Ny hjälmlag

Ser att jag inte läste Martins inlägg så noga.

Du kan ju inte skilja på riskerna Martin!

En lag som reglerar hur jag cyklar reglerar risker också för andra. Om jag har cykelhjälm eller inte reglerar INTE risken för min omgivning (möjligen höjer den risken för min omgivning genom att hjälmen ger mig en större säkerhetskänsla som jag överför i ett slarvigare beteende i övrigt (s.k. riskkompensation)).

MVH

Rickard
 
Varför inte?

I Finland är det lag på hjälmtvång för alla cyklister, inga böter men en skriftlig anmärkning är straffet om man inte har hjälm. Sakta men säkert blir det fler som använder hjälm. Så, varför inte även i Sverige?

Andreas, (Finland)
 
Det är just ett sådant hypotetiskt exempel som jag skrev om bilisten. Jag tycker det munhuggs på tonårsnivå. Jag har svårt att bemöta sådana inlägg. Om man f ö ska ta hänsyn till ambulanspersonal, anhöriga samt urbefolkningen på Grönland, så finns det garanterat andra saker som förr borde stävjas för att ge folk bättre samveten.

Flytvästlag i simhallen, kanske ideologiskt lika betingat. För bevisligen drunknar ju folk där och det kan inte vara trevligt för simhallspersonalen.

/K
 
nermander; sa:
Eh... trafiken handlar om ett SAMSPEL mellan trafikanterna.

Det är lätt att säga att ett cykelbud som snabbt kastar sig över vägen trots att det är rött inte påverkar andra trafikanter. Den som ser cyklisten kasta sig ut kan t.ex. överraskad av ett oväntat beteeende och tvärnita (för att undvika att köra över cykelbudet om han råkar ramla) med seriekrock som följd.

Ska man låtsas att man befinner sig i en egen värld utan andra trafikanter får man se till att vara osynlig också.

Kul att du fann svar på tal Peter, det blir så trist att polemisera med sig själv! ;)

Eftersom jag så vitt jag vet har betydligt större erfarenhet av de här sakerna än du kan jag med gott samvete säga att budcyklister (och vi talar väl fortfarande om hjälmlagen för cyklister här och inget annat?) ytterst sällan utsätter andra än sig själva för några egentliga risker i trafiken. Och den som menar något annat får nog lägga fram goda argument för motsatsen. Hur många trafikolyckor (gärna i procent av totalen) uppstår exempelvis som en följd av "omdömeslöst" och lagstridigt beteende från cykelbuds sida? Inte många. Att man notoriskt kör mot rött om vägen är fri innebär inte med någon automatik en trafikfara. Anledningen är mycket enkel, man kör nämligen inte om det finns risk för att man ska smälla (/krocka). Ren överlevnadsinstinkt m.a.o. ;)

För övrigt kör jag likadant som "civil" numera när jag cyklar i stán. Min tjej tycker att jag kör "konstigt" och helt galet, och så kan det tyckas för en utomstående, men det sitter i ryggmärgen. Kampen i trafiken liksom. Kan nog inte föklaras det där. Man ska bara fram, och fort ska det gå! ;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Man ska bara fram, och fort ska det gå! ;)

/ G

Godmiddag:

Kanske läge för en ny lag om Windstopper-tvâng här? Ser en klar risk av ökning av antalet sjuskrivningar pga fartvindsförkylning. Eller är det snarare softshell vi ska lagstifta om? (Andas ju bättre än WS, varför folk inte trillar pga översvettning.) Samt dess färg: svarta softshellar syns ju som bekannt dàligt i mörkret.
Finns dylik lag redan i USA?
Är lagen polyvalent?
Är flundran en fisk?

Undrar / Massflow-Masse
 
tigertamjaren; sa:
Hur många trafikolyckor (gärna i procent av totalen) uppstår exempelvis som en följd av "omdömeslöst" och lagstridigt beteende från cykelbuds sida? Inte många.

Vet du varför?

2. Kap. i Trafikförordningen
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den
omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot
barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett
funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i
trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan
hindrar eller stör annan trafik.


D.v.s. anledningen till att inte fler olyckor sker är att vi laglydiga trafikanter ser till att de inte sker. Det är därför så många tror att de kan göra hur som helst i trafiken, för att andra ser till att det inte blir några olyckor.

Däremot lär det vara många som svär över att de får tvärnita eller väja för cykelbud.
 
nermander; sa:
tigertamjaren; sa:
Hur många trafikolyckor (gärna i procent av totalen) uppstår exempelvis som en följd av "omdömeslöst" och lagstridigt beteende från cykelbuds sida? Inte många.

Vet du varför?

2. Kap. i Trafikförordningen
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den
omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot
barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett
funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i
trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan
hindrar eller stör annan trafik.


D.v.s. anledningen till att inte fler olyckor sker är att vi laglydiga trafikanter ser till att de inte sker. Det är därför så många tror att de kan göra hur som helst i trafiken, för att andra ser till att det inte blir några olyckor.

Däremot lär det vara många som svär över att de får tvärnita eller väja för cykelbud.

Jag hoppas att du liksom jag ser underhållningsvärdet i denna parodi i sann pilserfilmsanda Peter! Nån som minns Åsa-Nisse och Klöverhagen... ;)

Jag tyckte särskilt om det där med skolpatruller och laglydiga, svärande trafikanter! Underhållning i verklig toppklass! ;)

6628_picture.jpeg


/ G
 
Malindo; sa:
tigertamjaren; sa:
Man ska bara fram, och fort ska det gå! ;)

/ G

Godmiddag:

Kanske läge för en ny lag om Windstopper-tvâng här? Ser en klar risk av ökning av antalet sjuskrivningar pga fartvindsförkylning. Eller är det snarare softshell vi ska lagstifta om? (Andas ju bättre än WS, varför folk inte trillar pga översvettning.) Samt dess färg: svarta softshellar syns ju som bekannt dàligt i mörkret.
Finns dylik lag redan i USA?
Är lagen polyvalent?
Är flundran en fisk?

Undrar / Massflow-Masse

Lite mass-flow är ju aldrig fel. Flundror kräva en viss flow dessutom. Men är den en fisk? Platt är den i alla fall.

Mitt i flödet / G
 
Själv designen

tigertamjaren; sa:
Lite mass-flow är ju aldrig fel.
Mitt i flödet / G

Jag tyckte länge att cykelhjälmens design i sig var skäl nog att inte ta pâ sig en.. man ser ju ut som en utomjordisk skurk ur Mânbas Alpha.. klar omvänd nörd-stämpel-risk.

Nu när jag plötsligt har en softshell Klättermusen ASK att cykla omkring i sâ blir ju Robocop-looken mer fulländad med en sâdandäringa hjälm. Dock, som klassisk tweed-hjälte med button-down krage undrar jag om jag egentligen är riktigt nöjd med denna nya look..

Skulle föreslà ett mer brett utbud av cykelhjálms-designs, sà att varje urban-tribe kunde finns en som passade just honom/henne.

bild3.jpg


Marknads-lucka?

Trafisksäkerhets-idé?

Hej / Mossige Masse
 
tigertamjaren; sa:
Malindo; sa:
tigertamjaren; sa:
Man ska bara fram, och fort ska det gå! ;)

/ G

Godmiddag:

Kanske läge för en ny lag om Windstopper-tvâng här? Ser en klar risk av ökning av antalet sjuskrivningar pga fartvindsförkylning. Eller är det snarare softshell vi ska lagstifta om? (Andas ju bättre än WS, varför folk inte trillar pga översvettning.) Samt dess färg: svarta softshellar syns ju som bekannt dàligt i mörkret.
Finns dylik lag redan i USA?
Är lagen polyvalent?
Är flundran en fisk?

Undrar / Massflow-Masse

Lite mass-flow är ju aldrig fel. Flundror kräva en viss flow dessutom. Men är den en fisk? Platt är den i alla fall.

Mitt i flödet / G
En diskussion som handlar om den cykelhjälmslagen spårar plötsligen ur totalt när det börjas diskuteras softshell å massflow... Vad är sannorlikheten för det, på ett normalt forum (dvs icke Utsidan)?

/Håkan

PS Mats, Klättermusen? Hur var det med den omvända nördstämpeln? Har du köpt Asterix-kepa oxå?
 
Håkan K; sa:
PS Mats, Klättermusen? Hur var det med den omvända nördstämpeln? Har du köpt Asterix-kepa oxå?

Inte Asterix-kepa, men väl Mânbas Alpha hjälm.. det är ju det jag ságer: med denna outfit ser man ut som en trippel-nörd.. kunde man inte fixa lite mer 4-season-classic outfit ¿eh? (Tweed-hjälm etc)

mats
 
Huh?

TOLV (12) sidor cykelhjälm på bara två veckor?
Helt i klass med vargtrådarna för ett tag sedan.
Inte illa.

/BAX
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.