Kul med puls
Lite fakta:
1. Den högsta puls du kan få sjunker med ca 1 slag per år av naturliga skäl.
2. Din högsta puls, med din ålder och dina egna personliga och genetiska förutsättningar, är individuell och ak inte jämföras med någon annan.
3. Det finns några saker att hålla rätt på med maxpulsen. För det första behöver man vara tränad för att kunna nå sin maxpuls. Det är helt enkelt skitjobbigt att ta ut sig och få en riktigt hög puls. Ofta har man mer att ge än man tror när man "söker sin maxpuls".
4. Vilopulsen är bra att ha koll på. Alltså pulsen när man vaknat. En infektion kan höja vilopulsen.
Med det sagt så ska:
Zon 1 vara "lugn promenad, återhämtning"
Zon 2 vara "lugnt tempo som du kan hålla länge"...och troligen lugnare än man tror...det är bas för uthållighet
Zon 3 vara "lite högre nivå...kan hålla på ex 45 min"...utan att känna att man är tokslut
Zon 4 vara "styrka, ex gå i backe"...jobbigt...kanske max 20 min
Zon 5 vara "maxa"...max några minuter...skitjobbigt
Kortfattat så kan man säga att om du upprepar din träning så ska medelpulsen sjunka över tid, då hjärtat tränas. Mer blod kan pumpas per hjärtslag, vilket ger en lägre puls.
Backträning eller annat mer intensiv träning, Zon 4, är bra för det är så effektivt och tar inte för lång tid. därför är HIIT en så bra träningsform. Jobbigt som tusan.
Logga träningen under en vecka eller två...och ha koll på känslan kontra vad pulsen är.
Nu skrev jag det här lite snabbt, och det finns mycket att läsa om pulsbaserad träning och hur man kan tänka kring träning.
Glöm inte vilan...det är då allt byggs upp. Det är lätt att träna, men vilar man inte så är allt förgäves.