Ny havskajak - Råd önskas!

Hej alla!

Jag är en nybörjare inom paddling som skall köpa min första havskajak. Detta verkar svårare än att köpa bil...

Jag är 177cm lång och väger 77kg. Jag vill ha en kajak som jag kan utvecklas med, och vill lära mig att paddla under alla förhållanden och inte bara i stiltje varma sommardagar. Det kommer bli mycket långturer då jag är ledig varannan vecka. Det jag vet är att jag inte vill ha en plastkajak.
Jag tror inte riktigt på att prova sig fram. I viss mån kanske, men jag skulle troligtvis inte kunna märka några större skillnader, nybörjare som jag är. Det är troligtvis bättre att köpa en kajak man tror på, och sedan byta om den efter ett år skulle visa sig vara katastrofal...

Min STORA fråga är: Vad är skillnaden på en "billig" vs en "dyr" kajak? För att ta ett exempel, en kajak från Tahe vs en från Kajaksport? Jag har svårt att tro att de skulle vara likvärdiga när den ena kostar mindre än 15000 och den andra dubbelt så mycket.
Jag har förstått att det kan vara detaljskillnader, som skruvar som sticker upp och luckor som inte är riktigt täta. Allmän byggkvalite, med andra ord. Men är det även skillnader i känsla och manöverbarhet och dylikt?

När en kajak är så billig så antar jag att man måste ha gett avkall på vissa saker, då produktionskostnaden måste hållas nere på en låg nivå. Har jag fel?

Så Ni som vet, bringa gärna lite ljus över denna frågeställning! Tips på lämpliga kajaker mottages också tacksamt!
 
Om du aldrig suttit i en kajak (fast det verkar som du har det) så är ett säkert kort, att börja med att hyra. Det finns faktiskt uthyrare som har ett bra sortiment av olika kajaker. Inte bara typiska hyrkajaker (om det nu finns sådana...). Nummer 1 för mig är att man ska sitta bra. Länge.

Lycka till
 
Den stora skillnaden mellan billig och dyr är nog tillverkningsland. Jag stod inför samma situation ifjol och ville inte ha en rotationsgjuten kajak.

Provade själv lite olika modeller och hittade rätt tillslut. Jag märkte när jag provade att det var roligare med en mindre kajak än en stor, och då menar jag volymen, inte längden. För min del är det också viktigt att den inte väger för mycket för att jag ska kunna lasta från biltak och bära den själv till vattnet. Så köp en som passar dig storleksmässigt och om du lyssnar på mig så ska du inte köpa en färja om lastvolym inte är det viktigaste.

Manöverbarheten, farten, stabiliteten och kulfaktorn beror på skrovformen, och skrovformen beror inte på priset.

Det som jag tycker utmärker de flesta kajaker kring 30 kkr är att de har bättre och mer hållbar finish på skrovet. Luckor sits och fotstöd upplever jag som likvärdiga, tom identiska.

Åk till en kajakfirma som har hela spektrat av kajaker och fundera lite på vilka du vill prova. Fundera på vad som är viktigt för dig och tala med försäljarna om det, dom kan vägleda dig och påpeka för och nackdelar med olika modeller.
 
Inga avkall

Hallå,

Priser varierar kraftigt av väldigt många skäl. Tahe gör inga avkall. De lägre priserna är möjliga främst genom stor produktionsvolym. Vi använder Kajaksport's luckor, skäddor och andra detaljer. SmartTrack's olika rodertyper används genomgående. Vi monterar pedaler med inbakade bultar som vi även gör i Trapperkajakerna vi tillverkar. Alltså inga hål borrade i skrovet. Närheten till fabriken bidrar till lägre pris samt att återförsäljarna köper direkt av fabriken utan distributör emellan som behöver en slant.

Vi utvecklar och använder nya material i produktionen. T.ex. har vi tagit fram en ny variant av polyethylene med högre densitet vilket gör att vi fått mycket låga vikter med styvare skrov i våra PE-kajaker. Kan kollas på Allt för Sjön kommande veckan.

Mats
 
Hej alla!

Jag har förstått att det kan vara detaljskillnader, som skruvar som sticker upp och luckor som inte är riktigt täta. Allmän byggkvalite, med andra ord. Men är det även skillnader i känsla och manöverbarhet och dylikt?

Byggkvalitet i all ära, det går ju att hyggligt objektivt bedöma genom att kritiskt granska kajaken. Men, byggkvalitet säger inte speciellt mycket om det du frågar om ovan, det kanske allra viktigaste. Känsla, manövrerbarhet och dylikt. Det här går ju att skriva spaltmeter kring så, mycket förenklat och generaliserat:

Vill du paddla långt, effektivt, kunna paddla snabbt, effektivt ta dig från A till B?
Köp en kajak konstruerad för roder med roder. Ett pedalsystem och sittbrunn som medger att du utvecklar en effektiv paddelteknik för detta syfte. Ett skrov med litet kölsprång (rocker) ger lång vattenlinje och riktningsstabilitet. Exempel på kajaker för detta är t.ex. den Svenska traditionen, VKV men även skapelser som Reval (inte Tahes Reval), Epic, en del Lettmanmodeller m.fl.

Vill du paddla vad man ibland lite slarvigt kallar "tekniskt". Manövrera din kajak med kantning, styrtag nära land, i vågor, vid klippor?
Köp en kajak konstruerad för skädda, med skädda. Mycket rocker gör den enkel att manövrera, ofta rätt platt under sittbrunnen för extra stabilitet i stökiga situationer. Exempel på kajaker för detta är ofta ur den Brittiska traditionen, t.ex. P&H, Valley, Tiderace, NDK m.fl.

När du vet hur du vill paddla, utvecklas så styr det vilken typ av kajak du kommer titta på i första hand. Oavsett typ så hittar du sen exempel på bättre och sämre byggkvalitet, detta styr i mycket liten utsträckning vilka grundläggande egenskaper kajaken har.

Detta var mycket förenklat, du hittar en hel del "hybrider", kajaker med roder och skädda, kajaker som sägs passa till allt, Grönlanskajaker, Sit on tops o.s.v. Min åsikt är i alla fall att alla konstruktioner i slutändan blir kompromisser, konstruktören väljer att optimera vissa egenskaper vilket får konsekvenser för annat.

Omöjligt att ge tips på lämplig kajak "min kajak är alltid bäst..." Hur vill du utvecklas? Om du sen hälsar på i några seriösa kajakbutiker så vill jag påstå att ingen säljer något som man kan kalla undermåligt ur kvalitetsperspektiv. Garage och nätförsäljning är en annan sak, kanske bra, ibland kanske t.o.m. riktigt dåligt. Köper du en kajak av en seriös återförsäljare så kommer du hur som helst inte förlora mycket pengar på den även om du efter nån säsong kommer på att du vill byta.

Eller, det kanske går för dig som för så många av oss som fastnar i kajakträsket, det blir en till kajak. Och sen en till. Efter ett tag så tycker man ju det är som roligast med kajaker som inte kompromissar allt för mycket, då behöver man fler...
 
Oftast får man vad man betalar för men även ett statusmärke kan göra fel vilket båttillverkaren Hallberg Rassy fått erfara och förlikat så att man byter ut en 2-millebåt mot en ny...

En sak du bör kolla är om broschyrvikter är verkliga och har fabrikanten angivit vikten i det skick man använder kanoten. Jag känner ingen som lämnar roder och luckor iland ;-)

Storskalig serieproduktion trimmas oftast så det går snabbare att få igenom produkten. Ibland (men inte alltid) blir följden att eventuella reparationer försvåras. Jämför olika infästningar av sarg, luckor, linor, pedaler och roder. En kanot man är försiktig med håller lätt i 20 år och förmodligen det dubbla med underhåll/reparationer så några tusenlappars skillnad i inköp blir inte mycket per år och kanske tvärtom tack vare bättre livslängd.

Stirra dig inte blind på bara havskajaker av den engelska modellen utan kika gärna på t ex den klassiska VKV Lisa som är en suverän skärgårdsluffare som även tål massor av sjö. Grundmodellen är en utveckling från Thorells Åland som min pappa byggde en på 1930-talet. Kika in på "Jampa" bilder här på utsidan: http://www.utsidan.se/albums/viewmember.htm?ID=2254

Själv började jag med havskajaker och har min Icefloe 1991:a kvar men den använder jag inte alls utan paddlar den nyare Commander type-S och lånar ibland klubbens NKV Rigel. Har också köpt en Nelo Viper K2 för paddlingar med sonen. Så även om många menar att den naturliga utvecklingen är från fikapaddlare till rollvirtous så har jag gått tvärtom från entustiastisk rollare till motionspaddlare. Det finns plats för alla sorter ute på vattnet!
 
Gå med i en klubb och köp ett mellanting!

1. Gå med i en kanotklubb, kajaksektion eller annan organiserad paddelverksamhet där du bor.

Det är det första om du aspirerar att paddla mycket. Mycket roligare om man är flera, dessutom kommer de andra lära dig en massa om teknik, säkerhet, sjövett, navigering mm. Tillsammans lär man sig mycket fortare än ensam också. Är det en klubb så finns det kanske kajaker att låna/hyra?

2. Köp ett mellanting om du inte kan låna i början
Dvs någon med både roder och skädda, både lite rektframåtpaddling och lite manöverering. T ex en Tahe Reval, Wind (kanske lite mer åt paddla raktframåt och mindre lek och snurra runt stenar), Zegul 520, 530, 550 för att ta några exempel. Kanske inte bäst på något men bra på mycket och en bra byggkvalitet.
Om jag var som du skulle jag undvika dedikerade skädda- eller roderkajaker. Då får du hela kakan utan att behöva byta kajak. Visserligen inte bäst på något men bra på mycket. Tillräckligt bra för att de flesta ska vara nöjda. Det blir i slutändan paddlaren som sätter gränsen för hur långt man kan gå...

3. Bra paddel och paddelteknik
Hellre en lite billigare kajak och en lite bättre paddel. Billiga paddlar är inte kul att paddla med, de flexar när man trycker ifrån, dålig effektivitet mm. Kanuks supercarbon med glasfiberskaft kostar ca 3300 kr , helt klart prisvärd.

Byggkvalitet är nog tillräckligt bra på de flesta kajakerna som ligger i mellanklass eller högre. Glasfiberkajaker har dessutom fördelen att de är lätta att laga:)
 
Tack skall Ni ha för mycket bra tips och synpunkter så här långt!

Intressant, det där med att vissa tillverkare kanske anger totalvikt utan luckor och roder t ex..
Vikten är inte helt ointressant, då jag på något vis ensam skall få upp kajaken på taket på min Land Rover som har 2 meters takhöjd... Men jag har läst den mycket intressanta tråden som redan finns om ämnet vikt.

Jag tror mycket på "trikåmannens" linje, att satsa på någon form av mellanting. Att åka runt till olika uthyrare och prova massa olika modeller är säkert bra, men tidsödande. Dessutom får man säkert hyra en kajak ett antal dagar till en vecka för att kunna bilda sig en uppfattning. Siktar man då in sig på att prova ett tiotal så har det säkert vid det laget kostat som en halv kajak... För jag har sett att det kostar mer än man tror att hyra.. Sedan har väl de flesta uthyrare mestadels "uthyrningskajaker" vars främsta egenskap är att vara stryktåliga?

Som svar till "rija" så avser jag att ägna mig åt "skärgårdsluff". Alltså veckoturer i innerskärgård till att börja med, för att senare när erfarenheten finns ge mig på ytterskärgård.
Samtidigt vill jag lära mig att hantera kajaken fullt ut. Kanske lasta ur den på en liten ö, och ge mig ut i vågorna. Jag vill kunna hantera kajaken i alla väder.

Jag har tittat en del på Tahe Seaspirit, samt Bayspirit. De skall enligt tillverkaren vara gjorda för att kunna paddlas utan roder, och det är bra, för jag vill inte vara "roderberoende". Även om det kan vara bra att ha vid långa överfarter etc. Har någon erfarenheter av dessa kajaker?
Du kanske vill berätta lite om dessa, "barret"? Jag antar att du jobbar hos/representerar Tahe?
 
Om du siktar på Sea/Bayspirit så bör du också titta på Necky Chatham som finns 16, 17 och 18-fot.
Bra byggkvalitet och egenskaper. Bägge är testade i Paddling och du kan läsa testerna på nätet.
Med dina mått så ryms du bra i de här kanoterna.
http://paddling.nu/
 
Spiritserien

är ritad av Johan Wirsén, precis som Zegul, Skim, Tahe greenland mm. Är generellt låga kajaker som är halvlånga, ofta med skarpa slag. Bra kajaker för Östersjön.

Tänk på att alla kajaker i spiritserien inte har skädda. Bayspirit har rundad botten, krävs lite mer för att svänga med kantning men man brukar säga att de är lite lugnare i sjögång.

Tror inte du behöver oroa dig för dagens byggkvalitet på Tahe. Min egen Greenland fick en flygtur i höstas på Skrea strand. Vindbyar upp till 18 m/s fick den att lätta helt från marken, rolla i luften och landa på däcket. Inte en skräma...

Point 65 har nog några kajaker som är liknande i designen.

Ändring:
Köp inte en Reval mini! Väldigt långsam kajak, du behöver inte paddla snabbt innan du når toppfarten.
 
Begagnat

Köp begagnat. Du kommer ända förändra dina preferenser efter ett tag. Då slipper du ta värdeminskningen. Har du köpt begagnat kan du sälja för samma pengar. Blocket är bäst för begagnade kajaker.

Ta hjälp med att lära dig paddla på ett energieffektivt sätt, gärna via en klubb.
 
Tänk på att alla kajaker i spiritserien inte har skädda. Bayspirit har rundad botten, krävs lite mer för att svänga med kantning men man brukar säga att de är lite lugnare i sjögång.

Och det har jag ju också hört sägas men anser att det är en myt. Har paddlat både lite mer rundbottnade kajaker och sen den absoluta kontrasten, en kajak som min P&H Delpin som är i det närmaste helt platt under baken i stor sjö, surf, tidvattenrace etc. Ingen tvekan om vilken som varit lugnast, vad man känt sig mest avslappnad i...

Även kajaker som t.ex. Tiderace xcite och än mer xtreme är ju rätt flatbottnade under rumpan, xtreme liksom Delphin i det närmaste helt platt. Båda dessa är ju exempel på kajaker som är designade för just hög sjö, stökig sjö, tidvattenrace, surf etc. Kajaker jag mer än gärna sitter i när det ska buspaddlas och många med mig. Varför skulle det vara bättre med en rundare botten i såna förhållanden?

Vad som däremot är sant är ju att den våta ytan minskar med en rundare botten men det ger ju helt andra typer av fördelar än att de går bra när man är ute och leker i vågor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...