Ny kompromisscykel, vad köpa?

7000 är dyrt! 4000 tycker jag låter mer som min melodi. ´Fast den är nog rätt skön, jag har cyklat på en några storlekar mindre, och den var riktigt trevlig.

och kom ihåg, det finns inga skambud!

John
 
Har nu köpte en Crescent Freke med ODÄMPAD gaffel.

Tror den passar mig ganska bra, priset var f ö 2 000:-!

Det syns att den är använd (sadeln och lite klarlackskador), men den har Deore LX bakväxel, STX-RC fram, Deore-vev osv.
Hjulen var i gott skick och i övrigt inga skador. Kändes rätt lätt för att vara en knubbig MTB.

Om man på sikt köper en dämpad gaffel, hur håller man reda på vad som passar?
"Styrröret" ska väl ha en viss längd och det kanske är annat som har betydelse?

(Den gick ju som ett spjut på singletrack jämfört med min oväxlade 27-tums Monark från 70-80-tal!!)
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
???
Känns inte som jag behöver ytterligare en MTB!?

Freken har rullat i nåt som antagligen kan kallas teknisk singletrack eller nåt, ikväll. *@#¤#!* vad jobbigt!

Ska förresten akta mig lite för sandtag framöver...
 
Mezzner; sa:
Om man på sikt köper en dämpad gaffel, hur håller man reda på vad som passar?
"Styrröret" ska väl ha en viss längd och det kanske är annat som har betydelse?

Om man köper ny gaffel är det lugnt... då är det bara att kapa med lämplig såg för att anpassa längden på "styrröret" ;)... Rätt längd är nog mellan fem å tre milimeter ner från där "toplocket skall sitta"... Man får också oftast med en "starnut" som man får sänka ner i det kapade röret för att kunna skruva fast "toplocket"... En något knepig procedur, finns dock speciella verktyg för det... Själv skapade jag ett aldeles eget verktyg genom att använda ett gängat rör å några brickor å bultar för att kunna med hjälp av en shiftnyckel tvinga ner stjärnnöten i röret... funkade ypperligt!

Har man en shysst cykelaffär i krokarna fixar dom allt för billiga pengar... har man en mindre shysst affär blir det dock ganska dyrt!

Vid begagnat köp bör man mäta vilken längd man bör ha så att man inte får ett allt för kort styrrör... Ifall den nya gaffeln är bara lite för lång är det däremot enkelt och billigt att bygga ut med spacers...

Det lite större kruxet är att anpassa allt till styrlagren, min erfarenhet är att gamla cyklars styrlager lätt blir missformade när man plockar lös dom varpå dom börjar oförklarligt glappa å ha sig! Dom brukar som oftast vara bygda för att monteras en gång endast!
(efterlyser en enkel ordlista för olika cykeldelar, ha ha.. måste nog skaffa mig en mekarkompis för att lyckas sätta ord på allt)

Hoppas detta något RÖRiga inlägg blir till hjälp, blir säkert en hel del folk som kommenterar och fulländar det om inte annat...
/Pär
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips