UltraLight Vindjacka

Var på Get Out`s mässa i Bodafors och inspirerades av Jörgen "Fjäderlätt" Johanssons föreläsning.
Tänker skaffa en ul vindjacka/skjorta inför sommarens fjällvandring. Har hittat 4 alt. Montane Featherlite Velo, Montane Lite-Speed Jacket, Marmot Ion windshirt och Haglöfs Kaza pullover. Det finns naturligtvis många fler. Kan jag få åsikter om de jag nämnt och gärna andra tips.
 
Siden?

Jag var också på den föreläsningen (i lördags) och fick även jag tankar om att skaffa vindblus eller nåt liknande. När jag funderade på saken dök något sorts plagg i siden upp. Undrar om andra känner till detta materials egenskaper. Jag vet att det tar liten volym i anspråk hopvikt och att det svalkar när det är varmt och värmer om det är kallt, men för övrigt är det "blankt på disken". Hur är det med vindtätheten? Är det snabbtorkande? En fördel ur UL-synpunkt, om det skulle funka som vindplagg, är att det även skulle gå att använda som sovplagg.
 
Hysing; sa:
Var på Get Out`s mässa i Bodafors och inspirerades av Jörgen "Fjäderlätt" Johanssons föreläsning.
Tänker skaffa en ul vindjacka/skjorta inför sommarens fjällvandring. Har hittat 4 alt. Montane Featherlite Velo, Montane Lite-Speed Jacket, Marmot Ion windshirt och Haglöfs Kaza pullover. Det finns naturligtvis många fler. Kan jag få åsikter om de jag nämnt och gärna andra tips.
Du har inte övervägt något underställ med vindskydd i fronten, som Craft (recenserad av u.t. på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=5248)

Då slipper du kondensuppbyggnad under ryggsäcken. Man har sgs alltid ryggsäck på sig, och den är ju ett rätt gott vindskydd för ryggen. Skulle man ta av sig ryggsäcken och vilja ha vindskydd under t ex en rast, så drar man på regnjackan som man ändå måste ha lättåtkomlig. Ingen större risk att svettas i regnjackan om man inte har ryggsäcken på sig.

Är man snål så kan man själv sy på ett tunt vindtyg på en underställströja, det kan bli väl så bra.

Det som talar för Haglöfs Kaza i sammanhanget är att den har nättyg i armhålorna.
 
Jag har en Marmot Ion windshirt. Vet inte riktigt vad du vill veta om den. Har inte hunnit testa den så mycket än men den är lätt, går att packa i sin egen ficka, "hyfsat" vattenavstötande, praktisk huva och ffa billig (495:). Har dock bara haft den nån vecka ännu men den känns "lovande". De andra du räknade upp har jag inte testat.
 
Marmoten är ju väldigt lätt, innebär också att den är tunn - finns det en risk att den är för ömtålig?
 
Den är tunn men känns inte överdrivet ömtålig men erfarenheten får väl visa om det stämmer.
 
Om du funderar på Montane så tänk på att de är attans korta i ärmarna. Jag har stl medium, och den passar mig på kroppen men ärmarna är nästan en dm för korta. Velo är en modell för cykling så den har "droptail", förlängd rygg. Kanske har de kompenserat ärmarna på den mht användningsområdet?

Haglöfs Kaza tycker jag personligen är 50 % för tung, är det utan huva och anorakmodell så ska jackan ner under hektot!


[Ändrat av alven 2007-05-08 kl 15:35]
 
Även jag är intresserad av en ultralätt vindjacka. Förutom de du listar så är väl Mammut Microlayer Windbreaker ett fint, om än lite dyrt alternativ.
Jag har provat Marmot Ion men tyckte inte den satt så bra, var dock den äldre modellen så jag kanske ska prova den nya. Samma med Montanes jackor, alldeles för korta i ärmarna (jag är 185/70 med hög ap-index).
 
langby; sa:
Även jag är intresserad av en ultralätt vindjacka. Förutom de du listar så är väl Mammut Microlayer Windbreaker ett fint, om än lite dyrt alternativ.
Jag har provat Marmot Ion men tyckte inte den satt så bra, var dock den äldre modellen så jag kanske ska prova den nya. Samma med Montanes jackor, alldeles för korta i ärmarna (jag är 185/70 med hög ap-index).

Verkligt bra vikt för en vindblus med huva. Jag har annars tyckt att Ion ligger bra till där. Priset på Ion är förstås inte fel. Funkar den inte i busken kan man ju alltid ha den civilt. Riktigt lätta plagg kommer snart att bli inne :)

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.