Ny havskajak - Råd önskas!

är ritad av Johan Wirsén, precis som Zegul, Skim, Tahe greenland mm. Är generellt låga kajaker som är halvlånga, ofta med skarpa slag. Bra kajaker för Östersjön.

Tänk på att alla kajaker i spiritserien inte har skädda. Bayspirit har rundad botten, krävs lite mer för att svänga med kantning men man brukar säga att de är lite lugnare i sjögång.

Tror inte du behöver oroa dig för dagens byggkvalitet på Tahe. Min egen Greenland fick en flygtur i höstas på Skrea strand. Vindbyar upp till 18 m/s fick den att lätta helt från marken, rolla i luften och landa på däcket. Inte en skräma...

Point 65 har nog några kajaker som är liknande i designen.

Ändring:
Köp inte en Reval mini! Väldigt långsam kajak, du behöver inte paddla snabbt innan du når toppfarten.

Vill egentligen inte lägga mig i. Men att säga att byggkvalitén på TAHE inte är att ora sig för tycker jag är att ljuga. Det får mig nästan att tro att du sitter på ett gäng för sälja.

Så här ÄR det. Köper du en Tahe får du väldigt mycket för pengarna men behandlar du den oaktsamt eller att du har lite otur... DE kan gå lätt sönder. Vissa kajaker är av fin kvalité andra är snällt sagt slarvigt byggda . Så om du köper en Tahe idag se till att den kommer från en sen leverans. helst tillverkad i år(de jobbar för att hitta sina dåliga sidor, så de blir bättre). Håll koll på din kajak , upptäcker du något konstigt var inte sen att höra av dig till den återförsäljare du handlat ifrån. Så handla din tahe ut och paddla, rolla öva dina räddningsövningar håller då ska du vara glad och nöjd. Om inte ska du klaga. Vet inte exakt vad konsument lagen säger, men om du använder den som en kajak förväntas använda ska den hålla minst 3 år osv. (det är inget löst prat från min sida, utan va aktsam om du handlar )
I sin pris klass tror jag att tahe är det bästa alternativet. OCH DU FÅR MYCKET FÖR PENGARNA. (men jag skulle vilja ha lite mer material, och lite mer jobb(tid) på detaljerna.)

Har du pengarna satsa på en dyrare modell, men stressa inte på ju mer pengar du satsar ju säkrare bör du ju vara.
 
om man vill kan man ju alltid kika runt på lite kajakuthyrningar. där man man få se hur frutansvärt slitna och trasiga en del kajaker blivit efter 1 års uthyrning. det kan väl ge en fingervisning när det gäller kvaliten.
visst.... dom får ju ta en hel del stryk.
man blir nästan mörkrädd när man börjar kolla runt lite.
 
Är inne i samma funderingar och har kikat lite på Seabirds kajaker, dock inte provpaddlat än. Är det någon som har erfarenhet av dem?
 
Min STORA fråga är: Vad är skillnaden på en "billig" vs en "dyr" kajak? För att ta ett exempel, en kajak från Tahe vs en från Kajaksport? Jag har svårt att tro att de skulle vara likvärdiga när den ena kostar mindre än 15000 och den andra dubbelt så mycket.
Jag har förstått att det kan vara detaljskillnader, som skruvar som sticker upp och luckor som inte är riktigt täta. Allmän byggkvalite, med andra ord. Men är det även skillnader i känsla och manöverbarhet och dylikt?

Man säger att man får det man betalar för. Men det viktiga är att man får vad man trivs med. Så priva några av de billigare och några av de dyrare. Se vilka du gillar bättre. Det är inte alls säkert att de gillar de dyrare framför de billigare. Det kan ofta vara tvärt om.

Låna en kajak från säljaren och ge dig ut. Packa i packluckorna så att du märker ifall något skulle ha blivit blött. Se till att du får ordentligt med vatten på kajaken när du är ute. Efter att din provdag i kajaken är slut så får du kolla att allt är torrt och att du tyker om kajaken.
Gör detta med några olika kajaker som sagt och se vilken du föredrar. Köp sedan den kajaken som du gillar bäst och där du har förtroende för försäljaren. Vilktigt att du känner dig trygg med vad du har köpt.

Alla seriösa säljare kommer låta dig sticka iväg med kajaken åt minstone över dagen. Och du kan även komma tillbaka senare för att testa igen. Lycka till i jakten på din kajak.
 
Man säger att man får det man betalar för. Men det viktiga är att man får vad man trivs med. Så priva några av de billigare och några av de dyrare. Se vilka du gillar bättre. Det är inte alls säkert att de gillar de dyrare framför de billigare. Det kan ofta vara tvärt om.

Låna en kajak från säljaren och ge dig ut. Packa i packluckorna så att du märker ifall något skulle ha blivit blött. Se till att du får ordentligt med vatten på kajaken när du är ute. Efter att din provdag i kajaken är slut så får du kolla att allt är torrt och att du tyker om kajaken.
Gör detta med några olika kajaker som sagt och se vilken du föredrar. Köp sedan den kajaken som du gillar bäst och där du har förtroende för försäljaren. Vilktigt att du känner dig trygg med vad du har köpt.

Alla seriösa säljare kommer låta dig sticka iväg med kajaken åt minstone över dagen. Och du kan även komma tillbaka senare för att testa igen. Lycka till i jakten på din kajak.

Inte säker på att man alltid får paddla iväg med en kajak utan att betala hyra för den (jag har i alla fall fått betala). Med det enda förbehållet är alla råd ovan bra. Det viktiga är ju att man trivs med kajaken och sitter bra i kajaken.

Som ett tillägg skulle jag dock säga att priset och kvaliteten på tillverkningen inte alltid går ihop, men de dyrare kajaker som säljer har ofta fördelar framför de billigare. Jag provade en massa kajaker. en del var bekväma att sitta i, och andra inte. De för mig bekväma hittade jag först efter många veckors letande, de fanns hos de tillverkare som gör kajaker med inriktning mot olika stora personer (low volume, high volume, ...). De kostar extra och säljs inte hos alla säljare.

Vad som är rätt sätt att manövrera en kajak diskuteras ibland (roder eller skädda). Men bland skädda kajaker kan jag säga att det skiljer mycket mellan kajaker. De som lyckas kombinera en massa positiva egenskaper i manövrerbarhet och våghantering och paddling, de kostar mer än de billiga. Det är inte alltid tillverkningen, det kan lika gärna vara konstruktören som kostar.

--- Mats ---
 
Bayspirit/Seaspirit

Jag har tittat en del på Tahe Seaspirit, samt Bayspirit. De skall enligt tillverkaren vara gjorda för att kunna paddlas utan roder, och det är bra, för jag vill inte vara "roderberoende". Även om det kan vara bra att ha vid långa överfarter etc. Har någon erfarenheter av dessa kajaker?
Du kanske vill berätta lite om dessa, "barret"? Jag antar att du jobbar hos/representerar Tahe?

Hej LR97,

Ledsen att jag glömt att svara på detta. Fram till nu har jag varit generalagent för Tahe Kayaks, men byter roll lite nu till att vara någon form av "main dealer" i Sverige. Jag sköter fortfarande kontakterna med media, designers, media, återförsäljare o.s.v.

Johan Wirsén gör nästan alltid sina kajaker kursstabila och tämligen anpassed att gå bra utan roder eller skädda. Vad jag vet om Johan's filosofi så är han en skäddapaddlare. Seaspirit och systern Bayspirit gjordes som två bra instegskajaker som medvetet gjorts lite enklare i design för att vara i en prisnivå som passar nya paddlare.

Seaspirit är den plattbottnade och stabilaste av de två. För en van paddlare kan den kännas lite tråkig, men för nybörjaren känns den stabil och ganska snabb ändå.

Bayspiriten tycker jag är lite av en joker. Inte så känd, så få frågar efter att provpaddla den, men när inget annat passar, så brukar folk ofta bli helt förälskade i den. Längden, bredden och den runda skrovformen gör den mycket snabb, men ändå hyggligt stabil. Det brukar vara svårt att få folk ur Bayspirit när de väl hamnat där.

Båda modellerna används flitigt av företag som håller kurser. Seaspirit är poppis bland de som utbildar mycket i kantning och skäddapaddling och Bayspirit ofta för lite mer allroundutbildning.

Ha det!

Mats - Tillsätt Bara Vatten!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.