Möjlighet att lägga in gränser?

Hej, har just tillbringat ett tag vid detta eminenta forum och läst in mig på tips o tricks rörande Garmins GPSMap 60 Csx. Har nyligen införskaffat en dylik och håller på att ordna till autorutt-möjlighet, har inte riktigt kommit i mål än men med assistans av gamla trådar här på www.utsidan.se samt www.geodude.nl kan det nog bli finfint.

Min tanke är att i första hand använda gpsen vid jakt i en tämligen smal mark där det finns visst värde av att veta var i marken man befinner sig. Finns det ngt sätt att markera ut gränserna i kartan? Misstänker att ett sätt är att gå runt hela marken och få en log men det borde ju finnas ett sätt att "rita" in detta.

Tacksam för assistans.
//Sundh
 
Hej Sundh!

Jag har också en GPSMap 60CSx som jag använder mycket i skogen både vid jakt och att leta upp fastighetsgränser i terrängen. Till GPSen har jag också köpt Fritdskartan Pro och då fått med programvaran Mapsource. Jaktområdet har jag ritat in som "färdspår" på kartan.

Ett bra sätt att rita in jaktområdet kan var att utgå från fastighetskartan i RIK format från Lantmäteriverket som går att köpa via tjänsten "Min karta". Fastighetskartan kan du öppna med hjälp av programmet Kartex som man får med vid köp av Lantmäteriets "Sverigekartan". Observera att Kartex skall bli gratis någon gång i höst. Andra program för att öppna fastighetskartan är Fugawi eller Oziexplorer.
Du kan sedan i Fastighetskartan rita ett "Spår" runt jaktområdet som du sedan konverterar till Mapsource format och för över till din GPS. Du får då upp jaktområdets gränser som spår i GPSen.

Mer detaljer om konvertering av spåret, mm hittar du i tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45667

Om du endast har tillgång till fastighetskartan som papperskarta kan du i stället skanna in kartan och kalibrera den i Fugawi eller Oziexplorer. Du kan då rita spåren i dessa program och konvertera till Mapsource formatet (gdb)

Hälsn
Bernt

PS
På tal om fastighetsgränser, så har jag i vissa fall, då det varit svårt att hitta gränsstenar i terrängen med hjälp av spåren genererade i Kartex och fastighetskartan, använt de gamla förättningskartorna från 1800 talet. Dessa har jag skannat och därefter kalibrerat (Oziexplorer eller Fugawi). Genom att rita upp gränsen som spår och föra över till Mapsource har jag kunnat jämföra gränsen enligt fastighetskartan och förrättningskartan. Vid sneda och krokiga gränser har det ibland varit avvikelser på upp till 10-15 meter mellan kartorna. Denna skillnad har ibland varit avgörande för att hitta en gränssten.
DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
pal2 Nätkarta med möjlighet att se spår? Navigering 4
Frea Ny möjlighet till terrängkartor Navigering 3
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
stenblock Lägga in stigar open street map Navigering 10
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
KGE Lägga till kartor Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
Mindcrime Lägga in färdspår i kartbilden? Navigering 7
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
forslund Lägga in många waypoints Navigering 23
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
nkj lägga in karton Navigering 13
DTM Kan man lägga till kartor för Tyskland i TomTom3 sca? Navigering 1
tranuhässla Gps Garmin Venture, lägga in och ut waypoints Navigering 2
Higgis Få in gränser på kartor i Garmin Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.