Ny kamera och snart något program

Har en Panasonic Lumix DC-GX9 och ska lära mig den. Det naturliga är att hantera bilderna i datorn, och därför undrar jag om det är Photoshop, och vilken variant av program i så fall, som gäller för en amatör. Jag är inte ute efter ett proffsprogram i nuläget, utan vill kunna hantera de vanligaste funktionerna på ett enkelt sätt.

Gratisprogram är jag inte intresserad av, så tipsa inte om dessa tack.

Hit me!
 
i den övre delen av denna kategori är det väl antingen Lightroom eller Capture One. Men det finns gratisprogram som är väldigt avancerade, som GIMP tex.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag förutsätter att du fotar i raw och då behöver du en raw-konverterare. Lite förenklat är det digital framkallning, innan du börjar med bildbehandling. Lightroom, Capture one är 2 alternativ. Det finns gratisvarianter men min känsla är att det blev bättre när jag tog en köpvariant i stället. Jag skulle rekommendera DXO Photolabs. Ganska billigt, toppkvalitet i framkallningen, i 99% av fallen gör jag inget mer än kanske rätar upp en sned horisont eller beskär lite grand. Programmet sköter inställningarna för din kamera och ditt objektiv själv automatiskt vilket gör att jag slipper hålla på och lägga ner tid själv. Kolla här om din kamera stöds.

https://www.dxo.com/dxo-photolab/supported-cameras/#Panasonic, GX9 / GX7MK3,

Lycka till.
Peter
 
Jag förutsätter att du fotar i raw och då behöver du en raw-konverterare. Lite förenklat är det digital framkallning, innan du börjar med bildbehandling. Lightroom, Capture one är 2 alternativ. Det finns gratisvarianter men min känsla är att det blev bättre när jag tog en köpvariant i stället. Jag skulle rekommendera DXO Photolabs. Ganska billigt, toppkvalitet i framkallningen, i 99% av fallen gör jag inget mer än kanske rätar upp en sned horisont eller beskär lite grand. Programmet sköter inställningarna för din kamera och ditt objektiv själv automatiskt vilket gör att jag slipper hålla på och lägga ner tid själv. Kolla här om din kamera stöds.

https://www.dxo.com/dxo-photolab/supported-cameras/#Panasonic, GX9 / GX7MK3,

Lycka till.
Peter

Tack för info. Ja, en konverterare låter ju som något nödvändigt. Ska kika på Adobes program, både för konvertering och bildbehandling. Jag gillar Adobe rent generellt.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för info. Ja, en konverterare låter ju som något nödvändigt. Ska kika på Adobes program, både för konvertering och bildbehandling. Jag gillar Adobe rent generellt.

Fördelen med Lightroom/Photoshop är att det finns hur mycket tips som helst på nätet. Finns troligen det till många andra men det har jag liksom aldrig haft behov av att söka eftersom jag gått på Adobes produkter förutom för länge sedan när jag faktiskt utbildade i CorelDraw.

För övrigt tycker jag inte alls om Adobes prenumerationsmodell men nu är det som det är.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Provar en testversion

Jag installerar nu en testversion av Adobe Lightroom, Lightroom Classic och Photoshop. Var och tog lite bilder idag i RAW-format på lite olika motiv. Ska bli kul att testa lite.
 
Fick du inte med något redigeringsprogram som även klarar RAW till kameran? Själv kör jag också m43, och använder Olympus Workspace som följer med kameran.
 
Men man förlorar ju mycket av fördelen med RAW om man använder ett program som bara klarar 24 bitar. Mycket av datan som finns i RAW-filen forloras ju så snart men börjar redigera den.
 
Men man förlorar ju mycket av fördelen med RAW om man använder ett program som bara klarar 24 bitar. Mycket av datan som finns i RAW-filen forloras ju så snart men börjar redigera den.

Helt rätt. Ska man börja med något nytt så ska det göras rätt från början.
Förresten, din kamera kan du slänga direkt. Det är mellanformat som gäller!
Såna små sensorer är helt värdelösa, massa brus. Det med gluggar är inte så svårt, bara det står Zeiss på dom, så är du hemma.
Sen saknas bara Adobe CC med extra allt, och du är nästan säker med i National Geographics om några månader. Bara sätta igång.
 
Höjer ögonbryna

Helt rätt. Ska man börja med något nytt så ska det göras rätt från början.
Förresten, din kamera kan du slänga direkt. Det är mellanformat som gäller!
Såna små sensorer är helt värdelösa, massa brus. Det med gluggar är inte så svårt, bara det står Zeiss på dom, så är du hemma.
Sen saknas bara Adobe CC med extra allt, och du är nästan säker med i National Geographics om några månader. Bara sätta igång.

Alltså...jag vet inte vad jag ska säga, men jag hoppas att det var skrivet med viss ironi.

Jag bad om lite tips och fick tips tidigare.

Mellanformat ska jag hålla ögonen öppna efter, och just nu är jag inte intresserad av proffstips kring dessa.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.