Ny kamera - hajar noll

Jag har köpt mig en ny kompaktkamera, Canon Power Shot SX260 HS, som jag blivit mycket förtjust i. Jag kan tex på fri hand ta en bild av månen och sedan (i kameran) digitalt blåsa upp bilden så man i skuggkanten kan se kratrar och andra ojämnheter!

En sak fattar jag dock inte - i läge NÄRBILD uppges skärpedjupet vara mellan 5 och 50 cm i vidvinkelposition. I NORMALLÄGE uppges skärpedjupet ligga mellan 5 cm och oändligt i vidvinkel. I praktiken blir inte en liten skalbagge större eller skarpare i NÄRBILD än i NORMALLÄGE. Att zooma hjälper inte. Så, vad är poängen? Varken displayen i kameran eller texten i bruxen ger någon ledning. Jag har säkert missat något. Berätta vad!
T
 
Jag har köpt mig en ny kompaktkamera, Canon Power Shot SX260 HS, som jag blivit mycket förtjust i. Jag kan tex på fri hand ta en bild av månen och sedan (i kameran) digitalt blåsa upp bilden så man i skuggkanten kan se kratrar och andra ojämnheter!

En sak fattar jag dock inte - i läge NÄRBILD uppges skärpedjupet vara mellan 5 och 50 cm i vidvinkelposition. I NORMALLÄGE uppges skärpedjupet ligga mellan 5 cm och oändligt i vidvinkel. I praktiken blir inte en liten skalbagge större eller skarpare i NÄRBILD än i NORMALLÄGE. Att zooma hjälper inte. Så, vad är poängen? Varken displayen i kameran eller texten i bruxen ger någon ledning. Jag har säkert missat något. Berätta vad!
T

Du menar inte NÄRBILD = 5-50cm och NORMALLÄGE 50cm-oändligt?

Hur som helst.
En kamera kan fokusera från sin närgräns (t.ex 5cm) till oändligt. Att fokusera tar tyvärr tid, och helst vill man att det ska gå snabbt. Därför finns olika lägen där man kan spärra fokus så att den bara söker i det område du är intresserad utav. Vill du ta närbilder på blommor är det ju helt onödigt att låta kameran söka efter fokus på 70m håll, eller hur?

NORMALLÄGE söker alltså i ett område som man normalt är intresserad utav.

I närbildsläge/makroläge tillåts kameran söka hela vägen ned till närgränsen.
Hos din kamera har man dessutom lagt in en spärr så att kameran inte söker bortom 50cm.

På mer avancerad optik kan man ställa in så att kameran bara söker mellan t.ex. 2,5-6,5m. Mycket användbart om man t.ex. fotar snabba motiv som alltid befinner sig inom detta område.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar. Då förstår jag bättre. Jag har just kollat om jag skrev fel i frågan. Det hade jag inte.
Jag plåtade på kul en liten vacker blå skalbagge ca. 6 mm lång. Den blev inte särskilt stor i makroläge på 5 cm avstånd men kunde efteråt förstoras i kameran så att den med god skärpa, blev ca. 22 mm i kameradisplayen.
T
 
Vid en riktig makrofotografering har man makroobjektiv och bälg med dubbelt eller än längre uttrag.
Vid dubbelt uttdrag brukar avbildningsskalan bli 1:1 på filmen. Den digitala kamerans sensor motsvarar filmen. På kameran du beskriver är sensorn bara några millimeter stor. Det inbyggda zoomobjektivet förmår vid vidvinkelläge att focusera på macrohåll. Vill du ha större avbildningsskala avbildat på senorn måste du ha en kamera med större sensor samt macroobjektiv och bälg. Då skärpedjupet nedgår med stigande avbildningsskala, kommer du att behöva inställningslupp, inställningssläde samt macrostativ oxså. En lärobok om macrofotografering gör förhoppningsvis att du känner till mera. Optiska regler för analoga kameror gäller även för digitala kameror. Biblioteket har några titlar. Bibliokarierna kan hjälpa dig rätt.
När du elektroniskt förstorar bilden på bildplattan minska du samtidigt dess detaljer.
Att kunna fotografera närmare är inte gratis.
Din utrustning och metod är inte helt optimal. Du får gärna fråga mer. Lycka till!
 
Tack för ditt klargörande. Just nu plåtar jag runt i pur glädje över de nya möjligheter som kameran erbjuder. Från det största - månen - till det minsta - insekter; allt har blivit intressant. Ögonöppnaren var ett tillfälle när familjen ombord på en skärgårdsbåt blev omkörda av en snabb, studsande fritidsbåt. Frågan uppstod om vilken modell av utombordsmotor båten hade.

En av sönerna tog snabbt upp kameran zoomade fullt och tryckte av. Sekunder senare kunde han på displayen visa oss motorn med modellbeteckning och effektsiffror fullt läsliga. Sedan dess har jag gjort liknande erfarenheter med den egna kameran. Hög upplösning, låång zoom och bildstabilisering gör underverk. Hur kul som helst!
T
 
Fokuseringen

kan vara knepig vid makrofotografering med en kompaktkamera då automatiken inte uppfattar vad det är i bildfältet du önskar skärpa.

Ibland är det betydligt enklare att fokusera mot en jämn bakgrund och så hålla avtryckaren halvt nere och så flytta kameran tills den detalj du vill avbilda blir skarp på displayen.

Thure
 
Optimalt

Är att kunna ställa in fokusen, bländaren, tiden och vitbalansen manuellt vid macrofotograferingen och glöm inte bort stativet och fjärrutlösaren... Använd gärna blixt, det ger effektfulla bilder...

Lycka till med din nya upptäckt...

Mvh troswe
 
Steg 2 i macro orientering.
Bra macroobjektiv är räknade för optimal skärpa hitom 1/2 metern. Brännvidderna brukar i småbild vara ca dubbla normalbrönnvidden eller längre för att eventuellt kompendium (motljusskydd i form av en ställbar bälg) inte skall behöva kollidera med motivet.
Den som vill avbilda än mindre saker skarpt kan kosta på sig t ex en sats Zeiss Luminar linser med brännvidder mellan 16 och 100 mm, tyvärr stor prislapp per styck oxså. Det finns macrobjektiv ner till få mm brännvidd som medger foton som Lennart Nilssons berömda på rälsetbild.

Ljussättningen är oftast bra att börja med en svag ringblixt, kompletterad med en släpande högintensiv blixt, ett papper med egna ekrar till stativ till neutral bakgrund, några cykelekrar med krokodilklämmor på så att motivet kan hållas stilla, en sidofonds skiva av mörk matt plast med egna stativekrar. Med dess hjälp blir det mindre störande reflexer från bilixtarna.

Som vid all fotografering skall alltid filterbruk beaktas.

Insekter kan man få att sitta stilla med en dusch kylluft eller kolsyra.

Att rigga och ställa in kameran är en process på flera minuter. Vill man ha lä snabbare kan en vit hink med hål för kamera och blixt brukas. Skärpeinställing och bländarinstllning kommer man dock aldrig ifrån.

Som macrokuriositet kan nämnas att W Zapps apparat för micropunktfotografering hade ca 450 mm utdrag på ett 15 mm makrobjektiv. Det behövdes ett rejält stativ då kvartslånga eller längre exponeringstider krävdes med långsam ultrafinkornig film med en känslighet på några få DIN. Den linjära förminskningsgraden var några tusen gånger. Detta skulle sen kunna förstoras till skala 1:1 i andra änden.
go tur
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips