Ny hjälmlag

Omdöme?

nermander; sa:
Nu pratade vi väl om omdöme? Att tro att samma människor som sätter sig bakom ratten onyktra samtidigt skulle använda cykelhjälm vid behov verkar väl inte särskilt rimligt?
Det finns nyanser av omdöme. Jag tycker inte det är dåligt omdöme att köra cykel utan hjälm. Att köra bil onykter kallar jag dåligt omdöme....
Här finns uppenbarligen en åsiktskillnad om bra/dåligt omdöme. Kan man lagstifta bort "dåligt" omdöme? Det hela börjar kännas som "nakenlagen": http://www.gasklubben.com/arkiv/textarkiv/detnaknalandet/detnaknalandet.html (en för övrigt rätt underhållande bok!).
 
Re: Omdöme?

IslandTraveller; sa:
Det finns nyanser av omdöme. Jag tycker inte det är dåligt omdöme att köra cykel utan hjälm. Att köra bil onykter kallar jag dåligt omdöme....

Nej, men det jag säger är ju: Folk kör bil onyktra, d.v.s. de har dåligt omdöme. Då är det väl ganska naivt att tro att de som har så dåligt omdöme att de kör bil onyktra skulle ha så gott omdöme att de cyklar med hjälm?
 
Re: Re: Omdöme?

nermander; sa:
Nej, men det jag säger är ju: Folk kör bil onyktra, d.v.s. de har dåligt omdöme. Då är det väl ganska naivt att tro att de som har så dåligt omdöme att de kör bil onyktra skulle ha så gott omdöme att de cyklar med hjälm?
Visst, jag håller med dig. :)
Men vad har det med denna debatt att göra? Skulle en hjälmlag hjälpa de rattonyktra att använda cykelhjälm?
 
Men hallå hallå, för notoriska lagbrytare gör väl en hjälmlag mer eller mindre varken till eller från??? En hjälmlags syfte (huvudsakligen) är väl att öka hjälmanvädningen vid cykling sett till den cyklande massan som helhet, för att på så vis minska antalat skadade och omkomna cyklister i trafiken. Att det sen finns folk som struntar i lagen kommer man väl inte åt genom en lag??? ;)

Bättre upp! ;)

/ G
 
Laglydig

tigertamjaren; sa:
Men hallå hallå, för notoriska lagbrytare gör väl en hjälmlag mer eller mindre varken till eller från???
Jo, det blir fler brottslingar. Bästa laglydigheten får man väl om lagarna är få? ;)
Jag tycker ändå att det är ett missgrepp att rättfärdiga en hjälmlag för att det finns rattonyktra (jämför den skada en bil ställer till, jämfört med min damcrescent). Jag har kört ihjäl två fåglar och en skogsmus med cykel (alla inblandade saknade hjälm), men det ska nog mycket till innan något större stryker med.
 
nermander; sa:
tiopepe; sa:
Varför inte förbjuda privatbilismen helt! Jag skojar inte. Då skulle påkörningsolyckorna minska drastiskt. Och cykelbanorna skulle kunna breddas.

Det skulle fungera om kollektiva transporter fungerade bättre, men vi ligger idag i ett moment 22. Folk kör bil för att de anser att de kollektiva transporterna fungerar dåligt, men de är inte beredda att betala lika mycket för förbättrade kollektiva transporter som de är beredda att betala för att köra bil. Se bara på gnället om trängselavgifterna.

Självklart måste kollektivtrafiken byggas ut kraftigt. Och vara gratis. Och man ska kunna ta cykeln på pendeltågen.
 
tigertamjaren; sa:
tiopepe; sa:
Och man ska kunna ta cykeln på pendeltågen.
Håhåjaja, det kan man ju redan! (Bortsett från Centralstation.)
/ G
I Stockholm ja! Det finns pendeltåg på fler platser i Sverige. Och det borde finnas ännu fler.
Dessutom borde man kunna ta med cykeln under rusningstid.
Man skulle kunna ha särskilda cykelvagnar utan inredning och med breda dörrar.
 
tiopepe; sa:
... Och man ska kunna ta cykeln på pendeltågen.

Vadå - har de förbjudit det?

Sist jag kollade fick man ha det på SL:s tåg, utom i rusningstrafik och från/till Stockholms C.
Det är ju rätt ok, för om man pendlar varje dag kan man ju lika gärna ha en hoj i varje ände. En extra hoj kostar ungefär lika mycket som att äga en bil i ...en månad?

För stockholmare finns det egentligen ganska få skäl att inte åka kommunalt och cykla. Däremot finns det många skäl att ha hjälm :)
 
anpassa människan till bilen

Oavsett om hjälmlagen gäller barn eller vuxna (eller rent av gående) känns detta tyvvär mest som vi fortsätter anpassa människorna till bilarna, i stället för tvärtom.

Bilen har blivit normen, "oskyddade trafikanter" ett besvärligt undantag. Varför inte, hemska tanke, i stället ifrågasätta om det är moraliskt riktigt att låta gemene man utsätta *andra* för sådana risker, genom att framföra ett tungt fordon med hög fart på allmän väg?

Folk dör, och skadar sig, på cykel, i undantagsfall även andra trafikanter, men i de flesta fall där gående och cyklister dör är faktiskt en bil boven. Tänk allvarligt vad som skulle hända - på lång sikt - om vi ex. lät folk köra bil, men max i 30 (över detta ökar risken markant vid kollision motorfordon - gående) *överallt*. Jag tror vi skulle få ner trafik-dödstalen till en tjugondedel, bli av med allergier, övervikt; folk skulle cykla, gå, åka med alla nya tåg, vad de nu vill ... det vore vackert. Landsbygden skulle klara sig också, de flest resor på landet skulle bara ta något minut mer. Bilarna skulle bli billigare, resurs- och bränslesnålare också, eftersom de inte behöver motstå lika mycket våld. Avrustning i trafiken!

Till ämnet: Jämför västerländsk kritik av islams "kvinnor måste dölja håret för att inte fresta män att förgripa sig" - nu gör vi liknande själv ... läs gärna

http://www.roadkillbill.com/r135.html
 
hjälmkrav i bil

Jag kom på en till utstickande, men inte lika bra idé:

För att unvika att cykeln upplevs som mindre attraktiv när hjälmlag införs för vuxna, varför inte då lagstifta om hjälm för bilåkare också? Jag är övertygad om att det skulle rädda liv (VV har säkert siffror), jämför hur F1-förare är klädda :) !

/Per Eric igen
 
Föreslår en lag MOT cykelhjälm. Följden blir givetvis att de notoriska lagbrytarna alla cyklar omkring MED hjälm. På så sätt känner man ju dessutom igen dom, och kan hålla sej undan deras bilar, jag menar för att riktigt visa hur tuffa och trotsiga dom är så har dom förstås på sej hjälmen dygnet runt, i bilen, på krogen, i sängen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.