Ny led i Bohuslän

Re: Re: Re: Bok om Kuststigen

stoppenbach; sa:
Göteborg ligger i Västergötland. ;-)
Jag håller egentligen med dig, men om jag inte har fattat fel så tillhör hela Hisingen förutom Tuve och Lundby församlingar Bohuslän. Gränsen ska gå efter någon gammal svensk-norsk riksgräns.

Låter enklare att beställa hem den.
 
Leden var tänkt att gå mellan Norge och Skottland och är ett EU projekt.

Den knyter ihop mängder med befintliga leder. På Orust så går den från Svanesund till Malön för att sen fortsätta norrut.

Skall försöka leta reda på hemsidan för EU projektet. Det började för flera år sen.
 
Leden var tänkt att gå mellan Norge och Skottland och är ett EU projekt.

Den knyter ihop mängder med befintliga leder. På Orust så går den från Svanesund till Malön för att sen fortsätta norrut.

Skall försöka leta reda på hemsidan för EU projektet. Det började för flera år sen.

Vet du något mer om leden i Skottland? Länk eller det skottska namnet på leden?

mvh
/joakim
 
Är kuststigen i bohuslän = bohusleden? Den karta "northseatrail.org"som osterake länkade till tycker jag att det ser så ut. Blev det aldrig någon ny stig?
 
Blå markering på kustvägen

Kustvägen finns sedan ett år en fin bit på några km från Kärlingsdsund med P-plats vid vattnet och bort mot Oxvilks båtvarv( Kanske till Dragsmarks kloster) -gick inte dit Fin vy ut mot Bassholmen

Dessutom var jag med vid invigning av leden vid Nävekärr -längst ut på halvön med infart vid Brodalen.som ligger 1½ mil innan Lysekil.
Leden börjar strax före de tre bolagshusen för stenhuggare från 1920 talet och går upp i bergen. Fina utsiktsplatser där ut över västerhavet o mot Lysekil Du kan ju strunta i att titta mot Preemraff o oljeindustrin på andra sidan Brofjorden Efter någon km bergsstig kommerdu ner till den fina Karlsvik o sedan är det inte långt till 200-årig kustlövskog intill Nävekärrs gård-URGAMMAL
 
Kustleden och Bohusleden är två helt olika leder.
Kustleden ansluter till Bohusleden på flera ställen, t.ex i Uddevalla. Den går från Uddevalla ner till Svanasund, över Orust, genom Lysekils kommun bl a längs Åbyfjordens östra sida (upp och ner dvs stora nivåskillnader, ut mot Bovallstrand och runt Ramsvik. I Sotenäs kommun är dock utmärkningen bitvis inte så bra (Kustleden går delvis på Soteleden). Det finns en anslutning till Bohusleden öster om Dingle. Det finns också avsnitt på Bohus Malmön och Bua hed.

Sen fortsätter Kustleden från Grebbestad över Tanum och upp mot Vassbotten, där den också ansluter till Bohusleden, vidare längs Idefjorden ocg småningom vidare en god bit in i Norge.

Trevlig led, de bitar i Lysekil och Sotenäs som jag har gått.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.