Ny GoreTex till fjällvandringen i år?

Har börjat irritera mig på packvolymen av min Marmotjacka. Jag blir väldigt varm under vandringen och tycker min Marmot är väl varm men jag är dock rätt frusen av mig när man stannar till och då är den förstås skön. Funderar nu på en ny jacka i Paclite. Är Pacliten är sämre på att skydda mot kylan? Är den mer ömtåligt? Någon som har erfarenhet? Tips på bra Paclitejacka?

/Nettan
 
Paclite

Ja, en paclite jacka blir mer ömtålig än en vanlig 3-lagers GT jacka. Troligen skyddar den också sämre mot kyla.

Själv använder jag en Marmot precip av samma skäl som du anger. Tycker att jag kan ta att den blir mer ömtålig mot att jag vinner i packvolym och vikt.

Mvh
Robin
 
En skaljackas jobb är ju inte så mycket att skydda mot ren "temperaturkyla" utan mot vind och regn, och jag tror inte skillnaden mellan 3-lagers och Paclite är så stor. Fryser man är det smartare med en tröja under jackan. Rätt plagg till rätt funktion :)

Paclite kostar en slant, och Marmot Precip är ett intressant alternativ, och även Mountain Equipments Drilite.

Jag skulle också titta noga på superbudgetalternativet från Itab - deras lättaste skaljacka Packaway väger 300 g och kostar 400 spänn.

Själv har jag ett par Paclitebyxor som jag är klart nöjd med. De andas bra (blöta bomullsbyxor under torkade "rakt igenom" regnbrallorna trots att det regnade), och jag har även åkt alpint i dem.

Om jag skulle köpa Paclitejacka skulle jag kolla på Haglöfs LIM Ultimate (toklätt och enkel) och Arcteryx Sirrus (smart med XCR-förstärkningar på utsatta ställen).
Tierra hade en jacka som verkade lovande, men nu verkar de tycka att Windstopper är det enda som gäller, så någon Paclitejacka har de inte.

En nackdel är dock att inga lätta jackor verkar göras i tillräckligt lång modell för att vara riktigt bra för vandring och mer stilla uteliv.
 
Jag har en Tierra jacka i Paclite och den har varit riktigt bra. Jag använder den i stort sett dagligen året runt till cykling till jobbet, skidåkning, vandring, skridskoturer, skidåkning mm.
Själv var jag lite fundersam kring hur tåligt tyget skulle vara, men efter 2,5 år funkar den fortfarande fint och jag är helnöjd. Jag tror inte att Paclite ger en kallare jacka. På sommaren är det ju i sådana fall bara bra och på vintern regleras ju tempen enkelt med underställ och fleece. De gånger det känts för varmt och tätt har jackan i sig tillåtit god ventilation så det har inte varit ngt problem för min del.
/Eric
 
Jag har en TNF Prophecy i GTX/Paclite. Mycket nöjd med den, liten att packa o då man känner sig frusen är de bara att ta på en fleece under, då jackan är rätt tunn.
 

avslutad210712

Gäst
Tierra Paclite

Om du inte bryr dig om att jackan skall vara allra senaste modell så hade Barkarby Outlet en Tierra jacka i Paclite när jag var där för lite drygt två månader sedan. Har för mig att det var Conrad Kain modellen men är inte säker. Har också för mig att det var ett väldigt bra pris på den. Eftersom det är en outletbutik kan den självklart vara slut nu men kolla gärna om du kan ta dig förbi eller om du har någon kompis som kan åka dit och kolla. Vet inte om de skickar mot postorder.
 
Köpte en Paclite, Arcteryx Sirrus, förra året och är helt klart nöjd med den. Har cyklat omkull på asfalt med den och den höll för det. Har även använt den till fjällvandring och dagligbruk och den har inte slitits ett dugg.

Ett minus är att man kan få kondensationspunkten innanför jackan om man åker längdskidor i den på vintern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.