Ny vindjacka

Letar efter en ny jacka för sommarens äventyr. Eller lite ideer hur jag ska klä mig.

Till sommaren blir det mest cykling men jag kommer troligtvis bära m mig jackan även i fjäll o skog. Just nu har jag en Tierra Scirocco, den är både skön o snygg, jag använder den till allt möjligt, cykling, vandring, träning osv. Med mig har jag också en goretex paclite jacka om det börjar regna, men jag tycker att det är väldigt skönt att slippa använda goretex jackan hela tiden, jag känner mig mycket friare i vindjackan. Men, den har ett stort problem, den luktar illa ganska fort (typ 2 dagar) och känns därför inte som ett bra alternativ för flera veckors cykelsemester. Dessutom tycker jag att den skulle kunna stå emot vind lite bättre än vad den gör.

Nån som har nåt annat alternativ? Ska jag satsa på en vanlig bomullsskjorta? Finns det nån lätt o tätvävd ylleskjorta?
 
Det finns vindjackor utan membran i tätare och antagligen mindre luktbegärliga material än scirocco.

Exempel:
Norröna Bitihorn med och utan hood. (använder hooden till träning)
Arcteryx Sauamish hood (Jag använder min så gott som dagligen)
ITAB Vindjacka med hood

Du får själv känna dig fram till hur tät jacka du behöver. Squamish är nog den tätaste bland dessa, Norröna med hood passar bra till träning när det drar kallt.
 
euuw

Jag är sjukt nöjd med min Marmot Trail wind hoody http://marmot.com/products/trail_wind_hoody?p=216,222,71

Den har varit med ett år i alla möjliga situationer, klättring, jogging, allt där man svettas och för att att säga det rakt ut, den har aldrig varit i tvättmaskinen den varken luktar eller dragit till sig smuts.
Den är helt enkelt super.

Eeeeuuw - Tvätta! ;)

Du bör nog tvätta den med jämna mellanrum för att utnyttja jackans egenskaper maximalt. Svett innehåller kroppsfett, salter etc, så även om jackan inte ser smutsig ut eller luktar så lär det finnas där.
 
Eeeeuuw - Tvätta! ;)

Du bör nog tvätta den med jämna mellanrum för att utnyttja jackans egenskaper maximalt. Svett innehåller kroppsfett, salter etc, så även om jackan inte ser smutsig ut eller luktar så lär det finnas där.

haha... Jag visste det. Någon skulle påpeka det :)
Men trots sin smutsighet så klarar den fortfarande av sitt jobb med bravur utan att man mår illa ;)
Vilket i det stora hela gör det en ytterst bra jacka.
 
Mina erfarenheter.

Säger mig att alla syntetmaterial tar lukt och det reletivt raskt, skillnader finns men det är ganska marginellt. Bäst klarar sig de antiodörbehandlade, men lukten kommer där också om än mildare.

Av mina 4 löparjackor är Haglöfsjackan en favorit men lukar räv (riktig gubbräv) efter endast ett pass. Craft klart bättre, kan klara 4-6 pass men ändå bättre luktmässigt än Haglöfs.

Suverän är Arcteryx Accelero Jacket, genererar ingen egen lukt alls, men blir ev lite smittad av lukten från understället dock mycket marginellt. Lite tjockare dock pga den på insidan anlagda nätväv av bambuträkol, som gör jobbet för att hålla lukten stången.

På längre vandringar när merinounderställströja brukas klarar jag mig bra undan lukten.

Luktfri vindjacka blir svårt, men det är högst individuellt hurvida dofter ansätter sig.

Har även jag en Scirocco, tycker den klarar sig hyfsat i jämförelse faktiskt.

Behöver du inte huva och det absolut tunnaste, är Accelero nog en vinnare.

Lycka till.
 
Har du svettats i den mycket o tvättat den lite? Och den luktar inte jätteäckligt efter det?
Till riktigt svettiga aktiviteter behöver jag inte något så skyddande som som en vindjacka. Jag har haft dom till svettopendling, vinter-mtb, fjällvandring, skidturer och långfärdskridskor, vanligt svettigt men inte som sommarlöpning eller sommarcykling. När jag svettopendlade tvättade jag den nog var 4-8 vecka. Jag skulle utan tvekan ta med den på en tvåveckors fjällvandring och vara övertygad om att den inte stinker på slutet.

Det är svårt att förutspå hur mycket olika syntetplagg stinker. Jag har ett gammalt Tierra-coolmax-underställ som aldrig luktar riktigt illa, Endura-coolmax-strumpor som är ok och Craft-coolmax-kalsonger som snabbt luktar dåligt. Inte ens samma fiber (om jag har fattat rätt) luktar likadant, men jag skulle nog våga chansa på att köpa någon annan Pertex-vindjacka om den av någon anledning lockade mer än Montanes.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.