Ny graffiti-målning på Västerbron

A.S.; sa:
Det är klart att de som målar graffiti är idioter och ska, enligt inlägget ovan, skjutas! Men, är inte människor som klättrar på väggar också idioter? Eller rent ut sagt psykiskt sjuka? Då så, då tar vi och skjuter dem med! Länge leve rättsstaten!

OBS! OBS! Grov ironi! Ta det inte bokstavligt!

hej hej

Ironi brukar inte funka särskilt bra på nätet...
Det blir mest bara en dålig klang i dialogen.
 
Sprang förbi brottsplatsen igår utan att direkt höja på ögonbrynen. Klotter här och var i form av, ja, säg det, möjligen just genitalier på ett ställe. Men måhända var den konstnärliga nivån allt för hög för att mitt oskolade öga skulle kunna avgöra saken helt entydigt. Dock lär inte klättringen i sig ha påverkats nämnvärt.
 

avslutad210712

Gäst
Oavsett den subjektiva bedömningen av konsten så har jag för mig att utsmyckningen av betongen kan göra så att broarna håller kortare tid än vad som avsetts från början.
 
det var verkligen intressant att läsa allas inlägg, som ngn sa, graffittin väcker starka känslor. också kul att detta ämne kommer upp här bland alla sportfånar ;) jag har diskuterat saken med en person som sysslar med streetart och hans mening om det hela var att när vi måste mötas med offentliga utsmyckningar, reklam, jaa, all formgivning som omger oss - utan vårat samtycke eller godkännande - varför ska jag då inte få göra min konst? det är ju givetvis en omöjlig diskussion om vad som är konst och vad som inte är det, men man kan tänka på vad vi möts utav. det ena är sådant som har godkänts i enlighet med samhällets regler och det andra inte. men vad är samhället? det ena är mer strukturerat och det andra mer kaotiskt. att inte följa samhällets regler är ju ett sätt att visa att man inte tycker allt är okej. vi har sakta vant oss vid anoreximagra modeller vart vi än rör oss. klinisk arkitektur. övervakningskameror. väktare. vi tittar på filmer om framtiden men framtiden som scifi författare har varnat oss för är redan här. miljöförstöringen är inte om hundra år, den är redan här, men så länge man tjänar tillräckligt med pengar spelar det ingen roll. vi lever i en värld där det yrke som har mest status är det där den som är snyggast och bäst kan fejka sina känslor vinner. politiker som ljuger. vi som tror på Darwin är fortfarande i minoritet. och när skiten hopar ihop sig går det inte att ta till sig allt. och man är arg. och man vill ha uppmärksamhet. och man skiter i samhället för man vet att samhället skiter i mig. och samtidigt - det finns ett mönster i klottret - även där finns det en struktur - mitt i det kaotiska. nyckeln ligger i minimalismen. man känner igen varandras tags, man vet vem som är vem och vem som gjort vad. man utvecklar nya stilar, man leker - titta vad färgen rinner - är det inte snyggt! wow! faan vad den taggen satt! vilket flow! grymt! aina kommer axa!! alla gillar inte ordning. en del gillar när det ser stökigt ut. en del tycker att klottret är snyggt. och med kunskapen kommer förståelsen, och med förståelsen kommer förlåtelsen. det är inte rationellt att säga: det är okej när dom målar med glada färger - det är snyggt, men det är inte okej när dom klottrar! konst är konst, fult som snyggt - och antingen accepterar man konst eller så gör man det inte. vad är viktigast - att små flickor slutar banta och må dåligt eller att den urbana arkitekturen hålls fri från klotter?

och även jag blev irriterad över klottret på långholmens "bouldringsvägg" - det var en akt av egoism! men människan är egoistisk, och allt är en fråga om perspektiv.
 
Anatol; sa:
.....antingen accepterar man konst eller så gör man det inte.....
För de flesta finns nog en subjektiv gräns mellan klotter, graffity/(graffity och konst) och konst. Ser t.ex du något klotter nedan, eller ser du bara graffity och/eller konst?

mos3.jpg


Raskesven
 
Anatol; sa:
jag har diskuterat saken med en person som sysslar med streetart och hans mening om det hela var att när vi måste mötas med offentliga utsmyckningar, reklam, jaa, all formgivning som omger oss - utan vårat samtycke eller godkännande - varför ska jag då inte få göra min konst?

Det är då man tar en av hans sprayburkar och börjar spraya "sin" tag över hela hans jacka och byxor.
med kommentaren "om du anser att det är ok att spraya på andras egendom så måste det ju vara ok att jag sprayar på din egendom."

spraya gärna på er egen egendom, men när man sprayar på någon annans utan deras godkännande så är det skadegörelse. Det gäller även naturen!

min personliga åsikt som igentligen inte betyder särskilt mycket för någon annan än mig själv är att de flesta av dessa "målningar" eller skadegörelsealster (beroende på vilken sida man står), bara är skit, men vissa är väldigt vackra.
 
Finns det överhuvudtaget någon som tycker att det är konst när man bombar en pendelvagn?
Dvs sätter sin tag på så många säten och ytor som möjligt mm mm.

Konstnärlig frihet är ju oklanderligt att hänvisa till i alla lägen, och för all del skulle man väl kunna göra det vid åtal för mordbrand. Rätten kommer nog inte att ta hänsyn till detta, och man bör nog se det som en del av konstverket när man avtjänar straffet också. Möjligen en övertydlig jämförelse, men att gränsen är subjektiv är väl klart - det enda som inte är såå sunjektivt är ju vad man formellt får och inte får göra utan att straffas (vid upptäckt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.