 
Jag håller med Harald

Ett annat sätt att räkna är vad man betalar per Mb. För den nertankade Terrängkartan betalar man 185 kr per Mb oavsett områdets storlek så vitt jag förstår efter att ha testat några olika storlekar i beställningsrutinen.

För ett län av t ex Dalarnas storlek upptar rik-filen 550 Mb. Med ett pris på 3 995 kr för CD:n gör det ca 7 kr per Mb.

Om man skulle köpa hela länet med nertankningsmodellen skulle det kosta drygt 100 000 kr att jämföra med 3 995 kr för CD:n (på CD:n får man ju dessutom med Kartex + lite till)! Det är ju klart orealistiskt att tänka sig att tanka ner ett helt län, men prisjämförelsen är ju ändå relevant. Det blir inte precis lättare att förstå sig på Lantmäteriets prispolitk.

Hälsningar

Ulf
 
Pris på terrängkarta

Jag håller naturligtvis med om Haralds mycket logiska resonemang kring prissättningen. Min glädje över den nya möjligheten att skapa ett eget kartområde hindrade mig kanske från ett liknande logiskt resonemang. Jag bor på en plats där jag behöver köpa 2 eller 3 kartblad för att scanna in "mitt område". Med den nya möjligheten blir det ju, för mig, både billigare och enklare. Men allmänt sett så är naturligtvis priset för högt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
pal2 Nätkarta med möjlighet att se spår? Navigering 4
Sundh Möjlighet att lägga in gränser? Navigering 3
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.